به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم: وزیر صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰درصد افزایش خواهد داشت درباره وجود مافیای خودرو گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد.
سید رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما ابراز کرد: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرحها ششماهه و یکساله میباشد.
فاطمی امین گفت: به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعهکشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2ساله نیاز دارد تا بهطور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.
وی درباره دستورالعمل 8مادهای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: برای این 8 محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفتهای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو بهتنهایی یک وزارتخانه است چون بهاندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
وی تصریح کرد: دستورالعمل 8مادهای یک اقدام بزرگ است بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یکونیم برابر شود، امسال کمتر از 1میلیون خودرو تولید خواهد شد.
وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما بهتنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکتهای خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.
وی اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساختها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.
وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کمنظیری است.
فاطمی امین گفت: برنامهریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل میکنیم.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکههایی داریم که منافع اینها اجازه نمیدهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم همراستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقصها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دورههایی بهاشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و بهجای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین میکند که این شرکت به هیئت مدیرهای که در شرکت سایپا باشد رأی میدهد و هیئت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین میکند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیفتر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.
وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.
توقف واردات خودرو برای مدیریت تراز ارزی کشور بود
فاطمی امین گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. وی درباره واردات خودرو افزود: واردات خودرو در سال 97 بهدلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریمها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یکسری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده بهنوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و بهطور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه "در سنوات گذشته تا یک صد هزار خودرو واردات داشتیم" ادامه داد: فکر نمیکنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور حدود یکمیلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سالها به یکمیلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
قرعهکشی خودرو بهتدریج حذف میشود
فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده بهتدریج قرعهکشی حذف میشود و اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعهکشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
وی درباره حذف قرعهکشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر 1میلیون و 500 هزار دستگاه است.
وی ادامه داد: برآورد میکنم تعداد قابلتوجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و میتواند تا یک صد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.
وی متذکر شد: وقتی خودرو بهاندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
وی تصریح کرد: سال آینده 15 درصد قیمت تمامشده خودرو کاهش پیدا میکند که این زیان خودروساز را کاهش میدهد الآن قیمت تمامشده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب میشود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.
وزیر صمت درباره دونرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده گفت: قطعاً کاهش پیدا میکند چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه میباشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم میشود.