جزئیات این طرح که به امضای 70 نفر از نمایندگان رسیده به شرح زیر است:
مقدمه (دلایل توجیهی): با گذشت چندین دوره مدیریت در سازمان صدا و سیما و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف در اداره هرچه بهتر رسانه ملی و شرایط حساس و تهاجمی رسانه های خارجی، ضرورت دارد جهت کارآمدتر نمودن و اختیار عمل در بهره گیری از ظرفیت های موجود و اعمال نظارت دقیقتر بازنگری در اساسنامه صدا و سیما صورت پذیرد تا در شرایط فعلی بتواند در ماموریت و مسئولیت محوله طبق قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری عمل نماید.
عنوان طرح: طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
فصل اول-کلیات
ماده 1 - در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم (175) قانون اساسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در این قانون اختصار سازمان نامیده می شود، مؤسسهای دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد که نصب و عزل رئیس آن با مقام معظم رهبری است و تابع قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات دولتی است مگر در مواردی که در این قانون حکم خاصی پیش بینی شده باشد.
تبصره – مؤسسات تابعه سازمان نیز مؤسسه دولتی محسوب میگردند و شرکتهای زیر مجموعه سازمان با رعایت سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی شرکت دولتی تلقی می شوند.
ماده 2 - پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی، تأسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره و سایر زیر ساخت ها برای پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در انحصار سازمان است.
ماده 3 - مرکز اصلی سازمان در تهران است. سازمان می تواند با توجه به اولویتهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه در داخل کشور در هر منطقه استان، شهرستان و با بخش به تأسیس مراکز رسانه ای و یا دفاتر خبری در خارج از کشور به ایجاد نمایندگی رسانه ای مبادرت ورزد.
فصل دوم - مأموریت سازمان و خط مشی کلی و اصول و ارزشهای حاکم بر برنامه ها
ماده 4- مأموریت سازمان عبارت است از هدایت فرهنگ و افکار عمومی بر اساس موازین اسلامی و مصالح کشور، کوشش در جهت وحدت جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم از طریق شبکه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های مجازی و مکتوب با تولید و پخش برنامه های متنوع آموزشی و ارشادی خبری و اطلاع رسانی۔ سرگرمی و تفریحی در سطوح مختلف اعم از استانی، ملی، منطقه ای و جهانی با بهره گیری از ظرفیت هنر فاخر اسلامی و ایرانی و جهت دهی مؤثر و کارآمد آن.
ماده 5- خط مشی و ارزشهای حاکم بر برنامه های سازمان عبارتند از
1- حاکمیت ارزشهای اسلامی ایرانی ، انقلاب اسلامی قانون اساسی اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، بر تمامی سیاستگذاریها و برنامه ریزیها و تولیدات سازمان
2- زمینه سازی برای دستیابی به خودکفایی و سیاست مستقل در همه ابعاد
3- تقویت و گسترش وحدت، الفت و انجام جامعه از طریق ارج نهادن به فرهنگ و زبان اقوام و طوایف کشور و من و کرامت افراد
4- ترویج روح امید، نشاط، اعتماد، تلاش، استقامت و ایثار
5- حمایت از فرهنگ و تمدن اسلامی از طریق زدودن غبار غربت و انزوا از چهره مفاهیم عمیق اسلام و حقایق درخشان قرآن و وحدت جهان اسلام
6- گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه های گوناگون از جمله اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی به مثابه یک دانشگاه عمومی
7- تأمین آزادی بیان، نشر افکار و تضارب آراء در امر سیاستگذاری، برنامه ریزی و برنامه سازی
8- عدم جانبداری در حوزه رقابتهای سیاسی
9- پاسداری از فرهنگ، خط و زبان فارسی و پرهیز از غلط گویی و غلط خوانی
10 - اطلاع رسانی به هنگام، صحیح، دقیق و مؤثر از رویدادهای داخلی و خارجی و پرهیز جدی از هرگونه حالت انفعالی در خبر رسانی
11- تولید و کسب اخبار و اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام از منابع معتبر و مستقل خبری
12 - ترغیب مردم به حضور فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور
13 - ارج نهادن به فضیلتها و فداکاریهای شهداء و ایثارگران انقلاب اسلامی و زنده نگاه داشتن خاطره آنها
14 - ایجاد زمینه های رشد فکری در مردم و به وجود آوردن امکان تحلیل، نقد، ریشه یابی و واقع بینی در مسائل اجتماعی، در راستای ترویج و تقویت روابط انسان ساز اسلامی
15 - تلاش برای توسعه و تحکیم تقریب بین مذاهب اسلامی و رعایت حقوق اقلیتهای دینی نامبرده شده در قانون اساسی
16- آشنا کردن مردم با حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعه و تقویت زمینه های فکری و اخلاقی آنان جهت اجراء و حاکمیت هرچه بیشتر قانون
17- ترویج امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد و تقویت روحیه انتقادپذیری بین مردم و مسؤولان
18 - تکریم مقام والای زن و شناساندن ارزش واقعی وی از دیدگاه اسلام، آموزش فضائل اخلاقی در خانواده و تحکیم و انجام روابط خانوادگی
19 - گسترش و تعمیق بینش سیاسی- انقلابی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم
20- اتخاذ سیاستهای تبیینی و تبلیغی مناسب در قبال دولتها و ملتها، مقاومت اسلامی و جنبشهای آزادیبخش و ضد استکباری در چهارچوب دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت نظام
21- تلاش و زمینه سازی برای تحکیم روابط عادلانه اقتصادی و ترویج الگوی صحیح مصرف
22- اطلاع رسانی و آگاه سازی برای افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی در جهت رسیدن به خودکفایی
23- اطلاع رسانی و آگاه سازی در جهت توسعه دولت الکتروتک، چابک سازی ساختارها و نظام اداری کشور
24- کمک به ارتقاء توان ملی و آمادگی دفاعی کشور برای مقابله با بحران
25- ایجاد شرایط مناسب به منظور نقد اهداف و برنامه های دستگاههای اجرائی و ارزیابی عملکرد آنها در قالب شاخصهای اختصاصی، عمومی، ملی و بین المللی
26- حمایت از نهضت تولید علم و دانش، کرسیهای آزاد اندیشی و نظریه پردازی
27- پرهیز از هرگونه ارائه که متضمن بد آموزی در اندیشه و فشار باشد.
28- اهتمام به برنامه های جوانان و نوجوانان به طوری که ضمن برخورداری از استحکام بنیادین با شیوه های جذاب و شادی بخش همراه باشد.
29- استفاده از موسیقی و هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ایران همخوان و همنوا است و پرهیز از پخش موسیقی مبتذل و لهوی به ویژه آنچه فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است
30- توجه به نمایش هویت ایرانی - اسلامی در برنامه های برون مرزی و پرهیز از ابتذال و تکرار
فصل سوم - وظایف و اختیارات
ماده 6 - انجام هرگونه فعالیت رادیویی و تلویزیونی که قابلیت انتشار فراگیر در داخل و خارج از کشور را به صورت واقعی و مجازی داشته باشد، در انحصار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و هر گونه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در امور زیر منوط به کسب مجوز از این سازمان است
1- تأسیس فرستنده به منظور انجام فعالیتهای رسانه ای در امر پخش صوت و تصویر فراگیر
2- ایجاد شبکه های ارتباطی با سیم و بی سیم مانند ماهواره ، پخش کابلی، شبکه های محلی و ناحیهای برای فعالیتهای رسانه ای در امر پخش صوت و تصویر
3- استفاده از فضای فرکانس کشور برای پخش فراگیر صوت و تصویر
ماده 7- وظایف سازمان به شرح زیر است:
1- تولید، تأمین و پخش برنامه های متنوع و جذاب رادیویی تلویزیونی با رویکردهای آموزشی، خبری و اطلاع رسانی، سرگرمی و تفریحی برای مخاطبان داخل و خارج از کشور
2-ترویج و اشاعه افکار، آرمانها و آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب
3- فراهم کردن بسترها و زیرساختهای لازم برای توسعه پوشش جمعی و جغرافیایی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی به صورت ایمن، پایدار و مستمر طبق آخرین استانداردهای فنی و با بهره گیری از فناوریهای نوین رسانه ای، اینترنت، ماهواره و شبکه های کابلی
4- ایجاد و توسعه رسانه های نوین از قبیل درگاه، رسانه های الکترونیکی و پایگاههای اطلاع رسانی و سایر عناوین مرتبط و تسهیل دسترسی عموم مردم به این رسانه ها در عرصه ملی و بین المللی در محدوده برنامه های رادیویی و تلویزیونی
5- برقراری مناسبات رادیویی و تلویزیونی با دیگر کشورها
6- انعکاس خواستها و نیازهای مردم و بیان پیشرفتها و مشکلات دستگاههای اجرائی در جهت برقراری تفاهم و ارتباط متقابل بین مردم و مسؤولین
7- سازمان موظف است در خصوص فعالیتهای برون مرزی سازمان ازجمله مخاطبان فارسی زبان خارج از کشور اعم از ایرانیان و غیر ایرانیان و سایر علاقمندان به زبان فارسی و مسائل ایران و نیز فعالیتهای برون مرزی سازمان در خصوص سایر کشورها برای غیرایرانی و غیر فارسی زبانان ساکن آن کشورها برنامه تولید نماید.
ماده 8- سازمان برای تحقق اهداف و انجام وظایف قانونی خود، با رعایت سایر قوانین و مقررات از اختیارات زیر برخوردار است
1- طراحی و ایجاد ساختار، تشکیلات و الگوی نیروی انسانی مورد نیاز
2- تربیت و تأمین نیروی انسانی کارآمد در رشته های مختلف مورد نیاز سازمان به ویژه در امور تولیدی، هنری و تخمهای فنی مورد نیاز، از طریق دانشگاه صداوسیما و نیز جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
3- مشارکت و سرمایه گذاری در تولید، تأمین و توزیع برنامه های رادیویی و تلویزیونی، چند رسانه ای و فضای مجازی با سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی وخارجی با رعایت قانون اجرای سیاستهای اصل چهل و چهارم (44) قانون
4- استفاده از خدمات تخصصی، کارشناسی و با مشاوره ای اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتاد و دوم (82) قانون اساسی
5- شناسایی نخبگان و هنرمندان و حمایت از آنان در ارتباط با فعالیتهای سازمان
6- خرید، فروش و مبادله برنامه های رادیویی تلویزیونی، چند رسانه ای و خدمات فنی مهندسی در زمینه فعالیتهای رادیو تلویزیونی در سطح ملی و بین المللی
7 - تأسیس و اداره شهرک سینمایی و تلویزیونی، سالن نمایش و نیز ایجاد نمایشگاه در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی با رعایت قانون اجرای سیاستهای اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی
8- عضویت در مجامع بین المللی، برقراری و گسترش روابط با شرکتها، سازمانها، مؤسسات و اتحادیه های منطقه ای و بین المللی با رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی
9- مشارکت در بررسی و تصویب استانداردهای تخصصی در زمینه های تولید، توزیع و پخش برنامه های رادیویی تلویزیونی، چندرسانه ای و فضای مجازی
10- خرید، اجاره و با واگذاری تجهیزات، امکانات و بسترهای ارتباطات مخابراتی زمینی و فضایی، به منظور توسعه و گسترش پوشش و ارائه خدمات رسانه ای در اقصی نقاط جهان و دستیابی به امکانات و موقعیتهای جدید
ماده 9- وظایف و اختیارات رئیس سازمان رئیس سازمان توسط مقام معظم رهبری منصوب می شود و تعیین مدت خدمت، عزل و قبول استعفای وی از اختیارات اختصاصی مقام رهبری می باشد و مسؤولیت اداره امور سازمان به شرح ذیل را بر عهده دارد :
1- تهیه ساختار و الگوی نیروی انسانی و انحلال و ادغام واحدهای سازمانی، شرح وظایف و اختیارات آنها و همچنین تهیه طرحها و برنامه های مربوط به جذب و نگهداری سرمایه انسانی، نظامها و فرآیندها و پیشنهاد به شورای نظارت جهت تصویب
2- نظارت بر تولید و پخش کلیه برنامه ها، عملکرد واحدها، شبکه های مختلف صدا و سیما، شرکتها و مؤسسات وابسته و ایجاد زمینه های لازم برای نظارت بر موارد مذکور توسط شورای نظارت
3- تهیه و پیشنهاد بودجه سالانه سازمان
4- تهیه آیین نامه های تشکیلاتی و مقررات مالی، اداری، استخدامی، معاملاتی و تخلفاتی مورد نیاز سازمان، شرکتها و مؤسسات وابسته و پیشنهاد به شورای نظارت جهت تصویب
5- نصب و عزل معاونان و مدیران سازمان
6- عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضائی و انتخاب وکیل و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه و نیز ارجاع به داوری اعم از قراردادهای داخلی و خارجی با رعایت اصول هفتاد و هشتم (77) یکصد و بیست و پنجم (125) و یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی
7- تهیه منشور اخلاقی کارکنان رسمی، غیر رسمی و با کسانی که به هر طریق با سازمان همکاری دارند و پیشنهاد به شورای نظارت جهت تصویب
8- استخدام و به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز سازمان بر مبنای صلاحیتهای اخلاقی، عمومی و اختصاصی
9- انتصاب و اعزام مدیران و کارکنان ثابت و موقت برای نمایندگیهای خارج از کشور
10 - رئیس سازمان موظف است امکان دسترسی برخط به کلیه سامانه های مختلف اطلاعاتی و گزارش دهی را برای شورای نظارت فراهم کند. شورای نظارت حق نظارت بر کلیه اطلاعات سازمان را دارد.
