کد خبر: ۵۱۳۷۵
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

 روز دوشنبه همايش تجليل از مادران فاطمي در دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش 598 به نقل از خبرگزاري دانشجو در اين مراسم از تعدادي از مادران شهدا، فتنه 88 و دفاع مقدس تقدير شد و حجه الاسلام ماندگاري، حاج حسين يكتا، همسر شهيد رضايي نژاد و دكتر الهام به ايراد سخنراني پرداختند.

متن صحبت هاي حجه الاسلام ماندگاري را از نظر مي گذرانيد:

 
منظور از احيا حيات طيبه است، شهدا حيات طيبه داشتند خطاب به مادر شهيد احمدي روشن مي گويم: پسر شما وقتي مدرك دكترا داشت كسي او را نمي شناخت اما وقتي شهيد شد شناخته شد.
 
يكي از مدال هايي كه شهدا مي گيرند همين مدال جاودانگي است شيطان وقتي حضرت آدم را فريب داد تعلق انسان به جاودانگي را مي دانست، در واقع نياز را درست تشخيص داده بود اما راه را غلط رفت.
 
شهدا وجودشان را براي خدا قرار دادند و به خاطر همين جاودان شدند؛ مدال بعدي كه شهدا مي گيرند «عند ربهم يرزقون» است يعني سر سفره خداوند جاودانه شدن.
 
عالم عالي قدر آيت الله جوادي عاملي در تاكيد اين موضوع مي گويد هر كس كه فهميد نزد خداوند روزي خوردن يعني چه درجه شهدا را درك مي كند.
 
مدال بعدي كه خداوند به شهدا مي دهد مدال عزت است شهدا براي عزت تلاش نكردند بلكه عزت را خدا خودش به آنها واگذار كرد، بچه ها در جنگ و در شب عمليات پلاك ها را در مي آوردند و مي گفتند شهداي روز عاشورا پلاك نداشتند ما براي چه پلاك داشته باشيم شهدا عزت شان را در گمنامي مي دانستند.
 
در فرازي از مناجان شعبانيه مي خوانيم كه كسي كه معرفش خدا باشد گمنام نخواهد شد اگر هم گمنامي هم باشد اين گمنامي در زمين است؛ اين شهدا  در آسمان نام آوردند.
 
مدال بعدي مدال معيت است در سوره هود راجع به معيت شهدا با خداوند 3 تعبير آمده است، خدا يك وعده به انبياء داده است كه من هر وقت عذاب نازل بشود پيامبران را از اين عذاب نجات مي دهم، خدا گفته است فقط پيامبران و آنهايي كه در معيت خداوند هستند را نجات خواهد داد.
 
منظور خداوند از اين نجات نجات دنيوي نيست بلكه هدف نجات در مسير هدايت است مگر قرآن نگفته كه مومن آل فرعون از بلا حفظ شد، اين در حالي است كه مومنان زمان فرعون قطعه قطعه شده اند منظور از اين حفظ بلا جلوگيري از اسير دنيا شدن است.
 
بعد از جنگ خيلي ها كه سرباز و جانباز و خانواده شهيد بودند، منحرف شدند خدا آنهايي را كه دوست داشت با شهادت از فتنه انحرافات حفظ كرد.
 
صياد شيرازي اشك مي ريخت كه نكند شهيد نشود دو روز قبل از شهادت شهيد شوشتري ايشان به من گفت 61 ساله شده ام و از سن شهادت گذشته ام خدا بايد يك فكري به حال من بكند.
 
تنها شمشير به دست جلوي خانه حضرت زهرا زبير بود اما شهيد نشد چون معيت فكري با خدا نشد، شمر رزمنده جنگ صفين بود اما در كربلا قاتل امام حسين شد.
 
اين صدايي كه در زمان جنگ همه بچه هاي جبهه و رزمنده ها به يادشان هست كه مي گفت رزمندگان اسلام صاحب اين صدا كه آقاي كريمي نامي بود از لحاظ فكري و ولايي منحرف شده و در حال حاضر در اروپا پناهنده است.
 
عمليات كربلاي 5 در 19 دي 1365 شب جمعه بود خاطرم هست شب چهارشنبه آخرين دعا توسل را براي غواص ها خواندم دو پسر 16 و 17 ساله در بين اين غواص ها بودند كه بعد از دعا سرشان را روي شانه هم گذاشتند و پسر كوچك تر گفت دعا كنيد در عمليات شهيد شوم مي ترسم جنگ تمام شود و من بي نصيب بمانم.
 
خاطرم هست سحر جمعه پيكر اين پسر كه اسمش محمدرضا بود را تحويل گرفتم دوستش كه اسمش سيد حسن بود گريه مي كرد و به دوستش مي گفت خيلي نامردي قرار بود با هم برويم، اين پسر هم كربلاي 8 شهيد شد.
 
معيت مقامي است كه خداوند قول داده كه افراد با اين مقام را از انحراف حفظ كند وقتي بعضي از اين سياسيون حرف مي زنند آدم دلش مي سوزد كه كاش در همان دوران شهيد شده بوديم.
 
مدال ششم شهيد در آيه 110 و 111 توبه طرح شده است شهدا بايد به 10 مقام برسند تا خداوند آنها را بخرد، يعني شهدا به قيمتي رسيده اند كه خدا خون بهايشان شده شهدا خودشان را گران فروختند و درگير مال و ثروت و عشق هاي زميني نشدند.
 
به خاطر همين است كه شهيد را خدا قبضه مي كند، نه عزائيل؛ يكي ديگر از مدال هاي شهدا شفاعت است در روايات آمده كه شهدا تا 700 هزار نفر را شفاعت مي كنند.
 
برادر من در كربلاي 5 شهيد شد يك سال و نيم بعد كه مادرم فوت كرد برخي آشنايان خواب ديدند كه مادرم مي گفت اين پسرم من را در قبر گذاشت و آن يكي كه شهيد شده بود بلافاصله من را در قصر قرار داد.
 
پدر شهيدي به من گفت پسرم را در خواب ديدم كه جواب سلامم را نداد مي گفت پسرم به من گفته تو در مجلسي نشسته بودي و پشت ولايت حرف زدند اما تو از او دفاع نكردي، شهدا زماني از مردم شفاعت مي كنند كه آنها در مسير ولايت خدا حركت كنند.
 
مقام بعدي شهدا شاهد بودن آنهاست خدا اولين شاهد هستي است در آيه 14 سوره علق گفته شده اولين شاهد خداست، آيه 45 سوره احزاب دومين شاهد پيامبر است، 105 توبه سومين شهد را امامان برشمرده و 18 قاف چهارمين شاهد را ملائكه ناميده.
 
شاهد پنجم شهدا هستند مقام آخر خود شهادت است به خاطر همين است كه شهيد ثاني يك سال روزه داري كرد تا شهيد بشود.
 
هزينه رسيدن به مقام شهاد سه نكته است:
 
نكته اول تلاش معرفتي است نگاه ما بايد به آخرت باشد و توجه به اين نكته كه دين و ولي خدا از من بهتر مي‌فهمد.
 
دومين نكته تسليم در مقام رضا و در مقام عمل است و سومين نكته گذشتن از همه دارايي ها براي اطاعت از امر و ولي خداست.
 
مادر شهيدي مي‌گفت: پسرم وقتي به جبهه مي‌رفت به او گفتم مگر قرار نبود عصاي پيري من باشي؛ پسرم در جواب گفت عصاي آخرتت باشم از عصاي دنيوي بهتر است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها