به گزارش پایگاه خبری 598، سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ در آیین بهرهبرداری از مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم تصریح کرد: به کارگران عزیز، مهندسان، پیمانکاران و مدیران محترمی که در این پروژه تلاش کردند خسته نباشید و خداقوت میگویم و از آنها سپاسگزارم.
رئیس جمهور این طرح را نماد خودباروی، توانایی، دانایی ملت ایران دانست و گفت: در این طرح کار فنآورانه و تکنولوژی رقم خورده است و نماد اراده جدی مهندسان و کارگران است.
رئیسی با ارزشمند توصیف کردن این پروژه ملی آن را نمادی افتخارآفرین برای ملت ایران عنوان کرد.
وی افزود: مبارک است که در این ایام این طرح ملی افتتاح میشود و به نام غدیر رقم میخورد که همه برکات در غدیر است.
مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، دوآب شهرستانک در استان البرز را به پل زنگوله در استان مازندران متصل میکند و با بهره برداری از آن، ۳۰ دقیقه از زمان سفر کاسته میشود.
این مسیر شامل ۱۷ رشته تونل و ۹ دستگاه پل به طول ۱۹.۷ کیلومتر است و ۸۶ درصد آن از تونل ها و گالری ها عبور می کند. برای احداث مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، به ارزش روز، ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده و به نسبت جاده چالوس، ۵ کیلومتر از مسیر را کوتاهتر میکند.
با بهره برداری از این مسیر و حذف پیچ و خمهای جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی میشود.
کاهش آلایندهها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسائل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، روزانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر فعالیت داشتند و ۱.۱ میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگ برداری و خاکریزی در آن انجام شده است.