وی افزود: ما به همکاران گفتیم در مبادی خروجی تنها به رانندگان تذکر بدهند و از اعمال قانون پرهیز کنند اما در مبادی ورودی حتماً اعمال قانونها را انجام دهند. همان طور که میدانید بر اساس مصوبه، مبلغ جریمه در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: چندی بعد اعلام شد که از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد هم در شهرها محدودیتهای ترددی اعمال میشود و افرادی که بعد از ساعت ۲۱ در شهرها تردد داشته باشند، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان جریمه میشوند.
هادیانفر تأکید کرد: البته ما سعی کردیم تا جایی که امکان دارد از تنش و درگیری با مردم خودداری و از ظرفیت سامانهها و دوربینها استفاده کنیم.
یک میلیون و ۳۰۰ هزار تذکر لسانی و ۷۰۰ هزار جریمه ممنوعیت تردد
وی گفت: تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار تذکر لسانی از آغاز اجرای طرح به مردم دادهایم که البته مردم هم تمکین کردند و از سفر منصرف شدند. همچنین در سه روز اول طرح، به همین میزان پیامک به رانندگان فرستادیم و گفتیم که شما در محدوده خارج از شهر هستید و اگر به سفر خود ادامه دهید، جریمه میشود.
هادیانفر تصریح کرد: همچنین نزدیک به ۷۰۰ هزار جریمه تردد در ساعات غیرمجاز شبانه و ورود به شهرهای قرمز و نارنجی هم از ابتدای آذر که برابر با ابتدای اجرای طرح محدودیتهای سراسری کرونا در کشور است، صادر کردیم.
توضیحاتی در رابطه با مجوزهای تردد شبانه
وی گفت: بر اساس مصوبه قرار شد فرمانداریها در استانها و شهرستانها مرجع باشند و افرادی که به عنوان مثال شیفت شب هستند یا باید در شب هم تردد داشته باشند مانند تاکسیهای اینترنتی در لیست سفید قرار بگیرند و فرمانداریها آن لیست سفید را که از قبل فرمتش را ما به وزارت کشور اعلام کرده بودیم، ارسال کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: اما نکتهای که وجود دارد این است که برخی مردم شماره پلاکشان برای مجوز رد شده اما هنوز شماره پلاک از سمت فرمانداریها به دلیل ازدیاد کار به پلیس راهور ارسال نشده است. این افراد نگران نباشند، زمانی که شماره پلاکشان در سیستم ثبت شود جریمهها به صورت خودکار پاک میشوند.
پیش دستی پلیس برای تاکسیهای اینترنتی و پلاک خودروهای عمومی
وی گفت: برای سهولت کار و تسریع در وارد کردن شماره پلاکها در سامانه، پلیس راهور تمامی پلاکهای خودروهای عمومی و تاکسیهای اینترنتی را از وزارت کشور أخذ و وارد سامانه کرد؛ همچنین پلاک وانت بارهای پلاک سفید را هم به غیر از اینکه برای تردد شبانه مجاز اعلام کرد، برای تردد بین شهری هم مجاز اعلام شد یعنی این وانت بارها میتوانند بدون نگرانی بین شهرها برای پرداختن به کاری که در آن مشغول بودند، تردد کنند.
پیشنهاد راهور برای لیست سفید پلاک خودروی کادر درمان به وزارت بهداشت
هادیانفر افزود: حتی وزارت بهداشت هم میتواند پلاک خودروی پرستاران، پزشکان و کادر درمان را به پلیس راهور اعلام کند.
وی ادامه داد: یعنی وزارت بهداشت میتواند در سراسر کشور این پلاکها را جمع آوری کند تا دیگر کادر درمان احتیاج نباشد به فرمانداریها مراجعه کنند.
هیچ خودرویی با جریمه یک میلیون تومانی توقیف نمیشود / پیشنهاد افزایش مبلغ جریمه برای توقیف خودروها
هادیانفر ادامه داد: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، وسایل نقلیهای که بالای یک میلیون تومان جریمه دارند، باید توقیف شوند اما این قانون برای حدود پنج سال پیش است و الان با توجه به تورم، دیگر یک میلیون تومان مبلغ زیادی به حساب نمیآید.
وی گفت: در همین راستا ما تأکید کردهایم که هیچ وسیله نقلیهای را که در آنها خانواده حضور دارد به خاطر جریمه یک میلیون تومانی توقیف نکنند و فقط تذکر دهند تا راننده نسبت به پرداخت جریمه اقدام کند.
هادیانفر افزود: اما همان طور که میدانید توقیف وسایل نقلیه با جریمه یک میلیون تومانی قانون است به همین منظور در جلسات زیربنایی هیئت دولت که هر دو هفته یک بار تشکیل میشود و اصلاح برخی مواد آئین نامه در این جلسه بررسی میشود، ما پیشنهاد دادهایم تا حدود ۳ الی ۵ برابر مبلغ بیست تخلف حادثه ساز برای توقیف خودروها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: یعنی یک وسیله نقلیه باید حدود ۳.۵ میلیون تا ۴ میلیون جریمه داشته باشد تا طبق قانون آن خودرو توقیف شود.
کاهش ۸۵ درصدی تردد در ساعت ۲۱ در هفته اول اجرای طرح
هادیانفر اظهار داشت: در هفته اول اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه، در شهرهای بزرگ به خصوص تهران، اصفهان و مشهد تا ۸۵ درصد کاهش تردد در ساعت ۲۱ داشتهایم اما این هفته متأسفانه در مقایسه با مدت مشابه تقریباً ۱۳ درصد هم افزایش تردد داشتهایم.
وی گفت: یعنی شاید ساعت ۲۱ زمان مناسبی برای آغاز طرح ممنوعیت تردد شبانه نباشد.
پیشنهاد تغییر ساعت طرح منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ به ۲۲
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در همین راستا ما به معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور پیشنهاد دادهایم که اگر قرار است طرح ممنوعیت تردد شبانه ادامه داشته باشد، ساعت شروع طرح را از ۲۱ به ۲۲ تغییر دهند.
وی گفت: به عنوان مثال در تهران از ساعت ۱۸ پیک ترافیک آغاز میشود و اگر قرار باشد این طرح ادامه داشته باشد، ساعت ۲۱ اصلاً زمان مناسبی نیست و مردم درگیر ترافیک میشوند.
توضیحاتی در رابطه با هوشمندسازی
هادیانفر افزود: پلیس راهور در حوزه مدیریت ترافیک، ارائه خدمات و کاهش تصادفات و جان باختگان مسئولیت دارد. با در نظر گرفتن شرایط کنونی که ۲۳۶ هزار کیلومتر طول راههای کشور است و ۱۱۴۷ شهر داریم، باید بدانیم که پلیس راهور در ۷۰۵ شهر حضور ندارد. این یعنی ما مجبوریم از فناوری و تجهیزات روز استفاده کنیم.
وی گفت: بحث هوشمندسازی و تحول سیستمی دو برنامه جدی در ناجا است که پلیس راهور هم به صورت جدی به آن ورود کرده است. همان طور که ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت از ۷۰ میلیون خدمتی که ناجا به مردم میدهد، مربوط به پلیس راهور است، در زمینه هوشمندسازی هم پلیس راهور باید نسبت به سایر پلیسها پیشتاز باشد.
هادیانفر با اشاره به آمار شماره گذاری وسایل نقلیه از ابتدای سال تاکنون گفت: ما از ابتدای سال تاکنون بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار شماره گذاری و نقل و انتقال داشتهایم که کمتر از یک میلیون آن نو شمارهها بودهاند. اگر بخواهیم با شرایطی مانند ۱۵ سال پیش این شیوه شماره گذاری را ادامه دهیم، کار به کندی پیش میرود. پس در همین راستا یک تحول سیستمی را در امر شماره گذاری ایجاد و ۸۵ درصد کار شماره گذاری را اینترنتی کردهایم.
وی تصریح کرد: همچنین ۸۵ درصد از مأموران ما در شهرها برای اعمال قانون از دست افزارهای ایرانی سپهر استفاده میکنند.
راه حل پلیس راهور برای پلاک کردن خودروی ساندرو
هادیانفر گفت: همان طور که میدانید در گذشته خودروسازها خودروها را بدون پلاک به مراکز فروش ارسال میکردند اما طی یک تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت صمت، سازمان حمایت و پلیس راهور قرار شد تا هیچ خودروی فاقد پلاکی از شرکتهای خودروسازی ترخیص نشود.
وی افزود: طبق قانون جدید خودروهایی که استاندارد یورو ۵ را نداشته باشند نمیتوانند پلاک شوند. البته خودروسازها برای این مهم یک سال از دولت تنفس گرفتند و در نهایت قرار شد ما از سال ۸۹ هیچ خودرویی را که فاقد استاندارد یورو ۵ است، پلاک نکنیم.
هادیانفر تأکید کرد: با قاطعیت اعلام میکنم تمامی خودروهایی که در سال ۹۹ پلاک شدهاند، استاندارد یورو ۵ را داشتهاند.
وی گفت: در این بین برخی خودروها مانند ساندرو که تعداد زیادی از آنها تولید شد، به دلیل نداشتن استاندارد یورو ۵ مشمول قانون پلاک نمیشدند و همین طور این خودروها بدون پلاک باقی ماندند اما پلیس راهور پیشنهاد داده است که این خودروها با پلاک سال ۹۸ پلاک شوند و ضرر و زیان را هم شرکتهای خودروسازی خودشان با مالکان برطرف کنند.