کد خبر: ۴۸۶۹۶
زمان انتشار: ۱۷:۲۶     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
پرس تی‌وی در خبری فوری به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد اولین دور از مذاکرات آتی ایران و 1+5 در 26 فروردین ماه جاری در شهر استانبول ترکیه و دور دوم این مذاکرات در بغداد برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از  رجانیوز، پس از مذاکره تلفنی ظهر امروز (دوشنبه، 21 فروردین 1391/ 9 آوریل 2012) میان علی باقری و اشمیت (معاونان جلیلی و اشتون)، دو طرف توافق کردند دور اول مذاکرات آتی ایران و 1+5 در شهر استانبول ترکیه و دور دوم آن در بغداد برگزار شود.
 
این توافق در شرایطی صورت گرفته است که گروه 1+5 اصرار داشت مذاکرات صرفا در اروپا برگزار شود.
 
در حالی که زمان اولین دور از  مذاکرات شنبه 26 فروردین 1391 (14 آوریل 2012) خواهد بود. زمان برگزاری مذاکرات بغداد هنوز مشخص نشده است و در پایان مذاکرات استانبول اعلام خواهد شد.
 
گفتنی است پس از اعلام استانبول به عنوان محل مذاکرات ایران و1+5 توسط هیلاری کلینتون در فروردین گذشته، ایران با اعزام هیاتی بلند پایه به بغداد از این کشور خواست تا بجای ترکیه میزبانی مذاکرات ایران و غرب را بر عهده بگیرد.
 
علت تمایل ایران به حذف ترکیه از روند مذاکرات 1+5 و ایران، مواضع غیر قابل توجیه این کشور در قبال مسائل منطقه و خصوصا تلاش برای سرنگونی دولت سوریه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان جریان مقاومت در خاور میانه بود.
 
پس از اعلام تصمیم ایران مبنی بر تمایل به برگزاری مذاکرات در بغداد و تمایل به ارتقاي جایگاه عراق در منطقه، اردوغان در واکنشی غیر دیپلماتیک به تصمیم ایران انتقاد کرد. با این حال برخی منابع خبری عرب زبان مدعی شدند، داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با مقامات ایران ضمن عذرخواهی از مواضع اردوغان درخواست مجدد ترکیه برای برگزاری مذاکرات در این کشور را مطرح کرده است كه همين تماس تلفني و عذرخواهي موجب شد كه نظر موافق ايران براي برگزاري دور اول مذاكرات در استانبول مجددا جلب شود و در ضمن ايده قابل توجه ايران براي برگزاري دور دوم مذاكرات در بغداد تثبيت شود.
 
موفقیت ایران در مجبور کردن 1+5 به پذیرش تصمیم خود مبنی بر میزبانی بغداد، پیام مهمی برای طرف ایرانی خواهد داشت که ظاهرا به دلیل استیصال و تمایل شدید 1+5 برای مذاکره با ایران، طرف ایرانی دست بالای طرف ایرانی در مذاکرات آتی خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
Dr.khosravi
AUSTRIA
۲۲:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
ba salam !
omidwaram ke hamintor bashad ke shoma neveshteid, amma cheghadr behtar mishod agar dore aval dar baghdad mibud va dore dovom dar istanbul.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها