کد خبر: ۵۰۹۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در فرمان هشت ماده‎‎ای به سران قوا صراحتا بر لزوم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی تأکید کردند و فرمودند جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه‎ای ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران، از آن زمان تا به امروز که رهبری انقلاب پس از ماجرای سوءاستفاده مالی اخیر، خواستار برخورد جدی قوه قضاییه با مفسدین اقتصادی شدند، ایشان بار‎ها در مقاطع مختلف و دیدار با قشر‎های مختلف جامعه، بر مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی تأکید داشته‎اند.

بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی در 10 سال گذشته نشان می‎‎دهد که این مسأله از دغدغه‎‎های همیشگی ایشان بوده، به‎طوری‎که در آخرین بیانات خود در دیدار با کارگزاران حج می فرمایند: "اگر به توصیه مبارزه با فساد عمل می‌شد، سوء استفاده چند هزار میلیاردی نمی‌شد" و صراحتا از بی توجهی به این موضوع گلایه کردند.

اما با وجود تاکیدات رهبری بر مبارزه با مفاسد اقتصادی، در هر دوره‎ای شاهد رسوایی و تخلف بزرگ مالی هستیم. اختلاس 123 میلیاردی در دهه 70 و به‎وجود آمدن پدیده شهرام جزایری و اکنون پرونده تخلف بزرگ بانکی گروه امیرمنصور آریا.

در سال 1377 ایران شاهد برخورد یک پرونده پر سر وصدا بود، محسنی اژه‎ای پس از دفاعیات متهم، شهردار تهران را به سه سال حبس، 10 سال انتصال از خدمات دولتی و جزای نقدی محکوم می‌کند.

در سال 1378 اصلاح اجرای طرح ساماندهی اقتصادی و اصلاح ساختار ارزی کشور در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، با این وجود دل‌مشغولی و اهداف سیاسی در عمل، توجه اصلی دولت را به خود جلب کرده است.

هشدارها، توصیه ها و تذکرهای و ابراز نگرانی رهبر انقلاب در سال های اخیر سرانجام دهم اردیبهشت 1380 به صدور یک فرمان تاریخی منجر می شود، مخاطب اصلی این فرمان راهبردی، سران سه قوه بودند.

تشکیل جلسات سه قوه امیدواریها را در دل مردم افزایش می دهد ولی به دلیل فضای به شدت سیاسی  و گاه متشنج موجود این جلسات به تدریج کمتر می شود و مبارزه با مفاسد هیچگاه در اولویت قرار نمیگیرد.

در همین مقطع  یک پرونده بزرگ فساد که دامن برخی سیاسیون را آلوده کرده به خبر اول جامعه تبدیل می‌شود.

جزایری که در جلب نظر فعالین سیاسی زیرکی خاصی دارد دامن برخی از سیاسیون ساده لوح را آلوده میکند؛ البته این موضوع باعث شد حکم حبس ابد برای جزایری التهاب افکار عمومی را کاهش می دهد، پرونده جزایری و 50 شریک متهمش به دادگاه و زندان ختم نمی شود چرا که آقای میلیاردر 4 سال بعد با فرار خود همه را مبهوت می‌کند؛ چه کسانی در این قضیه دست داشتند؟ مسئولان وقت هیچگاه پاسخ ندادند.

اما هوشیاری سربازان امام زمان در به دام انداختن جزایری باعث شد التهاب بوجود آمده را کاهش دهد و نشان دهد نظام اسلامی با وجود تعلل برخی عناصر در مبارزه با مفسدان جدی است.

در آن مقطع بود که رهبری در سخنان تاریخی مبارزه با مفاسد اقتصادی را این گونه تعبیر کردند: "مبارزه با فساد دستها و دستمال تمیز می خواهد" این جمله تاریخی رهبری ترجمان عمیق خاص و انتظار رهبری و ملت از همه مسئولان و مدیران کشور است.

دوران اصلاحات رو به پایان بود ولی باز تذکرات رهبری همچنان ادامه داشت، ایشان در آن برحه از زمان افزودند: "من روی مسئله فساد خیلی تکیه کردم، ممکن است بعضی به نظرشان می آید که حرف‌های من تکراری است و چرا؟ نه اعتقاد راسخ من دارم که مادامی که ما مجموعه دستگاه اجرایی خودمان را از فساد مالی خالی نکنیم بخش عمده ای از تلاش ها هدر خواهد رفت."

بعد از روی کار آمدن دولت نهم، احمدی نژاد مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، سیاست قطعی خود اعلام کرد.

18 آبان 84 بود که احمدی نژاد برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی خود به مجلس رفت و با انتقاد از فضاسازی کسانی که دستشان از بیت المال قطع شده است، میگوید: "یک فهرست بلندی امروز از دست اندازی برخی از عناصر به بیت المال در اختیار بنده است."

رهبری که در همان زمان  به کرمان رفته بود از بی اعتنای مجلس ششم در دوران اصلاحات به مبارزه با مفاسد می گوید: "چند سال قبل آن نامه هشت ماده ای را نوشتم از داخل مجلس شورای اسلامی که باید مرکز مبارزه با فساد باشد فریاد اعتراض به شعار مبارزه با فساد بلند شد."

18 آذر ماه 86 بود که به دعوت تشکل های دانشجویی، دانشجویان در مقابل کاخ دادگستری تجمع کردند و قوه قضاییه را به کوتاهی در برخورد با مفاسد اقتصادی محکوم کردند؛ که این موضع نشان می‌داد توجه جنبش دانشجویی به مسائل اساسی جامعه جلب شده است.

مبارزه احمدی نژاد با دانه درشتان مفاسد اقتصادی با سبک خودش ادامه میابد، البته این حرکت به علل مختلف ذهنی و عملی با فراز و نشیب های فراوانی مواجه می شود.

به شهادت رویداد های مختلف مبارزه دولت نهم با مفاسد اقتصادی گاه با اهداف سیاسی در همین می‌آمیزد و در حد شعار و اتهام باقی می ماند اما گاهی نیز کانون های پر خطر و فساد و اشرافی‌گری را نشانه می گیرد و به پیش میرود.

اما تابستان سال 90 بود که خبر سوء استفاده بسیار بزرگ بانکی توجه افکار عمومی را به شدت جلب می کند، تحقیقات نشان میدهد که ضعف دستگاه های نظارتی در داخل و خارج از سیستم بانکی عامل بروز این فساد بزرگ بوده است، متهمان اصلی بازداشت می شوند اما یکی از عناصر مرتبط با موضوع به نام خاوری به کانادا می‌گریزد.

یک سوال تلخ! آیا اگر مسئولان مختلف کشور در دهه اخیر به توصیه های مکرر رهبری عمل میکردند چنین فسادی زمینه بروز پیدا میکرد؟

رییس قوه قضاییه در برخورد با فساد عظیم بانکی دادستان کشور را مامور ویژه رسیدگی به این پرونده میکند.

حضور قاضی اژه‌ای در این پرونده امیدهای مردم را به برخورد قاطع و عبرت آموز با عوامل آشکار و پنهان این فساد افزایش می دهد.

مبارزه مستمر، پیگیر و بی امان نظام اسلامی و ملت با فساد اقتصادی تجلی پیگیری عمومی آرمان های انقلاب و امام است، البته در این روند ممکن است باز هم فساد های بروز و کشف شود، اما مهم نفس مقابله و مبارزه با فساد است، دغدغه های همیشه گی و هوشیاری  رهبری و حضور مردم در این عرصه مهم ضامن این حرکت عادلانه و نوید بخش است.

به گفته رهبری:"مردم حرفشان آنجا است که در زمینه برخورد با متخلف کوتاهی کنیم، در دنبال گیری از عدالت کوتاهی کنیم، مبارزه با فساد اداری و فساد مالی، این مسئله مبارزه با فساد مهم است باید دنبال کنند به نتیجه برسند، متخلف را هر که است مجازات کنند تا این عبرت بشود برای دیگران."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها