به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجاب اسلامی و مدنظر دین مبین اسلام تنها به پوشش ظاهری خلاصه نمی شود؛ بلکه لایه های پنهان رفتاری و عفت و پاکدامنی را شامل می شود و همواره به آن عنوان دژی محکم برای حفاظت از حریم و شخصیت زنان در جامعه و حفظ کیان خانواده محسوب می شود.
همواره عده ای در جوامع مختلف اعم از اسلامی یا غربی و یا سایر کشورهای جهان در طول زمان به بهانه های مختلف سعی در کم رنگ کردن این مقوله مهم و بنیادین جوامع اسلامی کردند و به بهانه آزادی زنان برده داری نوینی را در قالب تبلیغات گسترده به مردم جهان عرضه کردند.
خبرگزاری حوزه با دکتر «فرشته روح افزا» فارغ التحصیل رشته الکترونیک در مقطع دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان، پژوهشگر و محقق برجسته حوزه زنان و خانواده، مدیر رصد و آمار شورای زنان و همسر شهید حاتمی از شهدای حج تمتع سال ۹۴ به گفت و گو پرداخته بود و در شرایط فعلی با توجه به هجمه گسترده علیه حجاب و عفاف، آن را بازنشر می کند.
حوزه : یکی از تبلیغات و هجمه های غربی علیه حجاب اسلامی در ایران است؛ چون ایران کشور مسلمانی است که بر اساس قانون اساسی که منطبق بر قرآن هست، لزوم رعایت حجاب در جامعه لحاظ شده است و تحت عنوان حجاب اجباری مطرح می شود، لطفا در خصوص چرایی این هجمه ها توضیح دهید؟
من اول خواهشی دارم و این که عبارت «حجاب اجباری» دروغی بزرگ است، ما چیزی تحت عنوان حجاب اجباری نداریم و نمی توانیم داشته باشیم.
اگر کسی بخواهد حجاب داشته و آرایش کند، با حجاب نیست، اگر کسی بد بخندد و یا بد رفتار کند و یا نگاه زشت کند، با حجاب نیست و عملاً حجاب را رعایت نکرده، حتی اگر پوشش خوب داشته باشد.
برای همین حجاب اسلامی چندین مولفه دارد که شامل حجاب راه رفتن، نگاه کردن، حرف زدن و دوری از اختلاط با نامحرم است و از ۵ مولفه ۴ مولفه درونی است و چطور می شود مولفه های درونی را به افراد تحمیل کرد. این تعبیر دروغی است که دشمنان اسلام برای اینکه حجاب اسلامی را تخریب کنند؛ برای ما درست کردند، اگر واژه اجباری کنار بهشت هم باشد، انزجار ایجاد می کند، من خواهش می کنم که در رسانه ها از این تعبیر استفاده نشود.
قانون رعایت حجاب اسلامی داریم اما اجرا نمی شود
ما در حال حاضر در کشورمان پوشش های نامناسب داریم، آیا این حجابی که ما اسم آن را حجاب اجباری بگذاریم؛ در حالی که این بی حجابی کامل است. ما در کشورمان" قانون رعایت حجاب" و مصوبات شورای عالی داریم، اما رعایت نمی شود. اما مظلوم نمایی دروغ و یک دروغ بزرگ که به مردم گفته می شود. اگر حجاب اجباری بود تمام افرادی که حجاب کامل نداشتند باید بازخواست می شدند، حال آن که چنین نیست.
حتی در مراکز اداری، دولتی و صدا و سیما هم نیز به طور کامل حجاب رعایت نمی شود. اصلا چه کسی حجاب اجباری را دارد تحمیل می کند، فقط یک مورد فیلم درست کردند که حتی یک در میلیارد هم نیست و تحت عنوان حجاب اجباری از آن یاد کردند.
«حجاب اجباری» یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری. این عبارت را آن سوی آب ها درست کردند و ما هم آن را متاسفانه تکرا رمی کنیم.
مثلا ازدواج سفید که عمل شنیع زنا را به اسم ازدواج سفید معرفی می کند تا این عمل را مثبت جلوه دهند، یعنی زندگی دو نامحرم با هم را ازدواج سفید می دانند. ما باید به لغت سازی ها اهمیت بدهیم همان طور که در توئیتر هم گفتم باید برای حجاب اسلامی فرهنگ سازی شود.
متاسفانه رعایت حجاب را در بیمارستان ها در بین بیماران و پرستارها نمی بینیم. در ادرات دولتی رعایت حجاب را نداریم در مدارس و دانشگاه ها هم قانون حجاب اجرا نشده است. آنها به دنبال یک سانتاژ سیاسی هستند که حد یقف هم ندارد.
اگر زیر بار این شانتاژهای تبلیغاتی برویم قانع نمی شوند و مرحله به مرحله به دنبال حذف پوشش ها هستند و باز هم به آن "حجاب اجباری" می گویند و نتیجه آن همان فسادی می شود که در غرب شاهدیم.
حوزه: یکی از شبهاتی که همواره در خصوص اجرای حجاب در جامعه اسلامی مطرح شده اینکه آیا در زمان حکومت دینی پیامبر(ص) حجاب برای بانوان مسلمان از یک سو و رعایت حجاب بانوان غیر مسلمان بر اساس ادیان خودشان، اجرا شده است؟
متاسفانه آقای ترکاشوند شبهه ای ایجاد کردند که زنان در صدر اسلام حجاب نداشتند؛ من یک بحث عقلانی می کنم حتی اگر کسی مطالعه ای در خصوص صدر اسلام نداشته باشد فقط فکر کند اگر پیامبر(ص) دینی آورده که مکل دین گذشته نبوده نباید از یهود و نصارا نام می برده، حال آن که در قرآن از یهود و نصارا نام برده و هم از دین ابراهیم(ع) و ادیان گذشته که همه دارای حجاب کامل بودند.
در حال حاضر که از مسیحیت بیش از ۲ هزار سال گذشته هنوز راهبه ها مدل مقنعه و مانتو بلند دارند و پوشیده کامل هستند از گذشته بوده و الان هم هست، اگر اسلام آمده که این حجاب کنار گذشته شود، خیلی غیرعقلانی است که دینی برای تکمیل کردن بیاید و گذشته خود را نفی کند.
خداوند برای اقوام دیگر حجاب را واجب کرده و جزء اصول دین باشد و دین آخر که مکمل دین های دیگر باشد و زمینه بروز و ظهور اجتماعی زنان در آن بیشتر شده و پیامبر(ص) جلوی زنده به گور کردن دختران را گرفته و خیلی از حقوق را برای زنان وضع می کنند و بیاید اسلام بگوید که زن برده مرد باشد و بگوید برهنه از خانه بیرون برود، در حالی که برده داری از نظر اسلام منفور است اینکه زن برهنه باشد نوعی برده داری است و نیاز به مطالعه دیگری نیست فقط قرآن را بخوانند.
در صدر اسلام نیز یک دو دو تا چهار تا عقلی است. اسلام کی موافق بی حجابی بوده و آیا پیامبر(ص) به مردم می گفتند خمس و احکام نماز را انجام دهند، اما خودشان به دنبال اجرای آن در جامعه نبودند؟
ما روایات بسیاری زیاد داریم که خانم هایی که تبرج می جستند برای این کار آیه می آمده برخورد پیامبر(ص) که هیچ آیه می آمده. شان نزول آیات را بخوانیم آیه تبرج برای خانم هایی که خلخال به پا می بستند و تبرج می کردند. اگر پیامبر(ص) بی تفاوت بوده چرا آیه آمده. می گفتند پیامبر(ص) از کنار آنها رد شده، این دلایلی است که کمتر کسی مطرح کرده، در روایات و تاریخ هست و روایاتی که به آن اشکال وارد است و یا شاید هم اشکال وارد نباشد را مطرح نمی کنم تا کسانی که ذهن بیماری دارند، به دنبال شبهه باشند.
من می گویم عقل داریم، عقل اجازه نمی دهد قرآن آیه بفرستد در خصوص تبرج و اجرایی نشود، روایت داریم که پیامبر(ص) به عده ای خانم که در بازار حرف می زدند، این کار را کم عقلی می داند. پیامبر(ص) حضور زنان در بازار به طوری که مورد دید دیگران باشد را کاری ناپسند می داند و آن را تقبیح می کردند. وقتی ایستادن زنان را در بازار تقبیح می کردند که فراتر از حجاب است. چه کسی می تواند ادعا کند پیامبر(ص) این رفتارها را نداشته اند. پیامبر رحمه للعالمین هستند اما درباره اجرای احکام اسلامی بسیار جدی بودند اگر قرار بود احکام گفته شود و مردم رعایت نکنند پیامبر(ص) هم راحت از کنارش بگذرد، چرا قرآن آمده مگر ممکن هست کسی صاحب مکتبی حرفی را بزند و دنبال اجرای آن نباشد، اگر چنین بود آن مکتب زیر سوال می رود.
اجرای حجاب در زمان پیامبر(ص) امری بدیهی و عقلانی بود
این حرف ها استدلالی است و بایستی خواننده شما روی آن فکر کند؛ حتی به عنوان یک مخالف ایراد بگیرید. در صدر اسلام آیات حجاب و نگاه داریم، مثلا در روایتی که پوشش گردن واجب شد، شأن نزول آن این بود که آقایی به گردن خانمی نگاه کرد و به میلیه ای بر خورد و آسیب دید. حتی جاهایی که کاربردش جزئی تر بوده، شأن نزول وجود دارد و خداوند آیه فرستاده؛ در هیچ حکم الهی مانند نماز و خمس اینقدر جزیی وارد نشده الا حجاب که آیات زیادی نازل شده است. آیه نگاه ،تبرج، اختلاط و نحوه صحبت کردن با نامحرم حجاب از نگاه قران بسیار مهم است، چون بحث کرامت زن است.
در دو جای قرآن عبارت "ضرب الله" آمده است. حضرت آقا در صحبت هایشان یک بار اشاره داشتند برای کل مومنین آسیه و حضرت مریم(ع) را مثال آوردند و برای کل کافران این دو زن نوح و زن لوط را مثال آوردند. نقش تربیتی دست زن است و زن باید اصلاح شود. امام رضا (ع) میفرمایند اگر برای دخترتان خرج تحصیلش کنید، سه برابر پسر اجر داده می شوید، چون دختر می خواهد تربیت کند.
نگاه قرآن و ائمه تاکید بر حجاب است و ترک روابط نامشروع با نامحرم. حتی در نحوه پوشش بسیار جزئی وارد شده که حد دست و صورت چه مقدار باشد با همه این تاکیدات آیا می توان گفت پیامبر(ص) بر اجرای این آیات در جامعه بی تفاوت بودند.
حوزه: آیا سایر ادیان در کشورهای مختلف مثل دین یهود آزادانه می توانند حجاب مخصوص خود را داشته باشند؟
در اینترنت عکس حجاب زنان یهودی شبیه به حجاب زنان عربستان سعودی هست، منتشر شده است. زنان یهودی در کشورهای اروپایی موهایشان مشخص نیست و کلاه گیس های خاص دارند. در بیمارستانی در انگلیس شاهد بودم که خانمی یک روب دوشامبر بلند و پوشش مو داشت و فهمیدم که او یهودی است.
حوزه: یکی از شبهاتی که در خصوص رعایت قانون پوشش اسلامی در ایران وجود دارد، مقایسه با سایر کشورهای مسلمان است که در آنجا هر نوع پوششی آزاد است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
کشور ما جمهوری اسلامی ایران است، ما کویت و عربستان نیستیم. قانون اساسی ما بر اساس قرآن است، امروز ما شاهدیم در عربستان برای دزدی دست قطع می کنند و یا به راحتی سنگسار، اما ما شرایط سخت تری وضع کردیم که به این راحتی نمی شود این قوانین را اجرا کرد، اما چرا کسی صحبتی نمی کند. در واقع دیانت ما عین سیاست ما است.
ما اهل سیاسی بازی مثل عربستان نیستیم که به مردم توصیه نماز و نوع حجاب سرسخت و قرائت قرآن می کند، بعد هم حجاج را به قتل می رساند و جنگ یمن را به راه می اندازند و رهبرانشان شراب می خورند و اخیرا نیز بن سلمان آموزش های اسلامی را ممنوع کرده است. اگر می خواهیم یک کشوری را الگو قرار دهیم، همه اعمالشان را باید الگو قرار دهیم و عربستان یا کشورهای دیگر الگوی ما نیستند.
حوزه: آیا به نظر شما با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کار صحیح و فرهنگی بر روی حجاب اسلامی در جامعه انجام شده است؟
در طی این ۴ دهه دولت های مختلفی بر سر کار آمدند و کلا ما سه یا چهار سال کار کردیم و متاسفانه دولت ها زیاد بر روی حجاب تاکید نداشتند ما کی درباره حجاب کار کردیم که حالا بخواهیم نتیجه آن را ببینیم؛ بایستی به ما فرصت کار بدهند. تریبون سینما را بدهند تا من ۴ تا فیلم بسازم و نشان بدهم یک زن بی حجاب چطور در جامعه مورد تعرض اخلاقی، رفتاری و شخصیتی و احساس کمبود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. اگر من یک دوربین داشتم و توان ساخت فیلم را داشتم زندگی دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند را به تصویر می کشیدم.
یک دختر جوان زیبا و شاداب که نیاز به پناهگاه عاطفی دارد و خانواده هم توجهات لازم را به او نمی کند، با وعده ازدواج مورد سوء استفاده قرار می گیرد و برای اثبات عشقش خود را تای پای مرگ می رساند تا ثابت کند که در عشقش صادق است. او قربانی اندیشه غلط بود. سینمای ما نمی آید این موضوعات را فیلم کند، بلکه فیلم فروشنده را می سازد، اتفاقی که تقریبا محال است بیفتد و جایزه بین الملل می گیرد و پشت سرهم فیلم درخصوص زنان فاسد درست می کنند، مگر چند درصد از جامعه ما را این افراد تشکیل می دهند. ما نسبت به کشورها دیگر در این فسادها صفر هستیم.
حجاب یک مقوله فرهنگی است
امروز هم به جای اینکه به دنبال معرفی صحیح حجاب در جامعه باشیم، برخی از بانوان مسئول به دنبال ورود زنان در ورزشگاه ها هستند و یا در دیدار با خانمی که نماینده آلمان بود و انتقادات نا به جایی از وضعیت زنان در جامعه ما کرد، به او قول همکاری دادیم.
در واقع ما فرصتی پیدا نکردیم که در خصوص حجاب کار کنیم. همیشه عدم فرصت و تهدید های غلط بوده جاهایی افراط کردند و کار فرهنگی هم نشده، حجاب یک مقوله فرهنگی است، اما کار فرهنگی بر روی آن نشده است.
نیازمند مراکز مشاوره و مربی حجاب در جامعه هستیم
چند تا فیلم و سریال و شب شعر و کتاب در خصوص حجاب داشتیم، اما در عوض همایش های بی ثمر زیاد داشتیم. چند تا معلم و مشاور حجاب داریم و یا چند مرکز تاسیس شده که برای حجاب کار فرهنگی کند تا در برابر هجمه گستره تبلیغاتی دشمن موفق باشیم. کار ما در حد سخنرانی و نشست ها است، بچه ها و جوانان ما سخنرانی نمی خواهند؛ مثلا در صدا و سیما ما را برای سخنرانی دعوت می کنند، می گویم شما فیلم می سازید و بعد به ما می گویید سخنرانی کنید در واقع ما را تخریب می کنید. چند فیلم در خصوص روابط آسان پسر و دختر حتی در دوران برزخ ساختند.
ضرورت تصویر سازی و ساخت فیلم از آیات حجاب در قرآن
در قرآن کریم سوره نور آیه ۳۱ صحبت از شجره طیبه ای است که اینقدر نور در آنجا می زاید که زجاجه کانه آتش می گیرد و همه جا را روشن می کند. در آیه ۳۲ خانه امن مزین به عفت است، خانه هایی که آنچنان حصارهای ایمانی محکم دارند که شیطان نمی تواند در آن راه پیدا کند و افراد آن خانه در روز و شب خواب و بیداری و کار تسبیح خداوند می کنند.
فکر نمی کنم کسی این آیات را برای بچه های ما این طور تصویر سازی و بیان کرده باشد. اما فیلمی از سوره یس با تصویرسازی مطابق با محتوای سوره تهیه شده که اثر گذار است. آیا درباره آیات عفاف و حجاب هم فیلم درست کردیم، این که نگاه به نامحرم تیری از جانب شیطان است و نتیجه آن موجب از هم پاشیدگی خانواده و به جای گذاشتند بچه های طلاق و به دنبال آن اعتیاد می شود چنین محتوایی به تصویر کشیده نشده است.
ما درباره عفاف و حجاب فرصت کار فرهنگی نداشتیم کار فرهنگی شامل ساخت فیلم، تئاتر موسیقی کلیپ هست و صرف سخنرانی نیست. باید کتاب هایی برای کودکان بنویسیم که محتوای حجاب داشته باشد و برای گروه سنی نوجوان تهیه شود. تقریبا چنین آثاری نداریم به نظر من مردم ما خیلی خوبند و جامعه خوبی داریم که با این همه کار غیر فرهنگی همچنان اکثر بانوان ما حجاب دارند. دولت ها نیز کمک زیادی به حجاب نکردند، اما خروجی آن مثل معجزه است.
گفت و گو: وجیهه سادات حسینی