ماده 10- در اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم (175) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نظارت بر سازمان با ترکیب زیر تشکیل می شود 1- دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مجریه به انتخاب و معرفی رئیس جمهور 2- دو نفر به نمایندگی از سوی قوه قضائیه به انتخاب و معرفی رئیس قوه قضائیه 3- دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مقننه به انتخاب و معرفی مجلس شورای اسلامی تبصره 1 - اعضاء شورای نظارت برای مدت چهار سال انتخاب و معرفی می شوند و تا انتخاب مسوولان بعدی به کار خود ادامه می دهند. تبصره 2 - شورای نظارت از بین اعضاء خود یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر را به عنوان نائب رئیس و یک نفر را به عنوان دبیر برای مدت دو سال انتخاب می کند. مسؤولیت اداره جلسات شورای انجام مکاتبات و ابلاغ نظرات و مصوبات آن بر عهده رئیس و مسؤولیت اداره امور دبیر خانه بر عهده دبیر شورا است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده 11 - تعداد، ترتیب مجلات و حد نصاب لازم برای اتخاذ تصمیم و تیز انجام سایر امور داخلی شورا ساز و کار نظارتی شامل ابزار امکانات و نیروی انسانی و تعیین رویه های نظارتی طبق آیین نامه ای است که ظرف یک سال از تصویب این قانون به تصویب دوسوم اعضاء آن می رسد.
ماده 12 - شورای نظارت وظایف زیر را به عهده دارند
1- نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان و اعلام تذکرات لازم به رئیس سازمان در مورد تخلفات جهت اصلاح امور
2- نظارت بر حسن اجرای تدابیر و رهنمودهای رهبری در مورد سازمان
3- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوطه و ضوابط اجرائی، مالی، معاملاتی و استخدامی سازمان
4- تعیین ضوابط نظارتی حاکم بر فعالیتهای سازمان در چهارچوب این قانون
5- تصویب ایجاد یا انحلال هر بخش، واحد، شعبه، دفتر و نمایندگی در سازمان به پیشنهاد رئیس سازمان
6- تصویب ایجاد یا انحلال شبکه های رادیویی و تلویزیونی داخلی و برون مرزی به پیشنهاد رئیس سازمان
7- تصویب انعقاد قراردادها و معاملات داخلی و خارجی سازمان به پیشنهاد رئیس سازمان
8- تهیه و ارائه گزارش منظم و مستمر از جریان امور در سازمان به مقام معظم رهبری و قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران
9- تصویب طرح های طبقه الف ویژه در رادیو و تلویزیون پس از رسیدگی در شورای طرح و برنامه سازمان
10- تصویب و با انحلال تشکیلات اداری به پیشنهاد رئیس سازمان
11- أخذ اطلاعات لازم از عملکرد برنامه سالانه تولید و پخش شبکه های داخلی و برون مرزی
12 - أخذ اطلاعات مربوط به نحوه هزینه بودجه مصوب سازمان و انعقاد موافقتنامه های مربوطه
تبصره 1- عدم اعلام نظر شورای نظارت در مورد بندهای 5، 6 و 7 این ماده ظرف ده روز به منزله تأیید تلقی میشود
تبصره 2- کلیه مصوبات شورا با دو سوم آراء به تصویب می رسد.
ماده 13 - هزینه های مربوط به شورای نظارت از محل بودجه سالیانه کل کشور به صورت رد پف مستقل درج می شود.
ماده 14 - شورای نظارت می تواند در راستای انجام وظایف قانونی خود بازرسانی را تعیین نماید. سازمان مکلف است با بازرسان مذکور همکاری لازم را داشته باشد و نهلات لازم را برای استقرار آنها در محل بازرسی فراهم نماید.
