کد خبر: ۵۰۹۸۳
زمان انتشار: ۱۷:۳۳     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
به نام پروژه های فرهنگی به کام دولتمردان و سیاستمداران
بسياري از ناظران معتقدند كه هزينه‌ زياد و غيرقابل توجيه اين پروژه‌ها، به علت ميزان اختلاس زيادي است كه توسط افراد وابسته به ابوالفضل قارايف، وزير فرهنگ و توريسم جمهوري آذربايجان و از نزديكان شخصي مهربان پاشايوا، صورت مي‌گيرد و اين در حالي است که . . .
به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از بولتن نیوز ، پياده‌سازي سياست‌هاي فرهنگي جمهوري آذربايجان كه به روشني سمت و سوي غربگرايانه و غيراسلامي دارد مستلزم فراهم آوردن زيرساخت هاي سخت‌افزاري است كه دولت باكو در دوران حكومت علي‌ اف‌ پدر و پسر نشان داده است كه در اين زمينه با گشاده‌دستي هزينه مي‌كند، اما نكته‌ي جالب توجه اين است كه در هزينه‌كرد اين پروژه‌ها نيز حلقه‌اي شامل سران حاكميت و نزديكان دولت و روساي دولتي اين پروژه‌ها سهم‌هاي گزاف از بودجه‌ي اخذ شده از ثروت ملي جمهوري آذربايجان به جيبهاي خود روانه مي‌كنند و اين پديده موجب شده كه داستان فساد در سیستم فرهنگي در جمهوري آذربايجان زبانزد مردم كوچه بازار اين كشور كوچك حوزه قفقاز جنوبي شود.




به گزارش خبرنگار ما حکومت جمهوري آذربایجان مبالغ بسیار زیادی را برای پروژه‌های نه چندان بزرگ در وزارت فرهنگ و توریسم هزینه می‌کند. با وجود این که منابع دولتی گزارش دقیقی از میزان این هزینه‌ها اعلام نمی‌کنند اما منابع خبری غیررسمی از میزان این هزینه‌ها و فسادِ مربوط به‌آن، اخبار و ارقام حیرت‌انگیزی را منتشر می‌کنند. به طور مثال منابع خبری غیررسمی به پروژه بازسازی سینمای نظامی  اشاره می‌کنند که با حضور شخص الهام علی‌اف در سال 2011 افتتاح گرديد. عليرغم اینكه اين پروژه در دوره زمانی 2007- 2011 حدود 52 ميلیون دلار هزینه داشته است، اما حتي امسال نیز دولت توجه خود را به این مکان کاهش نداده است و حدود 4 ميليون دلار ديگر را صرف این محل نموده است.

در موردی دیگر برای ساخت یک پیست اسکی در منطقه شاه داغ در منطقه قوسار 878 ميلیون دلار در دوره زمانی 2007- 2011 هزینه شده است؛ به نحوی که تنها در سال 2011 حدود 520 ميلیون دلار از سرمایه‌گذاری دولتی صرف این پروژه شده است. در سال جاری نیز 255 ميليون دلار از بودجه دولتی برای ادامه ساخت این پروژه اختصاص داده شده است. همچنین ساخت موزه فرش و هنرهای دستی که از سال 2007 آغاز شده، تا ابتدای امسال حدود 5 ميليون دلار هزینه برجاي گذاشته و در سال جاری نيز برای ادامه ساخت آن 17 ميليون دلار اختصاص داده شده است. با این اوصاف هنوز زمان قطعی پایان این پروژه مشخص نگرديده است.




تئاتر کمدی موزیکال دولتی آذربایجان که آخرین بار در سال 2001 تحت بازسازي قرار گرفته بود، در سال 2011 مورد بازسازی مجدد قرار گرفت. بودجه اولیه اين بازسازي حدود 21 ميلیون دلار بود که دولت به‌علت عدم كفايت اين مبلغ، برای سال جاری نيز حدود 30 ميلیون دلار را برای این کار اختصاص داد. جمعاً کل هزینه این پروژه که قرار است در ماه سپتامبر امسال به پایان برسد، حدود 51 ميلیون دلار شده است.

 همچنین طبق اظهارات رسمی ابراهیم غفاراف رایزن سفارت جمهوري آذربایجان در ايران، سال گذشته دولت اين جمهوري چندصد ميليون دلار برای برگزاری برنامه یوروویژن هزینه کرده است و حتي مقرر شده است كه برای برگزاری مطلوب این برنامه، بسیاری از منازل مسکونی مصادره و تخریب شوند. (البته آمارهای غیر رسمی ميزان این هزینه‌ها را ميلياردي ذکر می‌کنند) بسياري از ناظران معتقدند كه هزينه‌ زياد و غيرقابل توجيه اين پروژه‌ها، به علت ميزان اختلاس زيادي است كه توسط افراد وابسته به ابوالفضل قارايف، وزير فرهنگ و توريسم جمهوري آذربايجان و از نزديكان شخصي مهربان پاشايوا، صورت مي‌گيرد و اين در حالي است که سطح فقر در این کشور به میزان قابل توجهي در حال افزایش است و معلم‌ها و اساتید دانشگاهی این کشور با درآمد ماهیانه 400 منات (حدود 500 هزار تومان) شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کنند كه نمونه‌هاي آن را در بروز اعتراضات مردم مناطق قبا و منطقه سیل‌زده‌ي صابرآباد مي توان مشاهده كرد كه از فساد موجود در ميان حاكمان و كارگزاران فاسد اين جمهوري شكايت دارند و از هر فرصتي براي ابراز نارضايتي خود بهره مي برند.
جمهوری آذربایجان در سال های اخیر به دلیل مواضعی که در پیش گرفته است تلاش زیادی می کند با خرج پول های کلان اعتبار خوبی برای کشورش دست و پا کند اما در این راه مقامات ارشد این کشور با رانت های گسترده مالی در تلاش اند سهم بیشتری از مراودات مالی را به خود اختصاص دهند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها