کد خبر: ۴۷۹۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۷ فروردين ۱۳۹۱
 سرویس رسانه و ارتباطات بی باک؛ مهدی صاحبی: سالهاست که سینمای کشورمان گرفتار برخوردها و اظهار نظرهای سلیقه ای است به گونه ای که عدم شفافیت قانون و مبانی روشن برای تشخیص ارزشی و غیرارزشی بودن آثار هنری همواره جنجال آفرین شده است.

بارها اتفاق افتاده که در شرایط و موقعیتی خاص از یک اثر سینمایی و عوامل آن با پول بیت المال تجلیل به عمل آمده و همگان برای آن سوت و کف زده اند اما چندی بعد، عده ای دیگر همان اثر را ضد دینی و مخالف ارزشها خواندند و بارها نیز عکس این موضوع رخ داده است.

ماجرای فیلم مارمولک را یادمان نرفته است. رگ غیرتمان بیرون زد که چرا به روحانیت اینگونه جفا و توهین شده است. حتی آنقدر عصبانی بودیم که نتوانستیم خشممان را پنهان کنیم و شاید همین بروز شدت ناراحتی مان بود که اراذل و اوباش فرصت را غنمیت شمردند و تا در کوچه و بازار چشمشان به یک روحانی می افتاد برای تماشای خشم روحانیون و بساط خنده براه انداختن؛ بی مقدمه لفظ " مارمولک" را بر زبان جاری می کردند. اما همین مارمولک که اینهمه برایش خشم نشان دادیم، بعدها توسط برخی از روحانیون تجلیل شد و حتی بخاطر توقیف آن از دانشجویان عذرخواهی کردند! و بار دیگر به ریشمان خندیده شد!



امروزه مارمولک دیگری به عرصه سینمای کشور آمده است و اینبار نه با لباس مقدس روحانیت بلکه با لباس مقدس دیگری بازی اش را دنبال می کند.

در جشنواره جان سالم به در می برد اما کارش به اکران نوروزی می رسد.  قانون معلوم نیست با چه مبنایی به آن مجوز می دهد و عده ای معلوم نیست با چه مجوزی وزیر محجوب دولت را به باد فحش و ناسزا می کشانند!

ماجرا زمانی جالبتر می شود که جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که به اصطلاح نخبگان فرهنگ فهم جامعه هستند به وزارت ارشاد می روند تا دو فیلم  بحث بر انگیز گشت ارشاد و خصوصی را مشاهده کنند. نمایندگان حاضر بخاطر کمبود وقت تنها موفق به دیدن فیلم گشت ارشاد می شوند اما سخنان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بعد از دیدن این فیلم بسیار عجیب و قابل تامل است.

ستار هدایت خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید که بعد از تماشای این فیلم، نمایندگان انتقاد تندی خطاب به وزیر ارشاد داشتند و نمایندگان بالاتفاق نظرشان درباره این فیلم منفی بود.

 وی در خصوص اینکه آیا بحث کارشناسی نیز در حاشیه تماشای فیلم انجام شد، گفت: بحثی به صورت اجمالی صورت گرفت، البته وقت چندانی نبود، اما تقریبا نظر اکثر اعضای کمیسیون نسبت به فیلم منفی بود و نمایندگان معتقدند بودند این فیلم پیام مثبتی نداشت و در عین حال پیام های منفی فراوانی داشت که آثار و تبعات بدی دارد.

