«ماهایا پطروسیان» با اشاره اظهارات اخیر پرستو صالحی در باب فساد در
سینما، گفت: این حرفها، حرفهای جدیدی نیست و اینها اتفاقاتی است که
سالهاست رخ میدهد.
به گزارش فارس، پس از انتشار اخباری مبنی بر
گلایه پرستو صالحی از فساد موجود در سینمای ایران که از صفحه شخصی او در
فیسبوک گرفته شده بود، وی در گفتوگو با فارس ضمن تأیید اظهاراتش، به
تشریح این موضوع پرداخت.
بر آن شدیم تا با بازیگر دیگر سینما
«ماهایا پطروسیان» در این باره صحبت کرده و نظرات این بانوی هنرمند سینمای
ایران را درباره اظهارات اخیر پرستو صالحی جویا شویم، متن کامل این
گفتتوگو در ذیل میآید:
* فساد در سینما، حرف تازهای نیست
«ماهایا
پطروسیان» در گفتتوگو با خبرنگار سینمایی فارس، پیرامون صحبتهای اخیر
پرستو صالحی مبنی بر وجود فساد در سینمای ایران به واسطه افراد سودجو،
گفت: من کم و بیش این حرفها را شنیدهام، البته این حرفها، حرفهای
جدیدی نیست و این اتفاقات، اتفاقاتی است که سالهاست رخ میدهد. بیش از 15
سال است که بسیاری از سینماگران درباره وضعیت نابسامان سینمای ایران هشدار
میدهند و صحبت میکنند.
وی ادامه داد: فساد در سینما وجود دارد اما
به همان اندازه که در سطح مملکت نیز چنین مسئلهای وجود دارد. اصولاً اگر
فساد در مملکت فرصت ریشهدوانی داشته باشند تبعاً نشانههای آن در تمامی
سطوح جامعه نمود پیدا میکند.
این بازیگر سینما در ادامه توضیح داد:
در همین راستا، فساد در بخش اقتصادی به یک شکلی، در مسائل فرهنگی و
اجتماعی به گونهای دیگر وجود دارد، اما اگر ما درباره فساد در سینما صحبت
میکنیم به این دلیل است که ما بیشتر از بقیه اقشار جامعه، اهالی سینما را
میبینیم و میشناسیم وگرنه همه میدانیم بسیاری از مسائل غیر اخلاقی و
فساد در جاهایی از جامعه به صورت وحشتناکتر اتفاق میافتد که نه کسی
میبیند و نه میتواند جلوی آن را بگیرد. بنابراین نمیتوانیم بگوییم همه
جای جامعه پاک است و حالا بیاییم درباره این موضوع در سینما صحبت کنیم.
پطروسیان
خاطرنشان کرد: زمانی که در تمامی حوزهها و البته در حوزه سینما ملاک
ورود، تخصص نباشد و افراد بدون داشتن صلاحیت لازم با پارتیبازی و آشنایی و
با موارد دیگر که فساد نیز شامل آنها میشود پستی، مقامی، شغلی و پول
بیشتری به دست آورند، به تبع برای سینما نیز همین اتفاق میافتد.
* در سالهای اخیر، ورود افراد غیرمتخصص به سینما، بیشتر به چشم میآید
وی
با تأکید بر این که موضوع ورود غیرمتخصصانه، بحث تازهای در سینمای ایران
نیست، بیان داشت: این موضوع، اتفاق تازهای نیست که مثلاً یک ماه باشد که
سینما به آن دچار است، بلکه این ماجرا قدیمی است و تنها در سالهای اخیر
تعداد افرادی که به سینما ورود پیدا میکنند بیشتر شده است؛ به فراخور
تعداد افرادی که از راه نامناسب به سینما ورود پیدا میکنند نیز بیشتر
میشود و بیشتر به چشم میآید و دیده میشود.
پطروسیان در پاسخ به
این سؤال که راهکار برونرفت از این فضا را با توجه به سالها تجربه و کار
در فضای سینما چه میدانید، اظهار داشت: تنها راهکار این وضعیت این است که
تنها از افراد متخصص و دانش آموخته سینما یا افرادی که برای فراگیری حرفه
بازیگری به کلاسهای معتبر رفته باشند، استفاده شود.
* کسی که علم بازیگری داشته باشد، هرگز تن به فساد نمیدهد
این
بازیگر ادامه داد: کسی که تخصص کافی برای ارائه هنر و استعداد خود داشته
باشد و برای تحصیل علم و اجرای هنر بازیگری تلاش کرده باشد، هرگز برای
بازیگری تن به فساد نمیدهد؛ چرا که عزت نفسی بالاتر از این حرفها دارد،
این فرد هنر و تخصصی دارد که میتواند به آن ببالد و در مقابل کسی که هنر،
استعداد و تخصص لازم و کافی برای ورود به این عرصه را ندارد طبیعتاً ممکن
است با هر اتفاقی خام شود و نتیجه این میشود که هم افراد ناوارد، ناشایست و
نالایق وارد این حرفه شده که جای دهها آدم لایق و تحصیلکرده را میگیرند
و هم باعث ترویج فساد در سینما میشود.
وی در ادامه افزود: در این
میان، افرادی نیز وجود دارند که از وضعیت به وجود آمده سوء استفاده
میکنند. برخی در سمت مدیر تولید، دیگری در سمت تدارکات حتی برخی نیز سمت
خاصی ندارند اما خود را به جای افراد معتبر در سینما جا میزند و به این
وسیله ممکن است افرادی را گول بزنند.
* هیچکس نباید احساس کند میتواند از راه میانبر وارد سینما شود
پطروسیان
در ادامه بیان داشت: البته در این وضعیت نابسامان تنها دختران آسیبپذیر
نبوده و پسران هم از این شرایط ایمن نیستند و ممکن است فریب بخورند. دختر و
پسر فرقی ندارد، مهم این است که هیچکس نباید احساس کند که میتواند از
راه نادرست و میانبر وارد حیطه سینما شود. وقتی راه مشخص است باید افراد
بروند چند سال تحصیل و تمرین کنند و اگر برای این کار مناسب باشند بدون شک
جذب میشوند و البته سختیهای این کار را نیز تجربه میکنند.
* افرادی که برای بازیگر شدن به هر کاری تن میدهند، خیلی زود فراموش میشوند
پطروسیان
در ادامه به فارس گفت: چرا باید آدم شخصیت خود را نابود کند، روح خود را
از بین ببرد و به هر کاری تن دهد تا مثلاً نقشی در فیلمی بازی کند، آخر سر
نیز 100 درصد افرادی که از این راه وارد شدند به جایگاه یک هنرمند معتبر
نمیرسند. ممکن است یکی دو کار انجام دهند که چهره شوند، اما خیلی زود
فراموش میشوند؛ چرا که افرادی که با آبرو وارد سینما نشدهاند، همین
بیآبرویی آنها را کمکم طرد میکند.