کد خبر: ۴۹۳۸۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
اردن در هفته‌ای که گذشت
حمایت اردن از طرح سازمان ملل برای حل بحران سوریه، تحصن معترضان اردنی در برابر کاخ نخست وزیری و تظاهرات شهروندان در اعتراض به قانون جدید انتخابات از مهم‏ترین رخدادهای اردن در هفته گذشته است.

فارس، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" هفته گذشته فاش کرد که شاهزاده "حسین بن عبد الله دوم" به سرزمین‌های اشغالی محرمانه سفر کرده است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت که پسر پادشاه اردن و ولی‌عهد این کشور در این سفر محرمانه از مسجد الاقصی و قدس شریف زیارت کرده است.

یدیعوت آحارانوت در این‌باره توضیح داد که ولی‌عهد 18 ساله اردن از طریق پل "باب المغاربه" وارد مسجد الاقصی شد و در این میان شماری از نیروهای امنیتی صهیونیستی او را همراهی کرده و حفظ جان وی را بر عهده داشتند.

پل باب المغاربه میان دیوار براق که یهودیان آن را دیوار ندبه می‌نامند با حرم قدسی قرار داشته و این دو نقطه را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

هنوز علت این زیارت و سفر محرمانه ولی‌عهد اردن بیان نشده است.

 

حمایت اردن از طرح سازمان ملل برای حل بحران سوریه

 

"عبدالله دوم"‌ شاه اردن در جریان دیدار هفته گذشته خود با هیئتی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست "توم برایس" و "پاتریک میهان"، دو نماینده آمریکایی بر مسئولیت جامعه بین‌المللی برای ایجاد راه برون‌رفت سوریه از بحران کنونی تاکید کرد.

وی تصریح کرد دولت اردن از ماموریت "کوفی عنان"، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، آتش‌بس و توقف خشونت‌ها حمایت می‌کند.

عبدالله دوم همچنین خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از پیشبرد روند سازش و حل مناقشه فلسطینیان با رژیم صهیونیستی شد و گفت: باید راه حل عادلانه و فراگیری برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و زندگی با صلح و امنیت فلسطینیان در کنار اسرائیل فراهم شود.

در بیانیه دفتر پادشاهی اردن آمده بود پادشاه اردن قضیه فلسطین را دلیل اصلی مناقشه خاورمیانه خواند و بر اهمیت ادامه کار واشنگتن برای حمایت از دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در بازگشتن به پای میز مذاکره و بررسی مسائل مربوط به وضعیت نهایی تاکید کرد.

پادشاه اردن همچنین گفت که بهار عربی فضای مناسب برای پیشبرد روند اصلاح و توسعه در اردن به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی فراهم آورد.

تحصن معترضان اردنی در برابر کاخ نخست وزیری

درپی ادامه موج دستگیری های اخیر معترضین اردنی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، صدها تن از انقلابیون این کشور هفته گذشته با برگزاری تحصنی در برابر کاخ نخست وزیری اردن، خواستار پایان دادن به موج دستگیری ها و آزاد کردن افراد دستگیر شده شدند.

هنوز نیم ساعت از آغاز این تحصن نگذشته بود که نیروهای امنیتی و ژاندارمری مستقر در محل، به بهانه اینکه تحصن کنندگان خطوط قرمز را پشت سر گذاشته و سقف شعارهای خود را افزایش داده اند، به آنان حمله کرده و به ضرب و شتم این افراد پرداختند.

این اقدام دولت اردن در حالی صورت گرفت که سیاست مشت آهنین طی سال های گذشته همواره مهم ترین راه برخورد نظام اردن با معترضان بود.

دولت اردن همزمان با افزایش دامنه اعتراضات شهروندان، بر میزان سرکوب شهروندان افزود تا مانع از ادامه فعالیت های اعتراضی شود ولی نه تنها این فعالیت ها متوقف نشد بلکه بیش از پیش شد و نمونه آن اعتراضات گسترده شهروندان اردنی در تظاهرات روز جمعه گذشته بود.

در همین راستا، صدها تن از معترضان اردنی با تحص در برابر کاخ نخست وزیری این کشور در شهر "امان"، ضمن محکوم کردن سیاست مشت آهنین دولت، خواستار توقف دخالت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در امور شهروندان و آزادی بی قید و شرط و فوری تمام دستگیر شدگان اخیر شدند.

تحصن کنندگان اعلام کردند که تنها کناه افراد دستگیر شده این بود که خواستار تحقق اصلاحات در کشور و محاکمه مفسدان شده اند.

در این تحصن، اسلامگرایان اردن، دانشجویان، جنبش مردمی و جوانان، کمیته آزادگان طفیله و تعدادی از فعالان سیاسی و حزبی حضور داشتند.

حضور انبوه نیروهای امنیتی در محل این تحصن از نکات قابل توجه بود.

تعداد زیادی خبرنگار نیز از رسانه های داخلی و خارجی حضور داشتند و همین مساله سبب شد تا نیروهای امنیتی اردن دست به خشونت نزنند.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

"محمد خطیب" سخنگوی دستگاه امنیتی اردن هفته گذشته اعلام کرد که 3 تن از معترضان اردنی به نام های رامی سحویل، احمد العورانی و باسل الرواشدة که در برابر کاخ نخست وزیری تحصن کرده بودند و دستگیر شدند، اعتصاب غذا کرده اند.

این افراد از روز یکشنبه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند.

خطیب در رابطه با افراد اعتصاب کننده گفت که نیروهای امنیتی اردن روزانه 3 وعده آب و غذا به این افراد می دهند تا مشخص شود که آیا این وضعیت ادامه خواهد داشت و یا اینکه مقطعی است.

بر اساس قانون، 48 ساعت پس از آغاز اعتصاب غذا توسط زندانیان، این کار جنبه قانونی پیدا خواهد کرد.

نکته جالب توجه در این میان این است که یکی از این افراد، با ارسال نامه به سازمان های هیومن رایتس، سازمان عفو بین الملل و صلیب سرخ، ضمن محکوم کردن عدم آزادی بیان در اردن، خواستار آزادی خود و تمام دستگیرشدگان اخیر و عدم محاکمه آنان در دادگاه نظامی شده است.

تاکنون تعداد زیادی از معترضان اردنی که اخیرا توسط دستگاه اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شده اند اعلام کرده اند که در اعتراض به دستگیری بی مورد خود و نیز استفاده بی دلیل از خشونت توسط نظام اردن، اقدام به اعتصاب غذا خواهند کرد.

تظاهرات اردنی‌ها در اعتراض به قانون انتخابات

در ادامه اعتراضات شهروندان اردنی به وضعیت مدیریتی این کشور، این هفته نیز پس از اقامه نماز جمعه، هزاران تن از شهروندان با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف، ضمن مخالفت شدید با قانون جدید جدید انتخابات این کشور، خواستار تجدیدنظر کلی در آن شدند.

در شهر "امان" (پایتخت اردن)، هزاران تن از شهروندان با برگزاری تظاهراتی از مقابل مسجد حسینی در مرکز این شهر، قانون جدید انتخابات این کشور را به ضرر روند تحقق اصلاحات در کشور دانستند.

در این تظاهرات که به دعوت اسلامگرایان اردن (جماعت اخوان المسلمین و جبهه عمل اسلامی) برگزار شد، علاوه بر اسلامگرایان، اعضای احزاب مخالف دولت، اتحادیه های صنفی، نمایندگان قبایل و دانشجویان نیز حضور داشتند.

تظاهرات کنندگان با سردادن شعارهایی، خواستار تحقق فوری اصلاحات در این کشور شدند.

لزوم برکناری دولت، انحلال پارلمان، تشکیل دولت منتخب مردمی، تعدیل قانون اساسی، مبارزه با فساد، کاهش فشارهای امنیتی و اطلاعاتی بر شهروندان و آزادی دستگیرشدگان حوادث اخیر از جمله شعارهای شهروندان پایتخت اردن در روز جمعه بود.

حضور انبوه نیروهای امنیتی و ژاندارمی در مسیرهای تظاهرات، از نکات بسیار قابل توجه بود.

سایر شهرهای اردن از جمله کرک، معان و شوبک نیز شاهد برگزاری تظاهرات مشابه بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها