کد خبر: ۵۳۰۲۸
زمان انتشار: ۲۰:۲۷     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، به مناسبت روز جهانی مطبوعات در نامه ای سرگشاده به اهل رسانه و ارباب جراید از اصحاب رسانه خواست تا یاری رسان جریان و حرکت جهادی ملت ایران باشند و اگر یاری نمی رسانند لااقل با حاشیه سازی و پرداختن به اولویت های دسته چندم پتانسیل ملت و نظام را مصروف حل بحران هایی که حاصل دست رنج رسانه ها و مغرضان سیاسی و اقتصادی است نکنند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، متن نامه به شرح زیر است: 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
آگاهی شرط اساسی حرکت صحیح است و در زندگی جمعی دانستن آنچه به آدمی مربوط می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
این حق انسان است تا از آنچه مربوط به سرنوشت زندگی جمعی است آگاهی داشته باشد در این میان و با پیشرفت و پیچیدگی زندگی جمعی این دانستن هر روز بیشتر به رسانه ها وابسته می شود.
 
رسانه هایی که در نگاه اول این گونه به نظر می رسد که برای پاسخ به ضرورت گردش اطلاعات در جامعه بوجود آمده اند، اگرچه این تا حدودی درست به نظر می رسد اما از انجایی که عنصر انسانی در هدایت رسانه نقش اساسی دارد و انسان نیز از پیش فرضها و ایستارهای ارزشی و هنجاری خالی نیست، خبررسانی رسانه تحت تاثیر قرار می گیرد.
 
امروزه رسانه های جهانی علی رغم ادعایی که در انعکاس عین رویدادها دارند هر کدام واقعیات را از دیدگاه خود و بر اساس منافع خویش روایت می کنند و در این میان صنعت کنترل و هدایت افکار عمومی به صنعتی پردرآمد و کلیدی تبدیل شده است.
 
کلیدی از آن جهت که در جوامع پیشرفته ادامه حرکت نظام کلی سرمایه داری به عنوان نظام غالب به برانگیخته نشدن سوالات اساسی در ذهن مردم بر می گردد. سوالاتی که جریان بدون جهت اطلاعات و انعکاس بدون گزینش و ویرایش واقعیتها به راحتی در ذهن انسان ایجاد می کند.
 
صاحب رسانه در دنیایی غیر از دنیای الهی و متعالی شاید در این جهت دهی محق باشد چرا که در جهان بینی او انسان است که دایرمدار سنجش حقیقت است و چون حق در آن نظام فکری به قدرت (در همه ابعادش گره خورده است) پس صاحب رسانه که در این روزگار همان صاحب ثروت و منطقا قدرت است به راحتی و با داشتن حق به هدایت فهم مخاطبان از انچه رویداده است می پردازد.
 
اما در نظامی که انسان دایر مدار حقیقت نیست چه؟ در دنیای الهی-اسلامی که خداوند محور همه فعالیت هاست آیا باز صاحب رسانه می تواند اگر براستی مومن باشد به نفع خود و ضرر رقیب خویش واقعیت ها را منعکس کند؟ در نگاه اول به راحتی مومنان پاسخ می دهند که، نه او نمی تواند و می بایست که تقوای الهی را رعایت کند.
 
اما در مقام عمل امروز ما شاهد آنیم که در بزنگاههای تعارض منافع داعیه داران و مدعیان ایمان چنان در رسانه های خود جولان می دهند که اگر کسی خط و ربط این رسانه ها را نداند به سختی خواهد فهمید که در واقع چه اتفاقی افتاده است و حق با کیست. امروز اگرچه ظاهرا رسانه امری نوپدید است، مخصوصا در اشکال مدرنتر خود، اما به علت همان محوری بودن نقش عامل انسانی در آن، همه آنچه اسلام درباره ارتباط بین دو انسان به مثابه دو مومن بیان کرده است برای آنها صدق خواهد کرد. اگر دروغ در ارتباط کلامی و بی واسطه و یا با واسطه بین انسانها گناه است در ارتباط پیچیده تر نوین رسانه ای هم گناه است. همچنین تهمت، افتراء، بردن آبروی دیگری، غش و ....
 
اتفاقاتی که این روزها در فضای رسانه ای کشور می افتد از این منظر به هیچ وجه قابل قبول نیست. قابل قبول نیست که از هر آنچه در میان مردم محترم و دارای آبروست سوء استفاده کرد، قابل قبول نیست که آبروی شخصی را صرفا به دلیل این که متعلق به قبیله سیاسی دیگری است لجن آلود کرد، قابل قبول نیست که در شرایطی که دشمن متحد و منسجم است بر طبل تفرقه کوبید، قابل قبول نیست که صرفا برای چندبار بیشتر دیده شدن هر خبری ولو درست را به بهای نابودی مصلحت مملکت و ملت و نظام به انحای مختلف بازپخش کرد، قابل قبول نیست که فضایی سیاه از وضعیت مملکت ایجاد کرد همچنان که قابل قبول نیست سیاهی را به عنوان سفیدی به ملت قالب کرد و ... ..
 
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور ضمن دعوت رسانه ها و اصحاب رسانه های کشور به رعایت تقوای الهی، هشدار می دهد که امروز و در شرایط حساسی که رهبر انقلاب با عنوان پیچ تاریخی از آن یاد می کنند، مشغول شدن پتانسیل و همت رسانه های انقلابی به ذم و خرده گیری و طرد یکدیگر(که هرکدام به دسته ای در درون انقلاب وابسته اند) باعث طمع دشمن اصلی انقلاب در پیش گذاشتن قدمی دیگر بر ضد اسلام ونظام ولایی برخواسته از آن می شود.
 
دغدغه های کشور امروز از همان جنسی است که رهبر معظم انقلاب به بهترین نحو بیان فرموده اند، امروز تولید و افزایش ثروت بر اساس سرمشق های اسلامی است که دغدغه اصلی دلسوزان واقعی ملک و ملت است. ملت به جد چنین عزمی دارد و رسانه هایی که خود را در درون انقلاب اسلامی و همراه مردم مسلمان ایران تعریف می کنند امروز باید یاری رسان این جریان و حرکت جهادی باشند و اگر یاری نمی رسانند لااقل با حاشیه سازی و پرداختن به اولویت های دسته چندم پتانسیل ملت و نظام را مصروف حل بحران هایی که حاصل دست رنج رسانه ها و مغرضان سیاسی و اقتصادی است نکنند.
 
ان الله مع المتقین
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها