به گزارش پایگاه خبری 598، محمد شهبازی در برنامه خبری صدا و سیما، اظهار داشت: عمر ناوگان هوایی تجاری کشور با متوسط سن ۲۷ سال، نیاز به نوسازی دارد البته هواپیما اگر فرسوده و یا دارای نقض فنی باشد به هیچ وجه اجازه پرواز نخواهد داشت.
وی افزود: بر اساس سیستم تعمیر نگهداری که برای هواپیما تعریف شده است، با گذر زمان هزینههای تعمیر نگهداری افزایش پیدا میکند، اما این به معنای فرسودگی هواپیما نیست، مگر آنکه این هواپیما کاملا از خط پرواز کنار گذاشته شود و برنامههای تعمیر و نگهداری آن اجرا نشود.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با یادآوری اینکه عمر ناوگان هواپیمایی تجاری در کشور ما به صورت متوسط ۲۷ سال است، گفت: به هر حال نیاز است ناوگان هواپیمایی ما نوسازی شود و هواپیماهای نسل جدید وارد حوزه حمل و نقل هوایی کشور شود، اما این مسئله سالها است به علت تحریمها و عدم فروش هواپیما و حتی قطعات آن به کشور، محقق نشده است.
شهبازی گفت: در حال حاضر سختترین بخش تحریمهای غرب علیه کشورمان، در صنعت حمل و نقل هوایی است، کارخانههای سازنده هواپیما به صورت مستقیم هواپیما به ما نمیفروشند و هیچ کدام قطعات هواپیما را هم به کشور ما نمیدهند.
اردیبهشت امسال بود که محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در موضوع توسعه ناوگان هوایی، در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده است که ۲۰ فروند از این ناوگان سرخط است.
محمدیبخش روز گذشته نیز گفته بود: همزمان با شروع تابستان و افزایش تقاضای سفر، تعداد زیادی از هواپیماهای خریداری شده وارد ناوگان شد.
بنابراین گزارش این هواپیماها در قالب همان ۵۰ فروندی است که اردیبهشت امسال اعلام شد وارد کشور شده است.