ملک محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث  به وجود آمده پیرامون دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی بر ضرورت توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از اختلاف تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی که به همراه شماری دیگر از اعضاء کمیسیون فرهنگی  در معیت دکتر حداد عادل رئیس این کمیسون برای تماشای فیلم  گشت ارشاد به محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بود گفت باید مراقب تفرقه افکنی در میان اصولگرایان بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری  نباید مسائل فرعی به مسائل اصلی تبدیل شود و مجموعه نیروهای انقلاب باید با هشیاری مراقب توطئه های دشمنان  باشند و تا حد امکان از حاشیه ها پرهیز کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی در خصوص نظر اعضای کمیسیون  در مورد فیلم گشت ارشاد نیز گفت مجموعا نظر اعضای کمیسیون در خصوص این فیلم طیف متنوعی را از موافقت تا مخالفت در برمی گیرد که در این خصوص باید نظر تک تک اعضاء را جویا شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت اینکه نظر اعضای کمیسیون بالاتفاق  نسبت به فیلم منفی باشد صحت ندارد بلکه مانند تمامی موضوعات فرهنگی در این خصوص نیز طبیعی است که اختلاف نظر وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی گفت انتقادهای کلی  به فیلم وارد است  اما نمی توان فیلم را به هیچ عنوان از مصادیق فیلم های مستهجن تلقی کرد بلکه مانند برخی فیلم ها نکاتی دارد که ممکن است حساسیت بخش هایی از جامعه را برانگیزد ضمن آن که پیام ها و نکات آموزنده این فیلم از نقاط مبهم و سئوال برانگیز آن کمتر است در عین حال فیلم پیام های مثبتی نیز دارد از جمله اینکه سوء استفاده از وجاهت قشرهای متدین و مذهبی را به تصویر می کشد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی با اشاره به آیه شریفه     

      وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى(مائده -8)

   ( دشمنی با گروهی دیگر وادارتان نکند که عدالت نورزید عدالت ورزید که به تقوی نزدیک تر است ) گفت باید از فضای احساسی برای قضاوت در خصوص فیلم های گشت ارشاد و خصوصی پرهیز کرد و با معیار انصاف ؛ عقل و منطق به قضاوت نشست.


هدایت خواه در رابطه با اظهارات امروز وزیر ارشاد مبنی بر اینکه فیلم های گشت ارشاد و خصوصی مستهجن نیستند و پیرامون این دو فیلم جوسازی صورت گرفته است، گفت: متأسفانه باب شده آقایان به جای اینکه انتقادات به جا را بپذیرند دست به توجیه می زنند که البته وزیر ارشاد متأثر از فضاهایی که همکارانش برای وی ایجاد می کنند اظهار نظرهایی دارد.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما معتقدیم فیلم ها باید نگاهی دینی و فرهنگی داشته باشند و صرفا جنبه سرگرمی نباید داشته باشند اما این فیلم نه تنها پیام مثبت فرهنگی و تربیتی نداشت بلکه پر از پیام های ضد فرهنگی و ضد تربیتی است و ارزشهای دینی را زیر سوال می برد و تصویر سیاه از جامعه اسلامی ترسیم می کند و به ویژه چهره نیروهای دینی و متدین را مخدوش نشان می دهد و از کشور فضایی سیاه به نمایش می گذارد.

در مقابل این اظهارات ستار هدایتخواه، یک عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از تماشای فیلم با اشاره به اعتراضات نسبت به دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی گفت: فیلم گشت ارشاد از مصادیق فیلمهای مستهجن نیست.



حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی گفت مسئولان فعلی وزارت ارشاد افراد محترمی هستند  و به خصوص شخص وزیر ارشاد از چهره های مذهبی متدین و مورد وثوق مقام معظم رهبری، مردم و مجلس است و کمیسیون فرهنگی نیر به ایشان و دیدگاههای فرهنگی ایشان اعتماد دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت در دوره های گذشته فیلم های به مراتب ضعیف تر و مساله دار تر اکران شده است اما با هیچ واکنشی مواجه نشده است گفت حجم واکنش های اغراق آمیز در مخالفت با این فیلم ها تامل برانگیز است.

حجت الاسلام و المسلمین ملک محمدی گفت منتقدان باید توجه داشته باشند که دوره کنونی فیلم های ارزشی و فاخر فراوانی در حوزه دفاع مقدس و سایر حوزه ها نیز تولید شده است که از جمله آنها می توان به فیلم هایی  نظیر روزهای زندگی؛ شور شیرین که در جشنواره امسال مورد تجلیل قرار گرفتند اشاره کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت در همین دوره فیلم های نظیر قلاد های طلا؛ 33 روز؛ شکارچی شنبه ؛ نفوذی؛ ملک سلیمان؛ و راه آبی ابریشم نیز تولید شده است که برخی از این فیلم ها مورد تایید مقامات عالی رتبه نظام قرار گرفته است و باید بابت تولید این گونه فیلم ها از وزارت ارشاد قدردانی کرد.

حال با این نظرات متفاوت و  بعضا متناقض و جنجالهای متعدد که فراتر از حد برداشت اختلاف سلیقه می باشد، آیا نباید فکری اساسی به حال مبانی و قوانین حاکم بر تولیدات سینمایی نمود. اگر فیلمی آنگونه که استنباط می شود دارای اینهمه نقاط ضعف و سیاه نمایی و تخریب علیه مبانی دینی و فرهنگی کشور است با چه توجیهی اجازه ساخت به عوامل آن داده می شود تا اینگونه بودجه های بیت المال به دور ریخته شود؟! و اگر اثری چنانچه آقای ملک محمدی اعتقاد دارد، مستهجن نبوده و دارای پیامهای مثبت می باشد، با چه توجیهی بعد از صدور مجوز اکران، در برخی نقاط کشور توقیف می شود؟!

به هر حال یا کسانیکه مجوز ساخت این اثر را داده اند تخلف نموده اند و یا کسانیکه امروزه به مخالفت برخواسته اند و بدیهی است که با هیچ منطق و عقلی نمی توان عملکرد هر دو قشر را صحیح دانست.

چنانچه فیلم گشت ارشاد طبق نظر و اعتقاد امثال آقای هدایتخواه فاقد بار فرهنگی مثبت مستهجن است، چرا قانون و مسئولین در بدو کار مانع ساخت آن نشده اند تا از هدر رفتن وقت جمع زیادی از عوامل و بازیگران و ضایع شدن بودجه بیت المال جلوگیری شود و اگر همانطورکه آقای ملک محمدی معتقد است؛ این فیلم مستهجن و مخرب فرهنگ نیست، پس چرا قانون مانع از توقیف اکران آن نشده است؟!

در این زمینه باید منصف بود و آسیب شناسی جدی تری را در دستور کار خود قرار دهیم. وقتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای خودشان هنوز حل نشده است که این فیلم دارای پیامهای مثبت بوده یا منفی؛ یعنی مبانی و ملاک های تشخیص ارزشها و ضدارزشها در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برای اعضای آن غیرشفاف می باشد با این حساب چگونه نمایندگان محترم مجلس از دیگران توقع تشخیص صحیح را دارند؟!

اینکه وزیر محترم ارشاد که تدین و تعهد وی بر همگان اثبات شده است را بر سر موضوعاتی اینچنینی که خود قانونگذاران در اصل آن با هم اختلاف دارند  و سخنانشان با هم همخوانی ندارد؛ به باد نقد و ناسزا بکشیم جای بسی تعجب و تاسف است.

لذا تا زمانی که از کلی گویی ها و قوانین چند پهلو جدا نشویم و قوانینی متناسب با مبانی و موازین دقیق شرعی، فرهنگی و اخلاقی برای اهالی سینما و رسانه در مجلس شورای اسلامی تصویب نگردد و ابلاغ نشود، بی شک بازخواست کردن اهالی سینما و مسئولین مربوطه حمل بر بی انصافی و سیاسی کاری می شود و در این گیر و دار قطعا دود چنین خلاهای قانونی تنها به چشم کارگردانان متعهدی چون ابوالقاسم طالبی می رود تا برخی ورشکستگان سینما شرایط را مناسب بینند و هنر و محتوای وزین فیلم قلاده های طلا را نادیده گرفته و استقبال گسترده مردم از این فیلم  را حاصل برخوردهای سیاسی، بی عدالتی و دست های پشت پرده معرفی کنند!

در پایان لازم بذکر است که فیلم " گشت ارشاد" به فرض اینکه  اشکالات مطرح شده از سوی منتقدین بر آن وارد نباشد اما  بدیهی است که در فیلمنامه و ساخت آن به هیچ وجه مسائل و دغدغه های اصلی مردم و نظام مطرح نشده است و هیچگاه نمی تواند فکر و دغدغه های کارگردان آنرا همسطح کارگردانان متعهدی چون ابوالقاسم طالبی قرار داد و این نیز با ملاک نویسنده قابل برداشت است و الا اقایان نماینده بر سر این موضوع نیز با هم اختلافات مبنایی دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
شمارو بخدا اقای وزیر
خدایی هم هست
شهدایی هم بودن
و الان هم داریم تقدیم میکنیم
اینقدر به دل اقا خون نکنین
بترسید از اه مادر شهید....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها