خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در
جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره
مبارکه شعراء پرداخت و گفت: انسان تا وقتی که در دنیاست بین ایمان و کفر
مختار است. در حال اضطرار و هنگام مشاهده عذاب نظیر آن چه برای فرعون پیش
آمد، ایمان نافع نیست. البته بستگی به ذات اقدس اله و سیئات گذشته مضطر
دارد که اگر مثل فرعون باشد پذیرفته نمی شود ولی اگر مانند قوم یونس علیه
السلام باشد ممکن است پذیرفته شود. بعد از مرگ هم ایمان ممکن نیست. زیرا
بین انسان و ایمان سد عظیمی قرار داده می شود که دیگر رسیدن به ایمان امکان
ندارد.
وی ادامه داد: مجرمینی که با دیدن عذاب الهی می گویند ما را
برگردانید تا اعمال صالحی انجام بدهیم، اگر به دنیا باز گردند باز هم
همان کارهای زشت خود را تکرار می کنند. علتش این است که هر چند این ها عذاب
و قیامت را مشاهده کرده اند و دیگر مشکل علمی ندارند ولی آن چه باعث می
شود انسان کاری را انجام دهد بخش انگیزه و اراده است نه علم. این ها بخش
اراده و انگیزه خود را به زنجیر کشیده اند. مثل کسی که چشم و گوش دارد و
مار و عقرب را می بیند ولی دست و پایی ندارد که فرار کند. عقل عملی همان
است که درباره آن فرموده اند «العقل ما عبد به الرحمان» و شیطان اولین کاری
که می کند این عقل عملی را به زنجیر می کشد.
این استاد عالی حوزه
علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «هل أنبئکم علی من تنزل الشیاطین، تنزل علی
کل أفاک أثیم» گفت: شیطان بر کسی که حق را باطل و زشت را زیبا جلوه می دهد
نازل می شود. چنین انسان افاکی مَهبط شیاطین است. این پیامبری که سالیان
سال در میان شما زندگی کرده است و به خوبی او را می شناسید این گونه نیست.
شیاطین کذب می آورند و این حرفهای قرآن هم که کذب نیست پس نمی تواند از سوی
شیاطین باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: انسان آینه
دار کمال و جمال خداوند است و همه کمالات انسان آینه ای است که نشان از
قدرت خداوند می دهد. اگر گفته می شود «الانسان آیت الحق/ انسان آیت و نشانه
حق است»، به صورت چهار قضیه است که سه تای آن کاذب و یکی صادق است و آن
این است که «الانسان آیت الحق هویتا» یعنی ذات به معنای هویت هستی نه
ماهیت.