کد خبر: ۵۰۲۴۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۳۰ فروردين ۱۳۹۱
نمایندگان مجلس مقرر کردند که پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور در طرح سؤال از رئیس قوه مجریه، امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسالامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) رسیدگی به جزییات طرح دو‌فوریتی اصلاح مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس را ادامه دادند و ماده یک این طرح را که ماده 196 آیین‌نامه داخلی را تغییر می‌داد، به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بر اساس اصل 88 قانون اساسی، در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا کرده و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

مجلس همچنین مقرر کرد‌ که رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع می‌کند.

طبق این مصوبه مجلس، هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد.

در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

بهارستان‌نشینان همچنین مقرر کردند پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند.

این سؤال یا سؤالات ظرف 48 ساعت تکمیل و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

وکلای ملت در تبصره یک این ماده مصوب کردند که تعداد سؤالات نباید از 5 سؤال بیشتر باشد.

خانه ملتی‌ها در مصوبه دیگری در تبصره 2 ماده مذکور مقرر کردند پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور، امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.

مجلسی‌ها با 153 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 197 نماینده حاضر در جلسه، ماده مذکور را تصویب کردند.

به گزارش فارس، در جریان بررسی اصلاح ماده 196 آیین‌نامه داخلی، محمود احمدی‌بی‌غش نماینده مردم شازند در مجلس پیشنهاد حذف جزء عبارت "کاهش یا " را در تبصره 2 اصلاح ماده 196 ارائه کرد که وکلای ملت با 41 رأی موافق، 87 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در جلسه با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در این پیشنهاد، بی‌غش به دنبال حذف عدم کاهش تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور بود که با مخالفت مجلس رو به رو شد.

در ادامه این جلسه مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس پیشنهاد حذف جزء در تبصره 2 ماده یک ماده واحده طرح مذکور را ارائه کرد که پیشنهاد او نیز با مخالفت مجلسی‌ها رو به رو شد.

حسینی صدر پیشنهاد حذف عبارت "یا افزایش " را در تبصره 2 این ماده ارائه کرده بود که نمایندگان با 62 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 42 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد نماینده خوی مخالفت کردند.

حسینی صدر با این پیشنهاد به دنبال آن بود که امکان افزایش امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس جمهور، وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها