کد خبر: ۵۲۸۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
استاد علی مصباح یزدی در شبکه جهانی پایداری:
عضو مدرسین موسسه حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شائبه های عدم حمایت علامه مصباح یزدی از جبهه پایداری اظهار داشت: فعالیت های سیاسی این آفات را دارد و این یکی از مشکل ترین صحنه های آزمایش انسان ها است و باعث لغزش های انسان ها شود و آن خلوص اولیه افراد را از بین ببرد و آن چیزی که باعث می شود که این انحراف به وجود نیاید داشتن یک مذکر در بیرون و درون است تا فرد را از انحراف نگه دارد.
به گزارش پایگاه 598 استاد حجت السلام و المسلمین دکتر علی مصباح یزدی با حضور خود در برنامه اندیشه پایداری در شبکه جهانی پایداری به بررسی و تحلیل حضور مردم در انتخابات با محوریت دینی و حضور دینی پرداخت متن زیر چکیده ای از صحبت های این استاد ارجمند است که در ادامه می آید:

حجت السلام علی مصباح یزدی در صحبت های خود نقش دین و تکلیف دینی را در عرصه اجتماعی بسیار مهم دانست که کمتر مورد توجه کارشناسان و تحلیل گران اجتماعی قرار گرفته است و دلیل آن را نیز پذیرش بنیادهای فکری سکولاریستی دانست وی در ادامه صحبت های خود و در خصوص حضور مردم در صحنه های انتخابات ادامه داد:آن چیزی که به نظر بنده باید به آن توجه کرد و کمتر مورد بررسی قرار گرفته است نقش دین و حرکت های دینی در جامعه اسلامی است؛ نقش ولی فقیه در جامعه اسلامی نقش بی بدیلی است و رهنمودهای که ولی فقیه انجام می دهند در میان اجتماعات مردمی تاثیر گذار است و تصمیم گیری های مردم نیز تحت تاثیر گفته های ولایت فقیه است.

وی هم چنین شناخت این امر و ریشه های آن را منوط به شناخت ریشه های دینی و نهضت حضرت امام دانست و ادامه داد:اگر بخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم باید کمی به عقب بازگردیم و تجربه تاریخی مردم ایران را از نهضت اسلامی حضرت امام آغاز کنیم چرا که آغاز نهضت حضرت امام در خصوص دین بود و با محوریت دین آغاز شد و مردم مشاهده کردند که دین آنان در خطر است هر چند دیگر عوامل و عناصر نیز در این باره موثر بودند اما عنصر اساسی و محوری همان دین اسلام بود.

مدرس موسسه آموزشی حضرت امام (ره) هم چنین دلیل موفقیت نهضت امام را خلوص آن در اجرای دستورات دینی دانست و افزود: در این نهضت مردم به خوبی درک کرده بودند که حضرت امام چیزی برای خود نمی خواهد و لذا این امر را به خوبی درک کردند آن چیزی که مورد تاکید نهضت حضرت امام است خود اسلام است و همین امر موجب شد تا هر جای که دین نیازی به مردم و حضور آنان داشته باشد مردم در صحنه حاضر باشند و نمونه عینی آن پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در هشت سال جنگ تحمیلی است و می توان این را مشاهده کرد.درست است که تحلیل گران سیاسی و جامعه شناسان در خصوص انتخابات و حضور مردم به این فاکتور دین توجه نمی کنند و همین امر باعث شده تا در تحلیل های خود دچار اشتباه شوند.

وی هم چنین در خصوص تغییر این نگاه و عدم اهمیت به فاکتور دین در خصوص حضور مردم در صحنه ها ادامه داد:این چیزی نیست که یک روزه به وجود آمده باشد و به همین دلیل یک روزه نیز از بین نخواهد رفت، اینکه فرد و ذهنیت وی چگونه شکل بگیرد باید گفت فرد در طول پنجاه سال ذهنیت خود را می سازد و به همین دلیل تغییر آن کاری سریع نیست.

علی مصباح هم چنین در خصوص در مورد چرایی تکرار تحلیل های اشتباه نیز افزود:زمانی یک فرد به این اشتباهی تحلیل خود می رسد که نسبت به اساس ذهنیت ایجاد شده خود دچار تردید شده باشد و تا زمانی که بر اساس همان عوامل و مبانی به تحلیل وقایع می پردازند این اشتباه وجود دارد و چنانچه که اشاره شد تغییر این مبانی نیز کار آسانی نیست چرا که تغییر مبانی ذهنی به معنی تغییر شخصیت یک فرد است و اگر نگوییم این امر محال است  کاری بسیار سخت است.

وی هم چنین عدم تغییر در بنیادهای فکری را یکی از عوامل عدم تحقق اسلامی کردن علوم انسانی  دانست و اظهار داشت: علت این امر اسلامی کردن علوم انسانی کند پیش می رود همین امر است چرا که تغییر این بنیاد های فکری کاری طولانی است تا بتوان مصادیق عینی آن را دید و لذا این امر یک پروسه زمان بر است و امیدواریم که بتوانیم نتایج آن را ببینیم.

عضو هیت علمی موسسه پژوهشی حضرت امام دلیل اعتماد مردم به علما را که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند را همان دلیل حضور مردم برای پاسداری از دین دانست و افزود: مردمی که مسلمان هستند و دغدغه شرعی دارند امری طبیعی است که به علما اعتماد کنند و به آنان رای دهند با توجه به اینکه یک تصمیم و حرکت اجتماعی چه در عرض و چه در طول می تواند نتایج های آن سال های سال پا برجا بماند لذا برای یک مومن واقعی این امر بسیار مهم است که تصمیمی که گرفته می شود و این آری و یا نه گفتن ها چه تاثیری می تواند بگذارد لذا این امر یک امر منطقی است برای افرادی که در این نظام فکری رشد کردند.و آن افرادی که مورد اعتماد مردم هستند علما هستند و این را در اجتماع نشان دادند که کاری را برای خود انجام نمی دهند و در کار خود مصلحت اسلام را مد نظر دارند ولو اینکه آن امر به ضرر خود و اقوامشان باشد.

عضو مدرسین موسسه حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شائبه های عدم حمایت علامه مصباح یزدی از جبهه پایداری اظهار داشت: یکی از آفت های فعالیت های اجتماعی و سیاسی این است که ممکن گاهی این حرکت ها در ابتدا به صورت مصلحانه و بر اساس دینداری انجام شود اما همین که این افراد وارد این فضا می شوند جو زده می شوند و فضای فعالیت های سیاسی که توام با به دست آوردن قدرت،امکانات و تاثیر گذاشتن بر روی دیگران است کم کم اهداف اولیه و انقلابی جای خود را به زد و بندهای سیاسی و... می دهد تا یک فرد خود را در این جریان نگه دارد و یا قدرت وامکانات خود را افزایش دهد. فعالیت های سیاسی این آفات را دارد و این یکی از مشکل ترین صحنه های آزمایش انسان ها است و باعث لغزش های انسان ها شود و آن خلوص اولیه افراد را از بین ببرد و آن چیزی که باعث می شود که این انحراف به وجود نیاید داشتن یک مذکر در بیرون و درون است تا فرد را از انحراف نگه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ع.ج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
آقایان بی سواد حجت الاسلام ...صحیح است نه حجت السلام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اول سواد خودتان را بالا ببرید بعد کار فرهنگی! بکنید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها