کد خبر: ۵۲۱۰۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
بولتن نیوز : با توجه به 7 میلیون بشکه ظرفیت اضافی تولید روزانه فرآورده های نفتی در جهان که روز به روز به این ظرفیت افزوده می شود.دور تازه ای از تعدیل ظرفیت پالایشی جهان در راه است و به نظر می رسد تنها اروپا باید بار دشواری های این مرحله را به دوش بکشد. بار سنگینی که سود آن به جیب پالایشگران آمریکایی می رود و به زیان کشورهای اروپایی و آسیایی در حال خرج شدن است.

به گزارش سرویس اقتصادی بولتن نیوز ،دیگر امیدی به بازگشت دوران طلایی پالایشگران اروپایی در سال های 2004 تا 2007 میلادی، نیست. رکود بزرگ اقتصادی و افزایش ظرفیت پالایشی در آسیا، به این دوران پایان داد و آمریکا با بهره مندی از امتیاز نفت ارزان تر داخلی و گاز طبیعی به دست آمده از ذخایر رسوبی، هم اکنون به صادرکننده خالص فرآورده های نفتی به اروپا تبدیل شده اند.

بنا بر این گزارش وقتی افت صادرات فرآورده های سبک و سنگین سبب می شود توان پالایشگاه های اروپا برای مصرف نفت خام محدود شود و وقتی منابع جدید فرآورده های میانی تولید شده در آسیا و آمریکا با تولیدات محلی اروپا رقابت می کنند، گزینه های پیش روی پالایشگران اروپایی روز به روز کم تر می شوند و دیگر پالایشگاه های کوچک اروپا نمی توانند با عنصر «اقتصادی بودن حجم تولید» در پالایشگاه های بزرگ آسیا و آمریکایی رقابت کنند.


در واقع همه چیز به همراه تحریم های یک جانبه علیه ایران شرایطی را به وجود آورده اند که برای اروپایی ها بازارهای صادرات، در حال از دست رفتن است. افزایش تولید مجموعه های پالایشی آمریکا در کنار افت تقاضای بنزین در این کشور نیز سبب شده است از سال 2007 میلادی تا کنون، رقم خالص واردات روزانه بنزین و دیگر سوخت های سبک این کشور 700 هزار بشکه کاهش یابد و آمریکا با محدود کردن کشورهای اروپایی از نفت ایران و دست کاری عمدی در عرضه و تقاضای بازار جهانی نفت شرایطی را به وجود آورده است که سرعت ناتوانی پالایشگران اروپایی و حرکت آنها به سمت تعطیلی وورشکستگی بیش از پیش افزایش یابد.
این کار تا جایی پیش رفته که اروپا که خود روزگاری صادر کننده فراورده های پالایشی بود هم اکنون نیازمند وارد کردن روزانه حدود یک میلیون بشکه فرآورده های میانی (سوخت جت، نفت سفید، گازوئیل و سوخت حرارتی) است و با وجود تلاش بعضی از پالایشگران اروپایی برای ایجاد واحدهای هیدروکرکینگ، توان تولید این نوع سوخت ها در اروپا هنوز کمتر از نیاز آن است.

این در حالی است که در گذشته، پالایشگاه های اروپا می توانستند برای تأمین تقاضای فرآورده های میانی، مصرف نفت خام خود را افزایش دهند البته مشروط بر آن که سود پالایشی، بالا باقی می ماند. این مسئله باعث می شد این پالایشگران با تولید اضافی فرآورده های سبک و پسماندها رو به رو باشند که جهت صادرات به کار گرفته می شدند. بنزین به بازار آمریکا فرستاده می شد و نفت کوره، با آسیا می رفت.
البته پذیرش طرح کوفی ‏عنان و برقراری آتش ‏بس در سوریه و اعزام ناظران سازمان ملل به این کشور به همراه مذاکرات ایران و گروه 1+5 پس از وقفه 15 ماهه در ترکیه و ارزیابی مثبت طرفین مذاکرات و ههم چنین توافق برای انجام دور بعدی مذاکره ها در بغداد موجب شد تا قیمت نفت‏ خام‌های شاخص روندی نزولی را طی کند و همین اندک گشایش در فضای منفی موجود باعث شد تا از روز نهم تا بیست آوریل قیمت نفت برنت دریای شمال با 5.22 دلار کاهش از 123.01 دلار در بشکه به 117.79 دلار در بشکه کاهش یابد. قیمت سبد اوپک نیز در طی این مدت با 4.15 دلار کاهش از 120.40 دلار در بشکه به 116.25 دلار در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت‏خام دوبی نیز با 4.32 دلار کاهش در بازار تک محموله به 115.34 دلار تقلیل یافت. اما با همه این احوال تا دسترسی به بازارهای متعادل و بازگشت توان رقابتی به پالایشگران اروپایی راه درازی در پیش است هر چند در یکی دو هفته اخیر امارات و امریکا و برخی کشورهای عربی با در اختیار گذاشتن خاک خود در اختیار جنگده های آمریکایی سعی در متشنج کردن دوباره اوضاع هستند و به خصوص کشورهای عربی سعی بر آن دارند که طبق معمول گذشته از آرام شدن اوضاع بازار جهانی نفت خود داری کنند.

در واقع کشورهای عربی که پشت پرده تمامی اختلالات بازار نفت هستند به حرکتی مانند آنچه اسرائیل انجام داد سعی دارند تا با بالا بردن بهای جهانی نفت و جلوگیری از از ثبات در این بخش مهم از اقتصاد جهانی علاوه بر تعطیلی و به ورشکستگی کشاندن برخی کشورهای کوچک اروپایی مانند یونان، دست به فتح و فتوح و کشور گشایی زده و با خریدن جزایر و آب و خاک متعلق به مردم اروپا، اسارئیلی دیگر و تحت لوای کشورهای عربی در خاک اروپا تاسیس کنند. از این روست که به خصوص عمارات متحده عربی در چند هفته اخیر و با استفاده از درامدی که از افزایش بهای جهانی نفت و اختلالات بازار به دست آمده تعداد زیادی از جزایر یونان را خریداری کرده و بخشهای دیگری از خاک این کشور و چند کشور اروپایی دیگر را که در رکود اقتصادی قرار دارند را مورد هدف قرار داده اند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها