کد خبر: ۵۳۱۹۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
تحلیل دکتر وحید یامین پور از تايج انتخابات مجلس:
اكنون در حاليكه منتخبان مردم درصدد هستند با پرهيز از جنجال رسانه اي، لطمه هاي گذشته را جبران كنند، رسانه هاي وابسته به همين كانون هاي قدرت و ثروت – كه كم هم نيستند- بي محابا به هر سو لگدپراكني مي كنند و خود را پيروز مطلق انتخابات مي خوانند! هرچند كمي بالاتر يا پايينتر از همين اخبار، سوگواري خبري آنها از راه نيافتن مديرانشان به مجلس نيز پيداست. يكي از همين سايتهاي خبري كه مديرش خود از راهيابي به مجلس بازمانده، صبح شنبه 16 ارديبهشت درحاليكه هنوز شمارش آراء به پايان نرسيده بود، با لحني عصباني فاز جديد تفرقه افكني ميان اصولگرايان را آغاز كرد.
به گزارش پایگاه 598 دکتر وحید یامین پور در جدید ترین مطلب خود در تحلیل انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی نوشت: رقابت انتخاباتي پايان يافت. هيجان سياسي در روزهاي پاياني، برخي از جوانان وابسته به يك تشكيلات سياسي را بر آن داشت تا آشكارا رقباي انتخاباتي خود را «خوارج»، «دزد» و «منحرف» بخواندند. فشار تبليغات ميلياردي و برنامه ريزي هاي چندين ماهه گويا با نتايج نظرسنجي هاي روزهاي پاياني دو چندان شده بود. به هر تقدير بازي پايان گرفت. منتخبان مردم علي الاغلب چهره هايي موجه و مورد پسند دو طرف رقابت انتخاباتي اند؛ چهره هايي كه از بدنه ي اجتماعي و سرمايه ي فرهنگي برخوردارند.  كرسي هاي تهران تقريبا به طور مساوي بين دو طيف شناخته شده از رقابت انتخاباتي، تقسيم شد و اين به نوبه ي خود براي جبهه پايداري كه نه از سازماندهي تشكيلاتي بهره مند بود و نه حتي از حداقل تبليغات شهري برخوردار بود، پيروزي بيش از حدانتظاري دانسته مي شود.

پيش بيني مي شد كه راه نيافتن برخي از چهره هاي سياسي فاقد پايگاه اجتماعي كه از آنها به «سهم سياسي» برخي كانون هاي قدرت و ثروت تعبير مي شد، عصبانيت ها را آشكار كند. از آن مهمتر اينكه چهره هاي وابسته به كانون هاي قدرت و ثروت حتي در شهرستان ها هم موفق نشدند به مجلس راه يابند. در واقع اين طيف كمتر شناخته شده كه سابقه ي سياسي روشني هم ندارد، صرفا مي توانست به قيمت حذف برخي از طيفهاي اصولگراي ديگر در بدنه ي جبهه ي متحد جايي براي خود بيابد؛ كه اينطور هم شد. البته از همان ابتدا برخي طيف هاي جبهه متحد از حجم تبليغاتي اين «سهم سياسي» ناخشنود بودند و اين اتفاق را مآلا به ضرر كل جبهه مي دانستند؛ كه اين پيش بيني هم تحقق يافت.

اكنون در حاليكه منتخبان مردم درصدد هستند با پرهيز از جنجال رسانه اي، لطمه هاي گذشته را جبران كنند، رسانه هاي وابسته به همين كانون هاي قدرت و ثروت – كه كم هم نيستند- بي محابا به هر سو لگدپراكني مي كنند و خود را پيروز مطلق انتخابات مي خوانند! هرچند كمي بالاتر يا پايينتر از همين اخبار، سوگواري خبري آنها از راه نيافتن مديرانشان به مجلس نيز پيداست.

يكي از همين سايتهاي خبري كه مديرش خود از راهيابي به مجلس بازمانده، صبح امروز –شنبه 16 ارديبهشت- درحاليكه هنوز شمارش آراء به پايان نرسيده بود، با لحني عصباني، از تعابيري چون «ياوه گويان» براي رقباي انتخاباتي استفاده و فاز جديد تفرقه افكني ميان اصولگرايان را آغاز كرد. سايت مذكور پيش از اين نيز مكرراً با اخباري پرتنش سعي كرده بود از رقابت انتخاباتي جبهه متحد و جبهه پايداري سوءاستفاده كند و از آب گل آلود براي «سهم سياسي» خود در ليست، ماهي بگيرد.

اميدوار بوديم با حذف «سهم سياسي» كانون هاي قدرت و ثروت، در رفتار عصباني اين رسانه ها تغييري حاصل آيد؛ بخصوص اينكه مقام معظم رهبري نيز در سخنراني روز نخست سال در حرم حضرت رضا عليه السلام نيز در خصوص رعايت اخلاق توسط سايتهاي خبري تذكر دادند:«اين رسانه‌هاى الكترونيكى و اينترنتى متأسفانه موجب شده است كه افراد بى‌محابا عليه يكديگر حرف بزنند، بد بگويند. بايد از طرف مسئولين كشور براى اين هم يك جورى تدبير بشود. ولى عمده اين است كه خود ما مردم، خودمان را مقيد كنيم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقيد كنيم به قانون.»

هنوز معلوم نيست كه چهره هاي انقلابي جبهه ي متحد با چه استدلالي پذيرفتند كه با «سهم سياسي» ساكتين فتنه يكجا ديده شوند. به عبارتي جبهه ي متحد در اين انتخابات غرامت چيزي را پرداخته است كه از آن ناحيه هيچ چيز بدست نياورده است.

انزوا و شكست كساني كه بدنه ي اجتماعي ندارند، با افزايش حجم روزنامه ها يا توسعه ي رسانه هاي الكترونيكي جبران نمي شود. اكنون به نظر مي رسد عقلاي جبهه متحد كه دريافته اند كانون هاي قدرت و ثروت نفوذي در ميان عموم مردم نداشته و حتي با تبليغات ميلياردي بر اقبال عمومي به جبهه متحد اثر منفي داشته اند، جبران مافات كرده و جلوي تفرقه افكني و بي اخلاقي سياسي بعد از انتخابات را بگيرند. فتنه اي كه آينده ي اصولگرايي را تهديد مي كند، سهم خواهي كانون هاي قدرت و ثروت است كه فقط از مسير تفرقه افكني و تشنج آفريني رسانه اي مي گذرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها