کد خبر: ۴۸۳۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۰ فروردين ۱۳۹۱
هاآرتص در مقاله دیروز خود به قلم انشل پفر نوشت:
سایت خبری هاآرتص در مقاله دیروز خود به قلم انشل پفر، با اقرار به اشتباه بودن پیش بینی های مقامات اسرائیل در خصوص مسئله ی سوریه، تنها و تنها حمایت های ایران از دولت مردمی بشار اسد را عامل عدم سقوط این دولت اعلام کرد. هاآرتص نوشت " از نظر ژنرال گولان، در بین واقعیاتی که اسد در آنها دست و پا می زند، این حقیقت نهفته است که جبهه مخالفین سوریه هنوز برای متحد شدن راه درازی در پیش دارند که دلیل آن، حمایت ایران و مخصوصا حمایت از طریق حزب الله است."
سرویس بین الملل پایگاه 598 - سایت خبری هاآرتص در مقاله دیروز خود به قلم انشل پفر، با اقرار به اشتباه بودن پیش بینی های مقامات اسرائیل در خصوص مسئله ی سوریه، تنها و تنها حمایت های ایران از دولت مردمی بشار اسد را عامل عدم سقوط این دولت اعلام کرد. این در حالی است که فاکس نیوز از خبرگزاری های همراستا با اسرائیل  با بی شمار خواندن دلایل انفعال کشورهای مختلف جهان در مواجهه با مسئله سوریه بر این واقعیت صحه گذاشته که بسیاری از کشورها تمایلی به حمایت از آشوب های سوریه ندارند. در مقاله ی پنجم آوریل فاکس نیوز، اینگونه عنوان شده که عدم اجماع رهبران خارجی نشان می دهد حتی در صورت مؤثر نبودن دیپلماسی، به هیچ عنوان نمی توان به گزینه نظامی امیدوار بود.

هاآرتص نیز با عقب نشینی از موضع پیشین خود مبنی بر سقوط زودهنگام دولت اسد، تنها دلیل  ماندن اسد در حکومت را حمایت ایران از سوریه و حزب الله بیان کرده است.

ایران بشار اسد را برای حالا نگه داشته بود

بحث های جاری درباره مداخله بین المللی در سوریه با شواهد فزاینده ای مبنی بر دخالت گسترده ی یک کشور به صورت قطعی ارائه شده اند. اطلاعات بدست آمده طی روزهای گذشته جای هیچ شکی را باقی نگذاشته اند که یک کمپین فعال حمایت از بشار اسد توسط رژیم ایران تضمین کرده است اسد تا زمانی دور حاکم مطلق سوریه باقی می ماند.

مصاحبه روز جمعه سرلشکر یار گولان  فرمانده نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) از آنجایی جالب توجه است که دقیق ترین گزارشی است که تا بحال یک افسر در حال خدمت اسرائیل درباره ی دید این کشور به آشوب های سوریه از چهارده ماه پیش تا کنون ارائه داده است. برخلاف نظر آقای ایهود باراک که با اطمینان کامل از سقوط اسد در ظرف چند هفته صحبت می کند، ژنرال گولان که مسئولیت نهایی مرز سوریه را به عهده دارد می گوید: ”این کار ماهها طول خواهد کشید. اکتبر گذشته گفتیم حدود یک سال و نیم زمان می برد تا اسد سرنگون شود و حالا فکر می کنم کمتر از حد تخمین زده ایم. از نظر من بیشتر از اینها زمان خواهد برد... من معتقدم جریان به سال 2013 کشیده خواهد شد. اسد مغلوب انباشت نقص [های حکومت خود]، بی میلی به کمک گرفتن از دیگران، دشواری های مالی و افول رهبری خود خواهد شد؛ البته اینها یک شبه اتفاق نمی افتند."

از نظر ژنرال گولان، در بین واقعیاتی که اسد در آنها دست و پا می زند، این حقیقت نهفته است که جبهه مخالفین سوریه هنوز برای متحد شدن راه درازی در پیش دارند که دلیل آن، حمایت ایران و مخصوصا حمایت از طریق حزب الله است. حزب اللهی که از نظر ژنرال گولان ”وظیفه ی مشاوره، آموزش و حتی جنگ را به عهده دارند. آنها خود را کاملا درگیر این ماجرا کرده اند." او می گوید ”محموله های نظامی ایراندر همه وقت و به طور مداوم [در جریانند]. ایرانی ها به اسد می گویند: گوش کن! تو برای ما عزیزی و او را با تمام قدرت حمایت می کنند. بخشی از مقومت رژیم سوریه از این واقعیت نشئت می گیرد که اسد احساس می کند هنوز در منطقه، خارج از کشور،  و در سطح قدرت های بزرگ حامیانی دارد.

وقتی به بیرون می نگرد با خود می گوید من حزب الله را دارم که به من کمک می کند. ایرانی ها را دارم از من حمایت می کنند و چین و روسیه هم در پشت صحنه حامی من هستند."

از یکی از افسران ارشد IDF که سابقه ی اطلاعاتی گسترده ای دارد پرسیدم چگونه است که چند ماه پیش سقوط فوری اسد از حکومت را پیش بینی کرده بودید اما اکنون می گویید که ممکن است دو سال دیگر هم در حکومت باقی بماند؟ او پاسخ داد: ”ما گمان نمی کردیم ارتش سوریه در کنار او بمانند. ما هزاران مشکل و نقیصه [در ارتش سوریه] دیده بودیم که شامل برخی افسران عالی رتبه نیز می شد و فکر می کردیم این مشکلات ادامه خواهند یافت و اسد بدون حمایت نظامی تنها خواهد ماند.

ولی اکثریت ارتش و ژنرال های ارشد آن هنوز با بشار اسد هستند زیرا فکر می کنند هیچ جایگزینی برای او نیست. چون هیچ کس دیگر وارد میدان نشده است. و البته ایران هنوز از اسد حمایت می کند که باعث می شود ژنرال های ارتش فکر کنند او [بشار اسد] در رأس قدرت باقی خواهد ماند. افسران ارتش، او را دوست ندارند اما تا وقتی که ایرانی ها را دارد، در کنار او می مانند."

به گزارش روز جمعه ی آموس هارل در هاآرتص با تکیه بر منابع اطلاعاتی غرب و اسرائیل، این حمایت ها در حال افزایش است. در این منابع اطلاعاتی آمده: ایرانی ها به نیروهای امنیتی سوریه، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را آموزش داده اند و اعضای حزب الله نیز در خدمت اسد می جنگند. این هفته، با یکی از چهره های معترض در سوریه که اخیرا از کشور خارج شده-و ادعا کرده بود عناصر حزب الله و نیروهای ویژه ایران و ایرانی هایی که حمایت تاکتی از رژیم سوریه دارند در بین نیروهای تحت فرمان این رژیم دیده شده اند مصاحبه کرده ام.

 وال استریت ژورنال در شرح حال مختصری از فرمانده سپاه قدس، سرلشکر قاسم سلیمانی، جزئیات بیشتری درباره ی حمل مهمات توسط چهار هواپیمای باری ایران به دمشق در ماه فوریه ارائه داده است. و همچنین الجزیره در مصاحبه با طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس جهور عراق، به نقل از این مقام عراقی اعلام کرده است که حکومت شیعه ی عراق مسیر های هوایی خود را برای چنین پروازهایی در اختیار ایران قرار داده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها