کد خبر: ۴۸۶۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
عضو کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ۵۹۸:
اقدام خوبی که در مجلس هشتم تصویب شد طرح استفاده از حداکثر ساخت بود که بررسی جزئیات آن از سال گذشته در کمیسیون آغاز و جزئیات این طرح در کمیسیون صنایع مصوب شده و در دستور کار مجلس است.در تلاش هستیم که تا پایان مجلس هشتم انشاءالله قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل را داشته باشیم .که با تصویب آن شرکت ها در داخل کشور به سه دسته تقسیم خواهند شد.
سرویس خانه ملت پایگاه 598- سال 90 که با نام جهاد اقتصادی مزین شده بود به پایان رسیده و در انتها نتایج این حرکت و دستاوردهای آن مورد توجه قرار می گیرد.با آغاز سال 90 و نام گذاری آن به جهاد اقتصادی شاهد حرکت های از سوی برخی از مسئولین کشور بوده ایم.مجلس شورای اسلامی نیز چون سنت سال های گذشته خود  با تشکیل کمیسیون مقطعی و ویژه برای سال جهاد اقتصادی حرکت خود را در این زمینه آغاز کرد حال با گذشت از این سال عملکرد این کمیسیون را از آقای جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه  و جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی مجلس در خصوص سال «حمایت از تولید ملی»ترتیب داده ایم که در ادامه می آید:

ما در سیاست های ارزی و پولی و قانون مالیات ها نظام استاندارد سازی کالاها و یا مقابله با قاچاق ها باید نگاه حمایت از تولید کنندگان داخلی را داشته باشیم.

با توجه به نام گذاری سال 91 به نام سال«تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»مجلس چه برنامه های را در نظر دارد؟

یک اقدام خوبی که در مجلس هشتم تصویب شد طرح استفاده از حداکثر ساخت بود که بررسی جزئیات آن از سال گذشته در کمیسیون آغاز و جزئیات این طرح در کمیسیون صنایع مصوب شده و در دستور کار مجلس است.در تلاش هستیم که تا پایان مجلس هشتم انشاءالله  قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل را داشته باشیم .

این قانون می تواند ضعف های قوانین گذشته را برطرف کند و یکی از ویژگی های این قانون تقسیم بندی شرکت های به «ایرانی و خارجی»،«ایرانی-خارجی» و «خارجی-ایرانی»است و نوع برخورد با این شرکت های را کاملاً متفاوت می کند و علاوه بر این ها تکالیفی که برای بخش های خصوصی و غیر دولتی مشخص کرده می تواند قانون مفیدی باشد.

علاوه بر این ها باید حمایت های را به گونه ای تعریف کنیم که تنها شامل حمایت ها کوتاه مدت نباشد بلکه باید تدابیری برای برنامه های میان مدت و بلند مدت را اندیشیده باشیم و به صورتی نباشد که با این نام گذاری های احساسی برخورد کنیم که این حمایت ها باید در تمامی بخش ها باشد.ما در سیاست های ارزی و پولی و قانون مالیات ها نظام استاندارد سازی کالاها و یا مقابله با قاچاق ها باید نگاه حمایت از تولید کنندگان داخلی را داشته باشیم.

کمیسیون جهاد اقتصادی که در مجلس به وجود آمد چه مقدار توانست موفق عمل کند؟

اشکال این کمیسیون این بود که مجلس سه ماه ابتدایی را درگیر تصویب بودجه بود و چند ماه آخر را نیز درگیر انتخابات؛ هم چنین برخی از آقایانی که در این کمیسیون راه پیدا کرده بودند نوعاً وقت نمی گذاشتند هر چند ما در همین چند ماه جلساتی را با مدیران اجرایی کشور داشتم اما برخی دوستان کم لطفی می کردند و در این جلسات شرکت نمی کردند هم چنین ما انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت در این زمینه داشتیم چرا که مجلس در اجرای کارها با همراهی دولت می تواند کارها را انجام دهد هر چند با تمام محدودیت های که به وجود آمد کارهای خوبی در این کمیسیون شکل گرفت.

به نظر شما در این زمینه با این کمیسیون شعاری برخورد نشد؟

خیر، ساختار باید ایجاد می شد اما برخی دوستان آن طوری که باید وقت نگذاشتند و کم لطفی کردند.


در ربطه با این نام گذاری این سال ها نباید صرف و فقط به دنبال ایجاد یک کمیسییون باشیم

مهمترین مسئله مجلس نهم حمایت از تولید ملی است.چطور می شود که در این زمینه درست وارد شد و با این مقوله شعاری برخورد نکرد؟

در ربطه با این نام گذاری این سال ها نباید صرف و فقط به دنبال ایجاد یک کمیسییون باشیم بلکه تمام دستگاه ها و کمیسیون ها در مجلس باید در بخش های که مربوط به این مورد است همت بگذارند به هر صورت نباید تمام انتظارات را از یک کمیسیون در مجلس داشت و دوستانی که عضو این چنین کمیسیون های می شوند باید به اندازه کافی وقت بگذارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها