کد خبر: ۴۹۷۶۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 دیروز در حالی در استانبول برگزار شد که میزبان در خانه خود حضور نداشت! در زمانی که دیپلمات های ایران و 6 کشور دیگر در حال گفتگو و رایزنی بودند، «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه خود در جایی دیگر در حال انجام گفتگوهایی دیگر بود.
مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 دیروز در حالی در استانبول برگزار شد که میزبان در خانه خود حضور نداشت! در زمانی که دیپلمات های ایران و 6 کشور دیگر در حال گفتگو و رایزنی بودند، «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه خود در جایی دیگر در حال انجام گفتگوهایی دیگر بود.

به گزارش «تابناک»، اردوغان که روز جمعه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کرده بود، در زمان برگزاری مذاکرات هسته ای در استانبول، در حال انجام گفتگوهایی با مقامات سعودی بود.

روزنامه «تودی زمان» که خبر سفر اردوغان را بازتاب داده، نوشته است وی در این سفر با مقامات بلندپایه سعودی، از جمله «ملک عبدالله»، پادشاه این کشور دیدار کرده است.

تودی زمان به نقل از منابع دیپلماتیک ترک گزارش داده که تحولات سوریه، برنامه هسته ای ایران و روابط اقتصادی ترکیه با عربستان، دستور کار این گفتگوها را تشکیل می داده که در این میان، موضوع سوریه مهمتر از بقیه بوده است.

بر اساس این گزارش، از جمله محورهای بحث دو طرف در مورد سوریه، تأکید بر تصمیمات پیشین اتخاذ شده توسط اتحادیه عرب، طرح موضوع ایجاد یک دولت موقت در سوریه و نهایتاً، بررسی اعلام گروه های مخالف به عنوان نماینده مشروع سوریه بوده است.

علاوه بر این، همان طور که اشاره شد، از دیگر موضوعات مطرح در این دیدار، مسائل منطقه ای از جمله مسئله هسته ای ایران بوده است.

همزمانی سفر اردوغان با مذاکرات ایران و گروه 1+5، با توجه به مباحث مطرح در این سفر، بسیار معنادار و قابل توجه است. در حقیقت این سفر را نیز باید در راستای اقدامات ضد و نقیض پیشین ترکیه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

به این ترتیب، سفر اردوغان از سویی در راستای رقابت های همیشگی این کشور با ایران بر سر مسئله سوریه و از سوی دیگر به این منظور انجام شده که دولت ترکیه نشان دهد به زعم خود، برگزاری مذاکرات هسته ای در کشورش اهمیت چندانی برایش ندارد.

این در حالی است که گمانه زنی های موجود در ایران برای تغییر محل مذاکرات از استانبول به بغداد، به شدت خشم دولت ترکیه را برانگیخت و اردوغان را واداشت در یک سخنرانی غیرمعمول و خارج از عرف دیپلماتیک، ایران را به «عدم صداقت» متهم کند.

اما اقدام دیروز اردوغان به نوبه خود مهر تأییدی بر نظرات برخی مقامات کشورمان مبنی بر مناسب نبودن استانبول به عنوان محل مذاکرات می زند و نشان می دهد که در عمل کدام طرف فاقد صداقت و غیرقابل اعتماد است.

به این ترتیب، برگزاری دور دوم مذاکرات در بغداد را باید به فال نیک گرفت و در عین حال توجه دستگاه دیپلماسی ایران را به این نکته جلب کرد که با توجه به تداوم رویه های ناصحیح ترکیه، پس از این هیچ گاه نباید این کشور را به عنوان تکیه گاه دیپلماسی کشورمان مورد توجه قرار داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها