به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، ستاد برگزاری این دوره از نمایشگاه به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاستهای ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از نشر کشور نسبت به توزیع بُن اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر اقدام کشور میکند.
از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور میتوانند برای دریافت بُن اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی نمایشگاه به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبتنام کنند.
براساس این گزارش، سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۳۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۵۷ درصد، معادل دویست هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۳ درصد معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.
همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۶۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۵۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۵۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
یارانه اعتباری خرید کتاب(بُن کتاب) صرفا در بخش مجازی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران قابل استفاده است.
یارانه خرید کتاب (بُن کتاب) بهصورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا میکند. بنابراین برای ثبتنام نیاز به واریز وجه نیست و سهم خریدار از یارانه اعتبار خرید کتاب هنگام خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد.
با توجه به بودجه اختصاص یافته و سقف اعتباری تعیین شده برای هر استان، اولویت ثبتنام با متقاضیانی است که زودتر ثبتنام کردهاند. بدیهی است پس از تکمیل ظرفیت و اعتبار استان، امکان ثبتنام متقاضیان جدید نخواهد بود.
فرایند ثبتنام تا دریافت پیامک «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» باید ادامه پیدا کند تا عملیات ثبتنام و خرید قطعی و ثبت شود.
هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب (بُن کتاب) است. هنگام ثبتنام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبتنام کننده (کد ملی خریدار) باشد.
انبار گمرگ مستقر در نمایشگاه آماده تحویل گرفتن کتابهای ناشران خارجی است
براساس اعلام سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، جلسه کمیته ناشران خارجی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور اسماعیل جانعلیپور(مدیر کمیته ناشران خارجی)، محمدخلج(مدیر کمیته اداری و مالی)، آزاده نظربلند (مدیر کمیته پاسخگویی و راهنمایی مراجعان) و مهدی حافظی(مدیر امور مالی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار شد.
اسماعیل جانعلیپور درباره جزئیات این جلسه توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه حدود سه سال از برگزار نشدن نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به صورت حضوری و فیزیکی میگذرد ما به دنبال پای کار آمدن و حضور حداکثری ناشران هستیم. بنابراین تلاش کردیم تا جلسههای متعددی با ناشران خارجی برگزار کنیم و تمام نکات مربوط به شرایط و ضوابط آییننامه نمایشگاه را برای ناشران توضیح و به ابهامات و سوالهای آنها پاسخ دهیم.
مدیر کمیته ناشران خارجی با تاکید بر اینکه پذیرای کتابها و محصولات موجود در کشور برای جانمایی در انبار گمرک مستقر در مصلای امام خمینی(ره) هستیم، گفت: انبار گمرگ مستقر در نمایشگاه آماده تحویل گرفتن کتابهای مرتبط با بخش ناشران خارجی است تا بلافاصله کار بررسی کتابها آغاز شود و کتابها به موقع به نمایشگاه برسند.
جانعلیپور به دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: به منظور تسهیل امور گمرگی و فرایند روانسازی ترخیص کالاها از گمرگ برخی از تسهیلات موجود در گمرگ را به ناشران خارجی اطلاع دادیم تا به محض حرکت بار از مبدا بتوانند مستندات لازم را برای ما ارسال کنند. در این صورت ما با همکاری گمرگ، پیش اظهاری میکنیم تا کتابها سریعتر ترخیص شوند و به نمایشگاه برسند.
وی افزود: سقف تخفیف بخش فروش فیزیکی ویژه ناشران خارجی در این دوره از نمایشگاه از ۳۰ درصد به ۱۵درصد کاهش پیدا کرده است تا بتواند بخشی از هزینه غرفه و ... را جبران کند. همچنین در بخش فروش مجازی نمایشگاه تخفیف ۳۰درصدی و یارانه ۲۰درصدی در نظر گرفته شده است.
اسماعیل جانعلیپور در پایان گفت: با این اتفاق و با مساعدتها و فرصتی که برای ویرایش اطلاعات در سامانه ثبتنام و ثبت اطلاعات ناشران خارجی باقی مانده بود شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی کتابهای بارگذاری شده در سامانه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بودیم. همچنین متراژ غرفهها حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.
سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از بیستویکم تا سیویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار میشود.