بسم الله الرحمن الرحیم
"فذکر ان الذکری تنفع المومنین- 60انفال"
"ربنا لا تزغ قلوبنا بعد از هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب- 8آل عمران"
سلام علیکم. رویت و مطالعه بیانیه مشترک آن دو مجمع به مناسبت چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در گوگل، به جای احساس شادمانی از تبریک، متاسفانه مجموعه ای از غصهخ و اندوه و سئوالات را در ذهنم القاء کرد!
غصه و اندوه بدان سبب که چرا و چگونه دو مجموعه ای که سالیان دراز از ظرفیت مالی محدود مردم در حوزه مقدسه علمیه قم به تحصیل پرداخته اند از حداقل توان عملی برداشت از اوامر و نواهی و مواعظ قرآن کریم محرومند؟!
به تصریح، تهمتهایی به نظام مقدسی را مطرح می کنند که کلام الهی مبتلایان به آن را دور از صلاحیت ولایت و نصرت الهی می شناساند!
سئوال مقدماتی اینکه چرا مطالب مطروحه در بیانیه را قبل از نشر عمومی با چند صاحب نظر در میان نگذاشتند تا لااقل از ارتکاب گناه تقابل با کلام الهی مصون بمانند؟
چون سئوالات بسیار زیادی از جهات مختلف در متن بیانیه وجود دارد، بطوریکه ورود و بررسی و نقد آ«ها یکباره برایم مقدور نیست، لذا در این نوشتار فقط دو موضوع از موضوعات بیانیه را مطرح و محتوایشان مورد سئوال قرار می گیرند که عبارتند از :
موضوع اول: "می شد و می شود ضد استکبار و ضد استعمار بود ولی اساس کار را بر ستیزه گری با همه کس و همه جا قرار نداد و زمینه کارآمدی فشار و توطئه را کمتر کرد ...".
موضوع دوم: "می شد و می شود اسلامی بود و جمهوریت و همه لوازم آن را پذیرفت و در نظر و عمل رأی آزاد جمهوری را مبنای نظم و پایه حکمرانی قرار داد ...".
اولین برداشتم این بود که محتوای دو موضوع، اولا با تعلیمات و اوامر و نواهی قرآن کریم در تضاد است.
ثانیاً تشکیلات متبوعتان "اصلاحات" با توجه به برعهده داشتن ریاست قوه مجریه و بعضاً مقننه طی 43 سال گذشته، چرا به آنچه "می شد"، جامه عمل نپوشانید؟ لازم به یادآوریست که استفهامات انکاری دنباله این نوشتار مملو است از جواب جوابتان به ثانیاً.
آزرده خاطر در اندیشه نحوه ورود و بررسی بیانیه به قرائت قرآن پرداختم. خدایا خود شاهدی، اولین آیه ای که مقابل چشمم قرار گرفت، آیه 120 سوره مبارکه بقره در صفحه 19 چنین بود:
"لن ترضی عنک الیهود و لاالنصاری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هو الهدی و لئن اتبعت اهوائهم بعد الذی جاءک من العلم مالک من الله من ولیو لا نصیر".
"لن" نفی ابد، اختصاص داشتن آیه را از زمان رسول الله (ص) خارج و به زمان هذا و همه زمانها تعمیم داد.
و اما سئوالاتی از موضوع اول ( می شد و می شود ...) بر مبنای : "لن ترضی عنک ...":
سئوالاتی از موضوع دو : می شد و می شود ...":
مقدمه: چون منظور از " می شد" این است که تاکنون نشد، و منظور از "می شود" این است که امکان و احتمال شدن وجود دارد، لذا از نظر بیانیه نویسان، نظام سیاسی حاکم بر ایران بعد از انقلاب اسلامی بهمن 57، نه اسلامی بوده است و نه جمهوری. نظامی فاقد همه لوازم جمهوری و رأی آزاد مردم، و مبتنی نبودن "پایه حکمرانی"، کشور بر آراء آزاد مردم!
سئوال اول: در حالیکه 19 سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی و قوای سه گانه و نهادهای ذیربط می گذشت، رئیس تشکیلات متبوعتان با داشتن آگاهی کامل، چرا خود را نامزد ریاست جمهوری نظامی کردید که در سلامت تشکیل و روند سلامتش اعتقاد نداشت؟ چرا در آن موقع خود را واحد 44 میلیون رأی آزاد مردم دانسته و طی دو دوره بر بالاترین کرسی اجرایی کشور نشست؟
با توجه به اینکه طی دو دوره چهارساله با دو قوه دیگر همکاری داشت، احتمال می رود که منظورتان از مبتنی نبودن "پایه حکمرانی کشور بر رأی آزاد مردم"، آراء غیرمستقیم مردم در انتخابات رهبر باشد. اگر چنین باشد، پاسخ به سئوالات زیر باعث روشنتر شدن افکار عمومی از جمله این بنده خدا خواهد شد:
اولاً: کدامیک از "لوازم جمهوریت پذیرفته" نشد؟
ثانیاً برای انتخاب رهبر، چگونه " در نظر و عمل رأی آزاد جمهوری مبنای نظم و پایه حکمرانی" قرار نگرفت؟
هرچند بعید میدانم، اما چون احتمال دارد نظرتان از "پذیرفته نشدن لوازم جمهوریت" شبهه ای باشد که بعضاً آگاهانه و بعضی دیگر ناآگاهانه و تحت تاثیر دسته اول در باطل بودن نحوه انتخاب و انتصاب رهبری کرده اند باشد و آن شبهه باطل بودن دوْراست در انتصاب رهبر، لذا درخواست می نمایم با پاسخ به این پرسشها روشنگری نمایید.
اما شبهه حقوقی "دوْر" در انتخابات خبرگان رهبری و در تبع آن دوْر در انتخاب رهبر.
"رهبر فقهای شورای نگهبان را نصب می کندو آنان نیز مرجع تشخیص صلاحیت نامزدهای نمایندگان خبرگان رهبری هستند که پس از پیروزی درانتخابات، رهبر را تعیین می کندد، دور لازم می آید و از آنجا که در بطلان دور تردیدی نیست، بنابراین انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات رهبر در نظام جمهوری اسلامی قانوناً مخدوش و باطل است".[1]
یک سئوال کلی: باتوجه به شرایط و صفات تقوایی و علمی و نفوذناپذیری رهبر و ضرورت داشتن توان بسیار بالای استکبارستیزی وی مندرج در اصلهای پنجم، یکصد و هفتم و یکصد و نهم و اختیارات یازده گانه اش در اصل یکصد و دهم از یک طرف، و وجود " دوْر" در سایر انتخابات ایران و شکورهای ظاهراً پیشتاز حکومتی جهان از طرف دیگر، آیا احتمال نمی دهید که صرفاً تکیه بر "دوْر"ی بودن انتخاب رهبری در ایران به منظور تخریب افکار عمومی مردم کشور از اعتقاد راسخشان به سلامت نفس رهبر و بی توجه بودنش به مال و مقام و در نتیجه تشکیک در ضرورت تبعیت از اوامر و نواهی مبتنی بر قرآن و عترت ولی فقیه باشد؟
استخراج سئوالات مستتر در سئوال کلی
دور حقوقی در انتخابات چند کشور
ایران در مجلس شورای اسلامی:
س1- آیا طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعتبار یک یک منتخبان در اولین جلسه مجلس جدید بررسی اعتبار و تایید یا رد نمی شود؟
س2- آیا تایید یا رد اعتبار یکی یک منتخبان وسیله منتخبانی که خودشان هنوز تایید اعتبار نشدند، دور نیست؟
انگلیس در نخست وزیری و وزیر کشور:
س1- آیا نخست وزیر (فعلا آقای جانسون) وزیر کشور را منصوب نکرده است؟
س2- آیا وزیر کشور مسئول اعمال نظارت و تایید یا رد صلاحیت نامزد نماینده مجلس نیست؟
س3- آیا نامزد نماینده شده مجلس به تایید یا رد نامزد نخست وزیر رأی نمی دهد؟
س4- آیا پس از معرفی وزیر کشور وسیله نخست وزیری، مجلس به وزیر کشور رأی اعتماد نمی دهد؟
نتیجه: آیا در انتخابات مذکور دوبار "دوْر" بارز نشده است؟
آمریکا در ریاست جمهوری و وزیر کشور:
س1- آیا مبارزه انتخاباتی احزاب منجر به معرفی دو نامزد به هیئت انتخاب کنندگان نمی شود؟
س2- آیا مردم هیئت انتخاب کنندگان رئیس جمهور را برنمی گزینند؟
س3- آیا اعمال نظارت بر روند س2 با وزرات کشور نیست؟
س4- آیا وزیر کشور را رئیس جمهور نصب نمی کند؟ آیا دوْر مشهور نیست؟
فرانسه در ریاست جمهوری و وزیر کشور:
س1- آیا رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی شود؟
س2- آیا رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر کشور را منصوب نمی کند؟
س3- آیا وزیر کشور وظیفه نظارت بر صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری را به عهده ندارد؟
سئوال مقایسه ای 1: آیا مشکل "دوْر" فقط به انتخاب رهبر در ایران اختصاص دارد؟
سئوال مقایسه ای 2: ایا در مقایسه، دوْر برای انتخاب رهبر واجد مشکلی است؟
توضیحاتی حول دوْر
منظور از توضیح "دوْر" در اینجا این است که معلوم شود روند تعیین و نصب رهبری وسیله خبرگان رهبری اصلاً "دوْر" است یا نه.
دور به معنی گردش و چرخش
مثلا در شکل مقابل اگر الف باعث ایجاد ب و ب باعث ایجاد الف شده باشد گویند دور صورت گرفته که در مواردی ممکن و در مواردی باطل است.
دور از نظر تعداد عضو:
- مصرح (آشکار) مثل
- مضمر (پنهان) (با واسطه) مثل
انواع دور
عقلی
محلی (تجربی)
شکل رسم نشده است
دورهای نابسته: بعضی بی دقت و ناسنجیده تبدیل مرغ و تخم مرغ به یکدیگر را بعنوان دور مصرح مثال زده و می گویند چون تخم مرغ از مرغ تولید می شود و مرغ از تخم مرغ لذا واجد دور بسته است یعنی
درصورتیکه با دقت معلوم می شود که روند مذکور بسته نیست و باز است. زیرا تخم مرغ 1 همان مرغ 1 را تولید نمی کند.
اما در روند انتخاب رهبری
اولا رهبر شش عضو از دوازده عضو شورای نگهبان را منصوب می کند، لذا همه اعضاء منصوب رهبر نیستند. ثانیاً شورای نگهبان در تعیین خبرگان رهبری هیچ نقش و اختیار تعیین کنندگی ندارد، فقط بر مبنای سوابقشان حسب اطلاعاتی که از منابع قانونی و ذیربط دریافت می کند اظهار نظر می نماید، لذا این شورای نگهبان نیست که نامزدها را تعیین یا حذف میکند، عملکرد خود نامزدها در زندگیشان است که موجبات تایید یا حذفشان را تدارک می نماید.
می بینیم که در قسمت های خط چین "دوْر" قطع می شود.
لذا چرخه ای ماندد روند انتخاب رهبر در ایران اصلا "دوْر" نیست.
پرسشهایی حول "اصلاحات"
باتوجه به تعریف و تجلیل از "اصلاحات" در جای جای بیانیه از یک طرف، و ارائه نکردن شناسنامه ای از گرده نامبرده از طرف دیگر، لازم است برای روشن شدن افکار عمومی به پرسشهای زیر پاسخ داده شود:
س1- در طبقه بندی فعالان اجتماعی، "اصلاحات" واجد کدام یک از عناوین گروه حزب، جنبش، نهضت و ... است؟
س2- "اصلاحات" تحت هر عنوانی که نامیده شود، برای رسماً شناساندن خود به اعضایش و سایرین در داخل و خارج کشور، آیا محتاج به اساسنامه و مرامنامه ای که در آن اهداف مشترک اعضاء و راههای نیل به آنها و ... آمده باشد نیست؟
س3- اگر چنان مجموعه ای پس از حدود ربع قرن فعالیت، هنوز اساسنامه ای نداشته باشد که مردم (حتی طرفدارانش) دقیقا بدانند که مجموعه متبوعشان چه تطابق یا تباعدی با قانون اساسی کشورشان دارد، آیا مجموعه های مذکور در مرکز و شهرستانها را نمی توان با شهرکی تشبیه کرد که زوجین خانه هایشان بی عقدنامه زندگی مشترک تشکیل داده اند؟
س4- آیا همزیستی در آن شهرکها و یا تایید آن شهرک نشینان در شأن مجامعی هست که خود را وابسته به حوزه مقدسه علمیه قم نسبت داده اند؟!
انشاءالله پاسخهایتان به سئوالات زمینه روشنگری را تدارک نماید.
خواننده ای از خوانندگان بیانیه-مسعود جمشیدیان
[1]مرندی محمدرضا. نظارت استصوابی و شبهه دور .ص41. کانون اندیشه جوان کتاب دانشجو.