به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، شنوایی یکی از حواس پنجگانه است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. اگر ما از این نعمت محروم باشیم، آموختن دشوار میشود. ناشنوایان که به سبب محرومیت از حس شنوایی قادر به تکلم نیز نمیباشند، زندگی سختی را میگذرانند. شاید تصور کنیم آنها در برقراری ارتباط مشکل دارند در صورتی که شنواها بعضاً نمیتوانند زبان آنها را درک کنند.
فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ به عنوان نهادی غیردولتی با هدف حمایت از ناشنوایان، احقاق حق ناشنوایان، شناسایی و بهبود مشکلات زندگی روزمره آنها و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد تشکیل شد. این فدراسیون همواره بر برابری حقوق و احترام برای همه افراد جامعه بدون توجه به رنگ، نژاد، جنسیت، ملیت و عوامل دیگر تاکید کرده است و بیش از ۱۳۰ کشور جهان در آن عضو هستند. در این هفته مراسمهای مختلفی از سوی کشورهای جهان برگزار میشود. در ایران نیز از سال ۱۳۸۰ شورای فرهنگ عمومی این روز را گرامی داشته و برای ناشنوایان عزیز این روز را جشن میگیرند. امروزه از سوی تمام کشورهای دنیا اقداماتی از جمله ابداع زبان اشاره، اختراع دستگاههای بهبود شنوایی مثل سمعک و ایجاد شرایط مناسب برای آموزش ناشنوایان انجام شده است. در واقع این روز انتخاب شد تا تمالم دنیا نگذرانند افراد ناشنوا احساس ناتوانی کنند و توانمند تصمیم گیری کنند.
فرآیندهایی برای زندگی بهتر ناشنوایان
علی عربنژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبههای مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است و هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین تر باشد، میزان مشکلات عملکردی فرد بیشتر و جنبههای گسترده تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تاثیر قرار میگیرد.
وی افزود: امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است. بدون تردید تیم های مجرب حاضر در مراکز غیردولتی روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی که اکنون در استانهای سراسر کشور، با مجوز و تحت نظارت سازمان فعالیت میکنند، با حفظ محیط طبیعی مداخله در کنار خانواده، بر کیفیت و سرعت فرایند توانبخشی کودکان هدف خواهند افزود.
میزان شیوع
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است، تصریح کرد: میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند).
عرب نژاد با بیان اینکه ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته است، اظهار کرد: ۵۰ درصد علت ژنتیک داشته و ۲۵ درصد سایر موارد مانند زردی، بیماریهای مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان است و طبق مطالعات متعدد سالهای اخیر در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامههای توانبخشی مناسب بهره مند شود، میتواند به مهارتهای گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.
وی با اشاره به اینکه مداخلات توانبخشی شنوایی شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی وکاشت حلزون است، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی یک میلیون و ۷۴۵ هزار و ۹۷۷ نفر هستند که از این تعداد ، ۲۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر معادل۱۲.۷درصد دارای معلولیت شنوایی هستند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده وکودک مبتلا به اختلالات شنوایی (تا ۱۵ سال) در قالب مراکز روزانه توانبخشی، تصریح کرد: دفترامور توانبخشی روزانه وتوانپزشکی برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، با همکاری بخش غیردولتی اقدام میکند.
عرب نژاد ادامه داد: هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد بوده و در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزشهای لازم بهره مند خواهند شد و متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدفگذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن، برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام میکند.
وی افزود: در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز با استفاده از چک لیستهای ارزشیابی اقدام و بر اساس درجه ارزشیابی مراکز بابت هر فرد خدمت گیرنده به مراکز فوق یارانه پرداخت می نماید و بخشی از هزینهها را نیز خانواده تقبل میکند.
وی بیان کرد: این مراکز توسط بخش غیر دولتی و با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس و به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی واجد شرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای ارائه می نماید. تیم تخصصی مرکز شامل کارشناس شنوائی شناسی، کارشناس گفتار درمانی، مربی آموزشی، کارشناس روانشناسی یا مشاور، مربی امور هنری، ورزشی (یا بازی) است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: خدمات مرکز شامل آموزش مهارت های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری تحت نظارت کارشناسان شنوایی شناسی و گفتار درمانی به منظور تاکید بیشتر بر استفاده از باقیمانده شنوایی و بکارگیری زبان و گفتار توسط مربی، مشاوره و راهنمایی ادیولوژیک به والدین جهت آگاهی از ضرورت استفاده از وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک (راهبری ادیولوژیک)، مشاوره روانشناسی با والدین جهت پذیرش معلولیت فرزند خود و همکاری در توانبخشی کودک، ارزیابی و درمان اختلات شنوایی توسط کارشناس شنوایی شناسی و ارائه ی آموزش های لازم به مربیان ، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان توسط گفتاردرمانگر و ارائه ی آموزش های لازم به مربیان توسط کارشناس گفتاردرمانی، انجام کارهای دستی و هنری « نقاشی» توسط مربیان آموزش دیده ، بررسی عملکرد گوش میانی کودک با استفاده از تجهیزات مورد نیاز یا ارجاع کودک به کلینیک شنوایی و تامین هزینه مربوطه در موارد ضروری است.
عرب نژاد ادامه داد: در پی اعلام نیاز خانوادههای دارای کودکان اختلالات شنوایی به بهره مندی حداکثری از کمک هزینه (یارانه) در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، از سال گذشته، تمام کودکان بهره مند از خدمات مراکز فوق به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار هستند.
وی افزود: یکی از دغدغههای اساسی خانوادهها و برنامه ریزان آموزشی و توانبخشی افراد دارای ناتوانی و معلولیت افزایش کیفیت زندگی آنان پس از ترخیص از دوره های آموزشی و توانبخشی کودکان است؛ در پاسخ به نیاز توانخواهان دارای اختلالات شنوایی که در آزمونهای ورودی مدارس عادی به دلیل ناتوانی توامان ذهنی موفق نمیشوند، بر این اساس فرصت آموزش حرفهای در مراکز حرفه آموزی و در پی آن بهره گیری از خدمات کارگاهیهای تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی پیش بینی شده است. در مراکز اخیر الذکر حصول به سطح خودکفایی نسبی، در فرایندی پویا با تاکید بر رشد زمینه های اجتماعی، روانی – حرکتی و شناختی،همراه با عزت نفس و کاهش وابستگی های دائمی به خانواده، دست یافتنی است.
وی بیان کرد: در مراکز حرفه آموزی سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش رفتار کاری؛ به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده ( کارگاه های تولیدی حمایتی ، واحد های صنفی تیپ دو، مراکز پشتیبانی شغل –SE ) ارائه میشود.
کارآفرینی برای ناشنوایان
جمیله رضازاده، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم شنوا و ناشنوا در قالب کارگاه های تولیدی حمایتی، تصریح کرد: دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی برای توانخواهان کم شنوا و ناشنوا پس از طی دورههای آموزش حرفهای در مراکز حرفه آموزی شرایط حضور در کارگاه های تولیدی حمایتی را فراهم آورده است تا توانخواهان بتوانند با استقلال نسبی در انجام قسمتی از یک حرفه توانایی کسب شده و بالقوه خویش را در راستای تولید یا ارایه خدمت به کار گرفته و با حضور در کارگاههای تولیدی حمایتی در این زمینه موفق شوند.
وی افزود: کارگاه تولیدی حمایتی ، محلی برای گذار به محیط واقعی اشتغال و یا تثبیت در شغلی پایدار محسوب میشود؛ ین کارگاه میتواند از کارگاههای مختلفی تشکیل شود و توانخواهان بصورت تلفیقی از انواع معلولیت حضور داشته و پس از طی دوره کوتاه آموزشهای تابعی در حرفه مورد نظر به عنوان "کارورز و یا کارگر حمایتی "به فعالیت خواهند پرداخت؛ در دوره کارورزی، هر کارگاه معادل ۲۰ درصد از یارانه دریافتی را به عنوان دستمزد (پول توجیبی)براساس میزان کارائی و اثربخشی در تولید بصورت میانگین به حساب تمامی توانخواهان کارگاه پرداخت میشود.
رضازاده ادامه داد: در این کارگاهها آموزشهای لازم مشتمل بر چهار بخش آموزشهای مهارتهای زندگی (LSE)، آموزش مهارتهای ارتباطات موثر در حین کار، آموزشهای کارآفرینی، کسب و کار و تشخیص فرصت و آموزش مهارتهای فنی و تابعی از حرفه مشخص است.
وی با تاکید بر ارائه خدمات کاریابی و اشتغال به توانخواهان کم شنوا و ناشنوا در قالب مراکز پشتیبانی شغلی، اظهار کرد: مراکز پشتیبانی شغلی که با هدف تسهیل شرایط دستیابی به شغل پایدار توانخواهان کم شنوا و ناشنوا و بعنوان مؤسسه مجری در برقراری ارتباط با کارفرما و نظارت بر روند بکارگماری توانخواهان اقدام میکند و یکی از برنامههای دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با هدف استفاده از حداقل توان افراد کو شنوا و ناشنوا جهت ایجاد شغل شایسته وایجاد انگیزه و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد بوده و ین مراکز با استخدام افرادی تحت عنوان مربی شغلی (J.C) مبادرت به ایجاد اشتغال برای توانخواهان میکند که در این مراکز معلولین آموزش حرفهای و کارگاهی نخواهند دید.
رضازاده ادامه داد: فرد معلول واجد شرایط کار با معرفی اداره بهزیستی شهرستان مربوطه پس از انجام مراحل ارزیابی، راهنمایی و مشاوره شغلی و مشخص شدن حداقل ظرفیت کاری جهت اشتغال حمایتی به مرکز ارجاع و توسط مرکز پذیرش می شود.ارزیابی بطور مستمر تا مدت یکسال در محل کارانجام شده و کارشناسان بهزیستی شهرستان نیز بر کل فرایند انجام آن نظارت خواهند داشت؛ مراکز پشتیبانی شغلی به صورت پایلوت در ۱۰ استان ( ۱۵ مرکز )از سال ۹۷ شروع به فعالیت کرده است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از راه دور به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی، تصریح کرد: با توجه به تعطیلی مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی از اسـفندماه سال ۹۸ به تبعیت از مدارس آموزش و پرورش، به دلیل پیشگیری از تشدید روند سرایت بخشی بیماری کووید ۱۹ و با توجه به لزوم اسـتمرار یافتن خدمات این مراکز به جهت پیشگیری از افت عملکرد کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی مراکز مذکور و نیز حمایت از کسب و کار کارشـناسان و کارکنان شاغل در مراکز موضوع و ضمنا وجود بستر اینترنت در بیش از ۹۵ درصد از مناطق کشور، شـیوه نامه برنامه توانبخشـی از راه دور مراکز روزانه آموزشـی توانبخشـی با مشارکت کمیته علمی و کارشـناسان توانبخشـی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی تابعه و کارشناسان استانی و ستادی بهزیستی کشور تدوین و به استانها ابلاغ شد و در ادامه به منظور اجرایی ساختن گام دوم فاصله گذاری اجتماعی ( فیزیکی) و در پی ثبت اطلاعات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در سامانه Salamat.gov.ir توسط مدیران مراکز و دریافت کد رهگیری و مجوز شروع فعالیت و پروتکل بهداشتی مرتبط ادامه فعالیت صورت گرفت.
رضازاده ادامه داد: هم اکنون ۸۸ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت اسمی ۵۳۷۰ نفر و ۴۴۰۳ نفر خدمت بگیر و ۳۸۸۳ یارانه بگیر فعالیت میکنند.
وی با اشاره به تامین وسایل کمک توانبخشی، اظهار کرد: ۲۰ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی به مبلغ ۳۱۲۶۶۶ میلیون ریال در سال ۹۹ به معلولین ناشنوا اختصاص یافت و تعداد ۲۷۳,۲۹۸ عدد سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری در سال ۹۹ تهیه شده است که از این تعداد ۲۰ هزار و ۱۶۱ دستگاه سمعک، ۲۵۲,۸۹۳ عدد باطری سمعک و ۲۴۴ عدد سایر وسایل کمک شنیداری بوده است؛ هم چنین تعداد ۴۷۶۴۰ نفر با سرانه ۲۴۰۰۰۰۰ ریال کمک هزینه تامین باطری سمعک برای یک سال جمعا به مبلغ ۱۱۴۳۳۶ میلیون ریال دریافت کردهاند.
رضازاده با اشاره به تعداد واحد شنوایی شناسی در سطح کشور، تصریح کرد: ۶۰ واحد با ۶۶ کارشناس شنوایی شناسی در زمینه های غربالگری شنوایی نوزادان، ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، مداخله وتوانبخشی بعد از تشخیص، اعم از تجویز و تأمین وسیله کمک شنوایی (سمعک)، تربیت شنوایی فعالیت میکنند و در سال ۹۹ تعداد ۲۶۵۰۰ نفربا معلولیت کم شنوایی از واحدهای شنوایی شناسی سازمان بهزیستی خدمات دریافت کردند.
وی بیان کرد: همچنین ۶۹ واحد با ۸۲ کارشناس گفتاردرمانی فعال می باشند که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام میکنند و در سال ۹۹ تعداد۵۱۲۴ نفر از واحدهای گفتار درمانی سازمان خدمات دریافت کردهاند.
رضازاده اظهار کرد: از سال ۸۶ اعتبار قابل توجهی با پیگیریهای بعمل آمده به امر کاشت حلزون اختصاص یافت که برای کاشت حلزون و تعمیر و تعویض هزینه میشود و تعداد ۳۴۳۰ نفر در سال ۹۹ توانستند از مساعدت مالی سازمان و توانبخشی بعد از عمل کاشت بهره مند شوند؛ هم چنین در راستای هم افزایی در ارائه خدمات به افراد نیازمند به کاشت، تفاهم نامه همکاری بین سازمان، بنیاد بخشش ، هیات امنای صرفه جویی ارزی و کمیته امداد امام (ره) در سال ۱۳۹۹ منعقد شده است.
تشخیص به موقع آسیب شنوایی و اقدامات زودهنگام توانبخشی
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است که در آن نوزاد یا شیرخوار در زمان مناسب ( زیر یک ماه ) غربال میشود و زیر سه ماه تشخیص داده میشود و زیر شش ماه مداخله در مورد کودک دارای آسیب شنوایی صورت میپذیرد؛ شنوایی نوزاد تحت آزمونهای TEOAE و AABR قرار میگیرد و سپس موارد مشکوک برای ارزیابیهای تشخیصی و درصورت تایید تشخیص برای انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت میشود.
رضازاده با بیان اینکه از زمان شروع برنامه( سال ۱۳۸۴) تا کنون ، این برنامه با تعداد ۶۳۰ واحد غربالگری در حال اجراست ، تعداد ۱۱۸۶۲۸۵۶ نفر تحت پوشش برنامه قرار گرفتهاند و تعداد ۳۵۰۰۳ کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفتهاند، تصریح کرد: طی سنوات اخیر ۹۲ درصد موالید زنده کشور تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
امضا توافق نامه مشترک در خصوص زبان اشاره ایرانی
وی افزود: با حضور مقام عالی وزارت مصادف با روز جهانی ناشنوایان نمایندگان تشکلهای فعال در حوزه ناشنوایان ( شبکه ملی سازمان های مردم نهاد ناشنوایان ایران و انجمن خانواده ناشنوایان و انجمن های زبان اشاره ایران) توافقنامه مشترک در خصوص زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور را امضا کردند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی فراگیر ویژه مربیان و کارشناسان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا، اظهار کرد: تا کنون بالغ بر ۵۵۰۰ نفرـ ساعت کارگاه آموزشی (بازآموزی و نوآموزی) توسط متخصصان برای افراد فوق برگزار شده است.
وی بیان کرد: خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان اختلال شنوایی نیز با هدف بکارگیری هنر و قابلیتهای آن در تقویت و سلامت بهداشت روان، ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه، ارتقاء سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و در دو بخش ارائه میشود.
رضازاده تصریح کرد: خدمات هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی درمراکز توانبخشی نیز با تاکید برجنبه های درمانی هنر و نقش موثر آن درتوانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در گروه خدمت گیرندگان دارای اختلالات شنوایی، خدمات هنری در گرایشهای هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی توسط مربیان هنری آموزش دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز، درجلسات انفرادی و یا گروهی و بصورت هفتگی درمراکز توانبخشی روزانه ارائه میشود و در حال حاضر در ۸۶ مرکز توانبخشی به ۳۸۰۶ نفرتوانخواه دارای اختلال شنوایی خدمات هنردرمانی ارائه میشود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: جشنوارهها و نمایشگاههای هنری با هدف یکپارچه سازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت با تاکید برترویج و گسترش فرهنگ دسترسی به امکانات فرهنگی هنری، ایجاد زمینههای تعامل، تبادل تجربیات و اطلاعات و دستیابی به تازه ترین دستاوردهای هنری به صورت بین المللی، کشوری ، منطقه ای و استانی طراحی و اجرا میشود که با اختصاص بخشی از این جشنوارهها به هنرمندان دارای اختلالات شنوایی ، زمینه تولید آثارکیفی و فرصت های شغلی و حرفه ای برای آنان فراهم آمده است.
رضازاده اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ گروه نمایشی افراد دارای اختلال شنوایی درکشور فعال بوده و با دریافت حمایتهای مالی از سازمان ضمن شرکت سالیانه در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای خلیج فارس، زاگرس، آفتاب، کاسپین، طلوع و کویر و اجراهای عمومی، به منظور حضور در سایرجشنوارههای هنری کشوری نیز مورد حمایت قرار میگیرند.
وی از پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی ( مستمری ) به ناشنوایان به ۱۰۱۰۲۸ خانوار، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده به ناشنوایان به ۱۱۱۶ نفر، پرداخت کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ به ناشنوایان به ۲۲۷۲۳ خانوار خبر داد.
وی از فعال بودن ۶۰ تشکل و انجمن فعال در زمینه امور ناشنوایان خبر داد و گفت: شهریه دانشجویان معلول از سال ۸۳ بصورت متمرکز پرداخت گردیده است و تعداد دانشجویان معلول در سال ۸۳ حدوداً ۱۰۰۰ نفر بوده است و با این اقدام سازمان انگیزه مضاعفی جهت ادامه تحصیل برای معلولان ایجاد نمود. بطوری که در حال حاضر تعداد دانشجویان معلول به ۱۳۲۶۱ نفر رسیده است و از این تعداد۲۷۰۰ نفر دارای معلولیت شنوایی هستند.
وی افزود: برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه از سال ۱۳۷۴ در ایران آغاز شد و ۹۷ درصد مناطق روستایی کشور را در بر دارد. کلیه افراد دارای معلولیت در سنین مختلف تحت پوشش این برنامه قرار میگیرند و حدود ۵۹۶۰۲ نفر در مناطق روستایی و ۴۷۱۳ نفر در مناطق شهری از افراد تحت پوشش این برنامه دارای اختلالات شنوایی هستند که ۱۲.۶ کل افراد تحت پوشش برنامهCBR را تشکیل میدهند. از طریق برنامه CBR افراد دارای اختلالات شنوایی تحت پوشش این برنامه در نقاط مختلف روستایی و دور افتاده به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند سازی دسترسی پیدا می کنند.
وی تصریح کرد: دسترسی به این خدمات از طریق ارجاع به واحد های مورد نیاز، آموزش و یا مداخله در سطح جامعه محلی صورت می گیرد. همچنین اقدامات برنامه CBR در زمینه رفع موانع فیزیکی و نگرشی منجر به یکپارچگی اجتماعی بیشتر این عزیزان در جامعه میشود و در سال ۹۹ حدود ۷۹۳۲ نفر از افراد دارای اختلالات شنوایی تحت پوشش برنامه از خدمات حوزه سلامت ( ارجاع به مراکز درمانی، تشخیصی وتوانبخشی، وسیله کمکی)؛ حدود ۳۸۰۱۴ نفر از حمایتهای شغلی و حمایتهای اجتماعی( شامل مستمری، کمک های موردی و کمک هزینه مسکن و...)؛ حدود۲۲۰۳۴ نفر از خدمات آموزشی( آموزشهای رسمی، غیر رسمی و شبه رسمی) به صورت گروهی و فردی؛ حدود ۵۴۳۲نفر از فعالیت های ورزشی، اوقات فراغت، و هنری برخوردار شدند.
وی بیان کرد: برنامه مناسب سازی مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت نیز به منظور افزایش سطح استقلال و دسترسی افراد دارای معلولیت به امکانات مورد نیاز در انجام فعالیتهای روزمره زندگی انجام میشود؛ به همین منظور جهت تسهیل دسترسی به فناوری کمکی ویژه افراد دارای آسیب شنوایی وسایل کمک توانبخشی در اختیار افراد ناشنوا و کم شنوا قرار میگیرد که شامل فناوریهای شنیداری( اف ام، مادون قرمز، لوپ و ....)، وسایل هشداردهنده (مانیتور کودک برای مادر دارای آسیب شنوایی، انواع زنگ های نوری و ارتعاشی،دستبند های ارتعاشی و ...)، وسایل تقویت کننده ارتباط ( نظیر ویدئو فون، تقویت کنندههای صوتی و تختههای ارتباطی، آیفون تصویری، کارت های آموزشی، ابزارهای الکترونیکی ارتباطی و ضبط و تولید گفتار ....) و تلفن ویژه ناشنوایان با نمایشگر نوشتاری است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۷۳ نفر از افراد دارای آسیب شنوایی از مناسب سازی مسکن و وسایل کمک توانبخشی مربوط به فعالیت های روزمره زندگی بهره مند شدهاند.
رضازاده بیان کرد: در راستای اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، قرارداد مناسب سازی محتواهای قابل ارائه برای این گروه با شبکه سلامت سیما منعقد و در قالب قرارداد همکاری مقرر شد ۶۰ عنوان فیلم سینمایی با استفاده از رابط ناشنوایان مناسب سازی شود و در اختیار افراد دارای معلولیت شنوایی قرار گیرد. این مناسب سازی با استفاده از بیش از دو رابط ناشنوایان و با توجه به صحنههای فیلمها انجام شده است تا فضای واقعی تری از فیلم را به مخاطب ارائه دهد. از ابتدای سال تا کنون ۳۰ فیلم در شبکه سلامت مناسب سازی و پخش شده و ۳۰ فیلم نیز تا پایان سال از این شبکه برای افراد دارای معلولیت شنوایی پخش خواهد شد.
تمهیداتی برای زندگی بهتر
وی تصریح کرد: طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت از سال ۹۴ در برخی از استانهای کشور عملیاتی شد و در این طرح تلاش می شودتوانمندسازی بر خدماتی متمرکز شده و طیفی از مداخلات را شامل شود که یک فرد دارای معلولیت باکمترین سطح مشارکت، در پایان فرآیند توانمندی به فردی مبدل شود که موفق شده توانمندیهای بالقوه خود را بالفعل کند، سطحی از مشارکت راکه متناسب باسطح عملکرد و محدودیتهای وی است را تجربه کرده و بتواند حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه کند.
رضازاده ادامه داد: خدمات قابل ارائه در این طرح، خدمات آموزشی، خدمات مبتنی بر مطالبه گری، خدمات مبتنی بر تغییر نگرش و خدمات توانمندسازی تخصصی مختلف بوده و در سال ۹۹ این طرح مورد بازنگری واقع شده و در پایلوت آن تعداد ۴۹۰ نفر دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش طرح در ۳۱ استان کشور قرار گرفتهاند.
وی افزود: به منظور اجرایی کردن ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان برای بهره مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از بیمه خدمات توانبخشی، در سـال ۹۹ سازمان بهزیستی اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان بیمه سلامت ایران نمود تا در این چارچوب و با تامین اعتبار لازم از مراجع ذیربط، سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش بیمه ۹ خدمت توانبخشی ضـروری موردنیاز افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان اقدام نماید. در این راستا،اسامی کلیه افراد دارای معلولیت دارای دفترچه بیمه سلامت تحت پوشـش سازمان بهزیستی کشور برای بهره مندی از بیمه خدمات توانبخشی ۹ گانه به سازمان بیمه سلامت ایران ارسال شد و در حال حاضر تمامی افراد دارای معلولیت دارای دفترچه بیمه سلامت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشوراز جمله افراد دارای اختلال شنوایی تحت پوشش این بیمه هستند.
رضازاده یادآور شد: بسته حمایت از افراد دارای معلولیت برای بهره مندی از خدمات تردد نیز به منظور تقویت مشارکت اجتماعی، تسهیل دسترسی ایشان به امکانات و فراهم کردن موجبات استقلال آنان در جامعه و افزایش سطح اشتغال آنان به افراد ناشنوا و کم شنوا ارائه میشود و بر همین اساس ۹۲۴۳ نفر از خدمات ایاب ذهاب و ۲۴۸ نفر از طرح ترافیک بهره مند شدهاند.
به راستی که میتواند زمزمه صدایی را که برای نخستین بار در دل سمعک در دنیای گوش یک نوزاد میپیچد را حس کند و چه کسی میتواند همچون او گریه از سر شوق شنیدن صدای مادرش را درک کند.