به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، محمدعلی زلفیگل شب گذشته در نشست مجمع نمایندگان آذربایجانغربی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عقبماندگی در حوزه آموزشهای مهارتی، اظهار داشت: براساس برنامه ششم توسعه باید تاکنون 30 درصد از آموزشها در دانشگاهها بهصورت مهارتی میبود در حالی که هماکنون حدود 16 درصد تحقق یافته است و از این نظر دارای مشکل هستیم.
وی افزود: باید نسبت به مهارتمحور کردن دانشگاهها تلاش شود چراکه آموزشهای نظری بههمراه مهارتی نیاز امروز جامعه است و دانشجویان باید مهارتآموزی را نیز همراه با علمآموزی فراگیرند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: متأسفانه امروز فارغالتحصیلان دانشگاهی دچار مشکل از نظر مهارت هستند که برای پر کردن خلأ این آموزشها برنامهریزی ویژه و جدی نیاز است تا در محیط دانشگاهها این خلأ پر و مشکل حل شود.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه فضای آموزشی بهصورت فنی و حرفهای و نیز آموزش مهارتهای متناسب با رشتههای دانشجویی از جمله مواردی است که در وزارت علوم پیگیری میشود.
زلفیگل، مهارتافزایی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاههای تخصصی را نیز جزو برنامههای اصلی وزارت علوم دانست و تأکید کرد: کسب مهارتهای مرتبط با آموزش دانشآموزان برای معلمان الزامی است و به همین دلیل باید مهارتهای این حوزه در دانشگاه و در دوره آموزشی ارائه شود.
وی ابراز داشت: تقویت نیازهای آموزشی در مناطق محروم کشور از دیگر برنامههایی است که دنبال میکنیم و در نظر داریم از این طریق وارد رشد علمی و آموزشی فرزندان این مناطق شویم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نبودِ بازار کار برای برخی رشتههای دانشگاهی را نیز یادآور شد و گفت: در این زمینه باید با نیازسنجی و برآورد نیازهای جامعه وارد تعریف و تدوین رشتهها شویم. دانشجویان باید در رشتههایی تحصیل کنند که بعد از اتمام دوره تحصیلی وارد بازار کار شوند و برای جامعه مفید باشند.
در این جلسه، استاندار آذربایجانغربی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان نقدها و نظرات خود در حوزه آموزش عالی پرداختند.