به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو طی سالهای اخیر، عدم تطابق بین عرضه و تقاضا است، بعد از تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران در سال 97، دو خودروساز فرانسوی از ایران خارج شدند و واردات خودرو نیز در راستای مدیریت منابع ارزی کشور ممنوع شد بنابراین به یکباره با افت تولید خودرو در کشور مواجه شدیم.
همچنین افزایش قیمت ارز و تورم نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو بود به طوری که طی چند سال اخیر با افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو خرید خودرو برای برخی از اقشار جامعه تقریبا غیرممکن شد.
* رقابتی کردن بازار خودرو راهکار افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو داخلی
از دیگر مشکلات خودروسازی ما مدیریت دولتی و بیتوجهی به موضوع سود و زیان در تولیدات است که همین امر موجب ایجاد زیان انباشته در خودروسازیهای ما شده است و تولید خودرو هم برای خودروساز مقرون به صرفه نیست هم برای خریدار.
بازار انحصاری یکی دیگر از مشکلات دو خودروساز کشور است و قطعا در شرایط انحصاری هر کالایی با هر قیمت و کیفیتی تولید شود متقاضی (مردم) مجبور به خرید آن هستند زیرا قدرت انتخاب ندارند و در نبود بازار رقابتی هم قیمتها افزایش مییابد و هم کیفیت کاهش مییابد.
بنابراین 2 شرط اصلی برای رفع مشکلات خودروسازی در کشور ما رفع مدیریت دولتی خودروسازی و البته شکستن انحصار است که یکی از روشهای شکست انحصار صدور مجوز واردات خودرو است؛ قطعا واردات در شرایطی که کالای تولید داخل داریم، پسندیده نیست اما فقط در مورد خودروسازی چون این دو خودروساز سالهاست که تن به ارتقای کیفیت و تعدیل قیمت نمیدهند، ضرورت دارد با ایجاد بازار رقابتی محرکی برای افزایش کیفیت آنها بود.
* ضرورت حذف 2 نرخی در بازار خودرو
البته بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقداماتی که در وزارت صمت در راستای افزایش تولید و عرضه خودرو صورت گرفت از جمله تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان و عرضه آنها به بازار، بازار خودرو طی ماههای اخیر آرام آرام تقریبا به یک آرامش نسبی رسیده است اما مساله گرانی قیمت خودرو حل نشده و همچنان قیمت خودرو بالاست و نکته حائز اهمیت نیست اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار است که هنوز حل نشده است.
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که میزان تولید خودرو را افزایش میدهیم و قیمت تمام شده خودرو با نرخ ثابت را نیز کاهش خواهیم داد. به این معنا که قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور 15 درصد کمتر از آخرین نرخ تورم خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتقاد به قیمت خودروهای مونتاژی خارجی نیز بیان داشت: این موضوع را به سازمان حمایت مصرف کنندگان سپردهام تا بررسی شود که قیمت خودروهای مونتاژی بررسی شود که اگر حاشیه سود بیش از حاشیه سود مصوب است، قیمتها برگردد.
وی افزود: سال گذشته نیز قیمت یکی از خودروهای یک خودروساز که بیشتر تولید کننده خودروهای مونتاژی بود به میزان 400 میلیون تومان پس از بررسی توسط سازمان حمایت کاهش یافت، اما باید به این نکته نیز توجه داشت، زمانی این مساله به طور کامل حل میشود که بازار عرضه و تقاضا تطابق داشته باشد.
فاطمی امین اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته سهم خودروی خودروسازها در بازار به غیر از دو خودروساز بزرگ نزدیک به دو برابر شده است و خودروسازهای کوچکتر در مقایسه با خودروسازهای بزرگ افزایش تولید سه برابری داشتهاند.