مهر، همزمان با کاهش ذخیره بنزین 100 تومانی و 400 تومانی کارتهای هوشمند
سوخت این روزها بازار فروش CNG نسبت به هفتههای نخست اجرای فاز نخست قانون
هدفمندسازی یارانهها پر رونقتر شده است.
در روزهای نخست اجرای
قانون هدفمندی یارانهها و با افزایش قیمت فروش هر متر مکعب CNG به 300
تومان، برای چندین هفته صفهای پیش روی جایگاههای گاز کوتاه شد اما این
روزها وجود صفهای طولانی پیش روی جایگاهها حاکی از آن است که بازار فروش
CNG سکه شده است.
از سوی دیگر مطابق با سبد سوخت تعریف شده برای
خودروهای شخصی، CNG باید از سهمی حدود 25 درصدی برخوردار باشد و اما
آمارهای رسمی دستگاههای متولی همچون تردد بیش از سه میلیون دستگاه خودروی
گاز سوز مجاز و بیش از یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز غیر مجاز و فعالیت
هزاران کارگاه زیر پلهای تبدیل خودروها از افزایش بی رویه سهم CNG در سبد
سوخت حکایت دارد.
شهرام اسدپور مدیر طرح توسعه صنعت سی.ان.جی در
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در مدت چهار سال گذشته به
اندازه 80 سال قدمت بنزین برای توسعه صنعت CNG سرمایهگذاری شده است، گفت:
در حال حاضر نزدیک به یکهزار و 900 جایگاه CNG در مقایسه با 2080 باب
جایگاه بنزین در استانهای مختلف کشور فعال هستند.
این مقام مسئول
با اشاره به سرمایه گذاری حدود سه میلیارد دلاری برای توسعه این صنعت پاک،
تاکید کرد: در مجموع دولت تا سقف ساخت 2 هزار و 550 جایگاه تعهد برای
افزایش ظرفیت عرضه CNG به خودروهای دوگانه سوز دارد.
جلیل سالاری
مدیر عامل شرکت ملی پخش نفتی هم با اشاره به پوشش کامل سهم CNG در سبد سوخت
خودروها، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه 18 میلیون متر مکعب
گاز به خودروهای دوگانه سوز تحویل داده می شود.
فرمول افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی
پس
از اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها بهای هر متر مکعب CNG از 40
تومان به 300 تومان افزایش یافت و در صورت افزایش 20 درصدی قیمتها پیش
بینی می شود بهای این حامل انرژی به 360 تومان در هر متر مکعب افزایش می
یابد.
شهرام اسدپور پیشتر با بیان اینکه افزایش قیمت CNG در فاز
دوم هدفمندی یارانهها تابع عوامل متعددی است گفته بود: تغییر قیمت CNG
باید با یک شیب منطقی انجام شود.
این مقام مسئول با اعلام اینکه
افزایش قیمت CNG باید مطابق با معیارهای اقتصادی و انرژی کشور انجام شود،
تاکید کرد: در مجموع باید سیاستهای قیمتی CNG طوری تعیین شود که ضمن
مدیریت مصرف سوخت از اتلاف مصرف گاز به عنوان یک ثروت جلوگیری شود.
CNG از گاز ترکیه گرانتر میشود؟
اردشیر
دادرس هم درباره پیشنهاد های فعالان بخش خصوصی صنعت CNG برای افزایش بهای
این حامل انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانهها، گفت: در تمامی کشورهای جهان
همواره بین قیمت CNG و بنزین یک تناسب وجود دارد.
رئیس هیات مدیره
انجمن صنفی صنعت سی.ان.جی با اعلام اینکه بررسی های انجام شده در 28 کشور
جهان نشان می دهد که باید بین بنزین و CNG یک رابطه قیمتی 47 تا 48 درصد
حکمفرما باشد، تصریح کرد: این در حالی است که بر خلاف سایر کشورهای صاحب
CNG ایران دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است.
وی با تاکید بر اینکه
بر این اساس قیمت CNG در ایرانب اید ارزان تر از سایر کشورهای جهان انجام
شود، بیان کرد: در شرایط فعلی بهای CNG بسیار بالا بوده و باید شتاب قیمتی
کمتری در مقایسه با بنزین داشته باشد.
دادرس از وجود سناریوهای
قیمتی بین 360 تا 500 تومانی افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی یارانه ها
خبر داد و یادآور شد: در صورت افزایش قیمت CNG در فاز دوم هدفمندی بهای
این حامل انرژی از گاز صادراتی به ترکیه هم گران تر خواهد شد.
وی
با بیان اینکه در این صورت واردات گاز طبیعی به جای خرید CNG از دولت توجیه
اقتصادی بالاتری دارد، بیان کرد: بر این اساس دولت باید با یک شیب منطقی
نسبت به افزایش بهای CNG اقدام کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی
صنعت سی.ان.جی همچنین از ارائه پیشنهادی توسط بخش خصوصی به ستاد هدفمندی
یارانه ها برای کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانهسوز در فاز دوم هدفمندی
یارانهها دارد و تاکید کرد: کاهش 10 تا 20درصدی سهمیه بنزین خودروهای
دوگانه سوز منجر کاهش مصرف این فراورده نفتی خواهد شد.