خبر تبديل باقيمانده سهميه
بنزين 100 توماني به 400 توماني موجب شد برخي افراد سهميه بنزين 100 توماني
خود را به قيمت حدود 500 تومان به متقاضيان عرضه كنند.
سهميه بنزين 100
توماني خودروها از پايان ارديبهشت تبديل به 400 تومان خواهد شد. اين خبر
طي يك هفته اخيرحاشيه هاي زيادي داشت و چون و چراي اين برنامه همچون مسأله
انصراف از دريافت يارانه مورد بحث مردم قرار گرفت.
تصميم دولت باعث شد
كساني كه سهميه هاي بنزين 100 توماني خود را تاكنون مصرف نكرده اند به سمت
جايگاه هاي عرضه بنزين حركت كنند و بالاخره از اين سهميه بهره مند شوند.
بر
اساس گزارش ايرنا، در اين روزها افرادي كارت سوخت به دست، هر ليتر سهميه
بنزين خود را به نرخ 500 تومان عرضه مي كنند تا با در نظر گرفتن وجهي كه
خريدار به جايگاه دار مي پردازد براي هر ليتر بنزين آزاد تنها 600 تومان،
باشد.
به اين صورت هم اكنون عملا در جايگاه هاي بنزين مردم هر ليتر بنزين مشابه را به نرخ هاي 100، 400،600 و 700 خريداري مي كنند.
ناصر
رئيسي فر رئيس اتحاديه جايگاه داران بنزين در ارتباط با افزايش عرضه بنزين
100 توماني در هفته اخير گفت: تا قبل از انتشار خبر تبديل سهميه بنزين 100
به 400 توماني تنها 2 تا 3 درصد فروش بنزين هر جايگاه به بنزين 100 توماني
اختصاص مي يافت اما در هفته اخير اين رقم به 30 درصد رسيده است.
به
گفته وي، بر اين اساس جايگاهي كه روزانه 70 هزار ليتر بنزين عرضه مي كرد
پيش از اين حدود 600 ليتر بنزين 100 توماني مي فروخت كه اين رقم اكنون به
13 هزار ليتر رسيده است.
رئيس اتحاديه جايگاه داران بنزين، افزايش مصرف
بنزين در هفته گذشته را رد كرد و گفت: به همان ميزان كه مصرف بنزين 100
توماني افزايش يافته، مصرف بنزين 400 توماني و آزاد كاهش يافته است.
سخنگوي
ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور پيش از اين گفته بود: سهميه بنزين 100
توماني باقي مانده در كارت هاي سوخت، در صورتي كه تا پايان ارديبهشت ماه
مصرف نشود تبديل به بنزين 400 توماني خواهد شد.
بنابراين گزارش: طي
روزهاي اخير باز هم تنور نرخ بنزين داغ شد و اين بار اعداد اعلام شده از
800 تومان و يك هزار تومان گذشته به 2 هزار تومان افزايش يافت؛ اين درحالي
است كه قيمت بنزين تحويل روي كشتي (فوب) در خليج فارس هر ليتر حدود يك هزار
و 256 تومان است.
در اين ميان برخي از مسئولان اعلام كردند كه دولت به
دنبال افزايش قيمت بنزين به هر ليتر 2 هزار تومان است در حالي كه ستاد
هدفمندي يارانه ها بعنوان متولي تغيير و تعيين نرخ بنزين هنوز نرخ و مصوبه
اي در اين خصوص اعلام نكرده است.
همچنين بر اساس قانون هدفمند كردن
يارانه ها، قيمت حامل هاي انرژي تا پايان برنامه پنجم نبايد كمتر از 90
درصد قيمت فوب خليج فارس باشد.
بر همين اساس قانون هدفمند كردن يارانه
ها دولت را ملزم به رعايت سقف قيمت فوب خليج فارس كرده به نحوي كه افزايش
قيمت بنزين و نفت به تدريج و در طول 5 سال نبايد كمتر از 90 درصد قيمت
تحويل روي كشتي در خليج فارس باشد.