کد خبر: ۵۳۳۶۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
نگاهی به ساختار و اعضای تشکیل دهنده کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر می‌تواند، پاسخگوی این سوال باشد که چرا یکی از مهمترین خواسته‌های مردم انقلابی مصر انحلال کمیته عالی انتخابات این کشور است.

فارس، از زمان اعلام شکل‌گیری کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر که وظیفه مهم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از زمان نام‌نویسی نامزدها تا اعلام نتیجه نهایی انتخابات را برعهده دارد، همواره مردم مصر در اعتراض‌ها و راهپیمایی‌های خود خواهان انحلال این کمیته شده‌اند.

پافشاری و تاکید مردم و تشکل‌های سیاسی و ائتلاف‌های انقلابی مصر بر انحلال کمیته عالی انتخابات این کشور به حدی بوده که این خواسته به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین خواسته انقلابیون این کشور تبدیل شده است.

و اکنون این سوال مطرح است که چرا مردم مصر خواهان انحلال این کمیته هستند؟

نگاهی به ساختار و اعضای تشکیل دهند این کمیته می‌تواند پاسخگوی این اعتراض‌ها و توجیه کننده اقدام آن در حذف "خیرت الشاطر"، نامزد جماعت اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری و "حازم ابو اسماعیل"، نامزد سلفی‌های این کشور در این انتخابات باشد.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر هم اکنون متشکل از 5 نفر است:

1- قاضی عبد المعز ابراهیم : کسی که در قضیه فرار متهمان آمریکایی قضیه فعالیت سازمان‌های خارجی و به ویژه آمریکایی در مصر و کمک‌های مالی مشکوک آنها به سازمان‌ها و نهادهای جامعه مدنی مصر نقش اصلی را ایفا کرد.

وی قاضی دادگاه محاکمه 16 متهم آمریکایی بود و با دریافت 2 میلیون پوند وثیقه در قبال هریک از متهمان و صدور حکم آزادی آنها زمینه فرار این متهمان از مصر و عدم محاکمه و مجازات آنها را صادر کرد.

کافی است به این نکته اشاره شود که یکی از متهمان "ساموئل ادامز لحود"، پسر وزیر حمل و نقل آمریکا بود که بنابر اعلام وزارت دادگستری مصر یک ماه پیش از توقف فعالیت سازمان‌های آمریکایی در مصر  12 هزار سند مصری را از این کشور خارج کرد.

وزارت دادگستری مصر تاکید می‌کند که اسناد به سرقت رفته توسط لحود همه اسناد امنیتی و مرتبط با منافع عالی و ملی مصر بوده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مهمترین دلیل خارج کردن این اسناد پنهان کردن فعالیت‌های واقعی و حساب‌های مالی و بانکی مرکز تحقیقات مردم بوده که وابسته به دولت آمریکاست.

2- قاضی حاتم بجاتو : کسی که به روابط نزدیکش با "عمرو موسی"، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه رژیم مبارک معروف است و این نزدیکی تنها موسی و بجاتو را دربرنمی‌گیرد، بلکه مادر یهودی عمرو موسی از نزدیکان و خویشاوندان مادر بجاتو بوده و آنها به این طریق نیز به یکدیگر مرتبط می‌شوند و بر این اساس بعید نیست که مادر بجاتو نیز یهودی بوده باشد.

3- قاضی مدبولی : وی را باید یکی از اعضای ناظر بر بدترین انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2010 برشمرد.

4- قاضی خفاجى : کسی که قاضی دادگاه "ایمن نور"، رئیس حزب الغد و نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود و حکم زندان رفتن ایمن نور را صادر کرد.

5- قاضی ماهر البحیرى : کسی که هرگونه اعتراض به ماده 76 قانون اساسی مصر را رد کرد. ماده ای که به "جمال مبارک"، پسر حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر اختصاص یافته بود و جمال را جانشین بالامنازع حسنی مبارک، پدرش معرفی می‌کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها