کد خبر: ۵۲۹۲۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
ایرنا به نقل از رسانه های خبری تركیه نوشت: این دیدار در محل نهاد نخست وزیری تركیه در آنكارا به مدت یك ساعت و در پشت درهای بسته برگزار شد.
 
رسانه های تركیه به نقل از منابع دیپلماتیك نوشتند، در این دیدار نخست وزیر تركیه و رییس مجلس عراق در باره آخرین تحولات عراق به گفت وگو پرداختند.
 
رییس مجلس عراق روز چهارشنبه همچنین با 'احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه نیز دیدار و گفت وگو كرد.
 
روابط تركیه و عراق اخیرا بر سر برخی مسایل از جمله دخالت تركیه در عراق تیره شد.

نخست وزیر تركیه در تماس تلفنی چندی قبل خود با 'نوری المالكی' همتای عراقی‌اش از بن بست به وجود آمده درخصوص مساله 'طارق الهاشمی' معاون رییس جمهوری عراق كه به اداره یك جوخه مرگ متهم شده است، ابراز نگرانی كرده بود.
 
گفت وگوی تلفنی چندی قبل اردوغان با 'جو بایدن' معاون رییس جمهوری آمریكا و هشدار دادن در خصوص وقوع درگیری جدی در عراق و سپس سخنرانی وی در پارلمان كشورش باعث واكنش و موضع شدید مالكی در این خصوص شد.
 
صحبت های مداخلانه جویانه اردوغان در خصوص عراق با واكنش شدید مالكی مواجه شد تا روابط بین دو كشور ظرف چند هفته برای دومین بار تنش آلود شود.
 
اردوغان پس از آنكه با جو بایدن در جمع گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه در آنكارا در خصوص تحولات عراق اظهار نظر جنجالی و قابل تاملی مطرح كرد، طی سخنانی به نخست وزیر عراق درباره آنچه احتمال وقوع جنگ داخلی در این كشور خواند هشدار داد. نخست وزیر تركیه در سخنان خود گفت: مالكی باید این موضوع را بداند در صورتی كه یك جنگ قومی در عراق آغاز شود، ما نمی توانیم نسبت به آن سكوت كنیم.
 
اما بلافاصله پس از اظهار نظر اردوغان در مورد تحولات عراق، مالكی به همتای تركیه ای خود توصیه كرد كه به جایگاه خود و عرف دیپلماتیك بین‌المللی توجه بیشتری داشته باشد.
 
نخست ‌وزیر عراق در واكنش به گفته های اردوغان، این اظهارات را اقدامی تحریك‌آمیز علیه تمام عراقی‌ها دانست و هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد كرد.
 
اما با افزایش تنش در روابط بغداد و آنكارا 'عبدالله گل' رییس جمهوری تركیه با 'جلال طالبانی' همتای عراقی خود تماس گرفت و بر ضرورت توسعه روابط دو كشور تاكید كرد.
 
گل در این گفت وگو همچنین بر اهمیت تلاش ها برای توسعه روابط دوستانه و همكاری بغداد و آنكارا تاكید كرد.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها