به گزارش پایگاه خبری 598، رضا مرادصحرایی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته مشهد اظهار داشت: در سال 1392 و یک سال پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، اگرچه برنامهریزی شده بود تا دانشگاههای فرهنگیان ورودی آموزش و پرورش را تأمین کنند، اما در دولت یازدهم این دانشگاه بهقدری ضعیف شد که دانشجویان آن به کمتر از 4 هزار نفر کاهش پیدا کرد.
کسری 79 هزار معلم در شرایط فعلی
وی افزود: کسری 79 هزار معلم در شرایط فعلی هم ناشی از همین مسئله است، زیرا فرآیند تربیتمعلم زمانبر است و نمیتوان با یک اقدام خلقالساعه، موضوع را یکشبه مدیریت کرد.
صحرایی تصریح کرد: علاوه بر این، از 1394 تا 1402، سه میلیون نفر به جامعه دانشآموزی کشور افزوده شده که البته جای شکر دارد، اما مدیریت آن باید از همان سال اول صورت میگرفت، زیرا برای همسانسازی جمعیت معلمان به چهار سال زمان نیاز دارید. اینها همه درحالی است که از سال 1397 تا 1400 هم هیچ استخدامی در وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته و با اینکه میدانستند این اقدام در آینده بحرانساز خواهد شد، اما بازهم کاری نکردند.
برخوردهای سیاسی با معضل کمبود معلم
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بعضی برخوردهای سیاسی با معضل کمبود معلم خاطرنشان کرد: اگر بر زخم ما نمک نمیپاشیدند و کسانی که مسببان وضعیت فعلی هستند، خود زبان به تمسخر و استهزا نمیگشودند، ما هم بر عهد خود میماندیم و از آنچه تحویل گرفتیم حرفی نمیزدیم، اما روسیاهی برای کسانی باقی خواهد ماند که بحران ماحصل کار خود را سیاسی قضاوت کردند.
وی اذعان داشت: امسال برنامهریزی شده تا 75 هزار نفر به نظام آموزش و پرورش کشور افزوده شوند که 25 هزار نفر از آنها، محصول دانشگاه فرهنگیان هستند.در فرآیند جذب این شمار معلمان جدید هم عجله نشده و میانگین معدل اینها 17.25 است، هزاران نفر از آنها طلبه معلم دانشگاهی یا کسانی هستند که بیش از 10 سال سابقه کار تعلیم و تربیت در حوزههای دیگر داشتهاند.
2 هزار فضای ورزشی درونمدرسهای ایجاد شد
وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: در دو سال گذشته بیش از دو هزار فضای ورزشی درون مدرسهای ایجاد شده که از این میان، بیش از 100 مدرسه دارای زمین چمن ورزشی در استان خراسان رضوی بوده است.
صحرایی ادامه داد: 100 هزار نفر در دو سال گذشته وارد هنرستان شدهاند که مهارتافزایی و تعلیم آنها، راهبرد مهم دولت سیزدهم است.فقط در خراسان رضوی، روز گذشته 22 محموله بزرگ تجهیز هنرستانها به مناطق هدف اعزام شد و بودجه سراسری آموزشهای فنی هنرستانها نیز بیش از 400 درصد رشد داشته است.
5806 مدرسه در 2 سال گذشته ساخته شد
وی بیان کرد: افتخار دولت این است که در دو سال گذشته، 5806 مدرسه ساخته و بیش از 1.5 میلیون متر مربع به فضای آموزشی کشور افزوده شده است. از خیرین مدرسهساز هم تشکر میکنم که در این راه مهم، بیش از دولت پایکار بودهاند و دغدغه خود را برای تربیت نسل آیندهساز این کشور در عمل ثابت کردند.
صحرایی با اشاره به موج سازی رسانههای معاند در بسته نگهداشتن غیرمعقول مدارس پس از ایام فراگیری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که توانست همه پروتکلهای بهداشتی را در نظر بگیرد و بیاعتنا به موج سازی رسانههای منافقی که از اهمیت بسته بودن مدارس میگفتند، کودکان و نوجوانان را به مدرسه بفرستد. همه اینها هم در شرایطی اتفاق افتاد که ما در تولید واکسن خودکفا شده بودیم و بر همین اساس، حتی یک مورد ابتلای منجر به فوت در میان دانشآموزان مدارس گزارش نشد.
تلاش دشمن برای خدشه به نظام تعلیم و تربیت کشور
وی ادامه داد: البته بعد از این هم دشمن ما آرام نگرفت و جریان دیگری به نام انقلاب نوجوانان را در کشور به راه انداخت تا با ترفندهای رسانهای و سیاسی بتواند در نظام تعلیم و تربیت کشور خدشه وارد کند. پس از این هم به دنبال پروژه مسمومیتها رفتند و البته در آن هم رسواتر و سرشکستهتر از همیشه شدند.
وزیر اموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش ایران جمعیتی بالغ بر 16.5 دانشآموز را تحت پوشش قرار میدهد و دشمن میداند این عدد که شاید از جمعیت برخی کشورها بهتنهایی بیشتر باشد، اگر همگی با مبانی اسلام ناب آشنایی پیدا کنند، تبدیل به انسانهایی خواهند شد که تومار فتنهگری و شرارتهای آنها را در هم میپیچند.
سند تحول آموزش و پرورش در دولت قبل کنار گذاشته شد
صحرایی تصریح کرد: سند تحول آموزش و پرورش در تلاش است تا انسان را وابسته به خدا و دلبسته به وطن تربیت کند تا کار به جایی برسد که این بار، نخبگان ما آمریکا را تحریم کنند، زیرا اساس فعالیت این کشور بر پایه سرقت فرصتهای انسانی و سرمایه کشورهای دیگر است و اگر آمریکا را نخبگان کشورها تحریم کنند، این کشور زمینگیر خواهد شد.
وی تأکیدکرد: در دهه قبل، سند دیگری در کنار سند تحول آموزش و پرورش گذاشته شد و به بهانه تعامل با دنیا، راهبردهایی در دستور کار قرار گرفت که بر مبنای آن، سنت، فرهنگ و منطق دیگری برگرفته از آموزههای لیبرالیسم در مدارس آموزش داده بشود. این یک راهبرد سراسر نادرست بود و در مقابل آن، امروزه تقویت هویت ملی و مذهبی بچهها، مهمترین دستور کار ماست.