به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از "ورزش سه"، در چند سال اخیر تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا میزان خطاهای داوری در فوتبال به کمترین حد ممکن برسد.
با حضور سیستم کمک داور ویدیویی انتظار میرفت که دیگر خطایی در اعلام آفساید رخ ندهد، اتفاقی که تا حد بسیار زیادی رخ داد اما بعضی از جایگیریهای اشتباه یا خطاهای میلیمتری باعث شد که جنجالهای بسیای در چهار سال اخیر اتفاق بیفتد.
بعضی از خطوط کشیده شده از سوی این سیستم در طول این مدت با واکنش خوبی از سوی بازیکنان، هوادارن و باشگاهها روبرو نشده و همین اتفاق فیفا را مجبور کرده است که اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
سیستم نیمه اتوماتیک آفساید از سال 2020 تا به حال مجموعا در 118 بازی و دو رقابت رسمی شامل عرب کاپ 2021 و جام جهانی باشگاههای 2021 مورد استفاده قرار گرفته است.
این تکنولوژی از نوعی هوش مصنوعی استفاده میکند و هدفش حذف اشتباه در تشخیص موقعیتهای گلزنی است که از نظر قانونی خطا به حساب میآید. این تکنولوژی قرار است برای اولین در یکی از رقابتهای اروپایی به کار گرفته شود و قرار است فردا در جریان سوپر جام اروپا بین رئال مادرید و آینتراخت فرانکفورت که در هلسینکی فنلاند برگزار میشود شاهد آن خواهیم بود.
لیگ قهرمانان فصل 23-2022 و همچنین جام جهانی 2022 قطر دو رقابت مهم دیگری هستند که قرار است از این تکنولوژی استفاده کنند. روبرتو روزتی، رییس کمیته داوران یوفا، در این باره گفت:« این سیستم جدید به کمک داور ویدیویی اجازه میدهد تا موقعیت آفساید را خیلی سریع و با دقت بیشتر تشخیص دهد و به همین دلیل در حفظ روند بازی و هماهنگی تصمیمات تاثیر زیادی دارد.»
استفاده از تکنولوژی آفساید نیمه اتوماتیک به لطف نصب دوازده دوربین زیر چمن ورزشگاه که حرکات توپ و 29 نقطه داده برای هر بازیکن را 50 بار در ثانیه رصد میکند تا موقعیت دقیق آنها در زمین را محاسبه کند ممکن است. زمین بازی اهمیتی کلیدی در این تکنولوژی دارد.
همچنین حسگری در توپ بازی قرار داده شده است که به عنوان «واحد اندازهگیری داخلی» عمل میکند و بسته دادهای به اندازه 500 بار بر ثانیه را به اتاق کمک داور ویدیویی ارسال میکند که دقت لحظه برخورد توپ با پای بازیکن را به شکل قابل توجهی بالا میبرد.
استفاده همزمان از این دو تکنولوژی جدید باعث میشود که روند اعلام آفساید چند ثانیه کاهش پیدا کند و سرعت آن هم علاوه بر دقت بالا افزایش داشته باشد. زمانی که تیم کمک داور ویدیویی و همچنین داور وسط تصمیم نهایی را تایید کنند، داده این موقعیت با استفاده از انیمیشن سه بعدی که به خوبی ابعاد بدنی هر بازیکن را در لحظه برخورد با توپ به تصویر میکشد نشان داده خواهد شد تا تمام بینندگان به خوبی از این شرایط باخبر باشند.
پیرلوییجی کولینا، رییس کمیته داوران فیفا، در این باره اظهار داشت:« ما از این موضوع مطلع هستیم که این روند بررسی خطای احتمالی گاهی بسیار طولانی میشد، خصوصا اگر تردیدهایی وجود داشت. اینجا جایی است که تکنولوژی کمک بسیاری به ما میکند تا تصمیمهای سریع و دقیقتری بگیریم. این موضوع به نفع داوران و کمک داوران است تا درستترین تصمیم ممکن را در زمین بازی بگیرند. من میدانم که افرادی این را آفساید روباتیک مینامند اما اینطور نیست. داوران و کمک داوران همچنان تصمیمگیری اصلی را برعهده دارند.»
جانی اینفانتینو، رییس فیفا، پیش ازاین گفته بود:« این سیستم نتیجه سه سال تحقیق و آزمایش از سوی فیفا و سایر سازمانها است.»