تبصره - شورای نظارت و بازرسان اعزامی از سوی آن در انجام وظایف خود حق دخالت در امور اجرائی و عزل و نصب کارکنان و مسؤولان سازمان و جذب نیروی انسانی در سازمان را ندارد.
ماده 15- احکام مأموریت بازرس با بازرسان اعزامی به وسیله رئیس شورا صادر می شود. در احکام صادره باید تام حوزه، مدت مأموریت و مواردی که مورد رسیدگی قرار می گیرد، صریحا تعیین شود
ماده 16- شورای نظارت می تواند به صورت موردی یا طبق برنامه زمانبندی شده بر فعالیتهای سازمان نظارت نماید و موظف است برنامه نظارت ادواری خود را به اطلاع رئیس سازمان برساند.
ماده 17- برای انجام وظایف مربوط به ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام شورای نظارت می تواند مستقیما برای دریافت و پاسخ شکایات و اعلامات از سازمان اقدام کند و یا با اعزام بازرس موضوع شکایت را رسیدگی کند.
ماده 18- بازرس با بازرسان اعزامی با اطلاع و هماهنگی مسوول واحد مورد بازرسی، فعالیت خود را آغاز کرده و مجازند در محل بازرسی مستقر شوند.
ماده 19- شورای نظارت می تواند در موارد ضروری و حساس به تشخیص خود و با اعلام قبلی به سازمان به انجام بازرسیهای فوق العاده پردازد.
ماده 20- رئیس سازمان و معاونان وی و مدیران مراکز استانها و شهرستانها و دفاتر نمایندگی خارج از کشور موظفند اطلاعات، اسناد و مدارک مورد درخواست شورای نظارت را در اختیار آن شورا قرار دهند.
ماده 21- شورای نظارت می تواند در حوزه اختیارات قانونی خود از رئیس سازمان سؤال نماید و در صورت قانع نشدن دو سوم اعضاء گزارش موضوع به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود تا از طریق ساز و کاری که به تشخیص مقام معظم رهبری ایجاد خواهد شد، رسیدگی شود.
ماده 22- در صورت عدم رعایت خط مشی ها، اصول، ضوابط و مقررات ناظر بر تهیه، تولید و پخش برنامه های سازمان به تشخیص شورای نظارت، شورای مذکور می تواند سب مورد دستور توقف ادامه تهیه، تولید و با پخش برنامه های مربوط را صادر کنند
ماده 23- رئیس سازمان و معاونان وی و مدیران مراکز استانها و شهرستانها و دفاتر نمایندگی خارج از کشور موظف به اعمال نظرات ابلاغی شورای نظارت هستند و در صورت استنکاف، در مورد رئیس سازمان و معاونین وی گزارش استنکاف برای مقام معظم رهبری ارسال می گردد و در رابطه با سایر مسوولان مربوط تخلف از وظیفه قانونی محسوب و توسط هیأت رسیدگی به تخلفات اداری سازمان، در مرحله اول به شش ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی و در صورت تکرار به یک تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم می گردند. حکم مذکور، حسب مورد مانع از رسیدگی قضائی به موضوع نخواهد بود.
ماده 24- چنانچه در هر یک از برنامه های پخش شده در سازمان مطالبی مشتمل بر توهین، افتراء با خلاف واقع تبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف شود، مدعی می تواند اعتراض خود را کتبا به سازمان منعکس نماید. سازمان در صورت قبول اعتراض موظف است به منظور جلب نظر محترم و جبران آسیب وارده اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت عدم قبول اعتراضی به طور مستند و با دلایل روشن به معترض پاسخ دهد.
در صورت عدم پذیرش دلایل سازمان از سوی معترض و با عدم جلب نظر معترض، وی می تواند موضوع را برای رسیدگی به شورای نظارت بر سازمان منعکس نماید و شورای نظارت نیز موظف است در اسرع وقت (حداکثر ده روز که در موارد خاص با تصویب اعضاء شورای نظارت تا بیست روز قابل تمدید است و شورا باید دلایل تحدید را به معترض اعلام نماید) به مسأله رسیدگی نموده و در صورتی که حق را به معترض دهد نظر خود را به سازمان ابلاغ کند. سازمان موظف است به منظور جلب نظر معترض و جبران آسیب وارده اقدامات لازم را انجام دهد.
فصل چهارم - منابع
ماده 25- نحوه هزینه کرد اعتبارات تخصصی به سازمان از شمول قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی بوده و تابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مشتری هستند، مصوب 6/ 11/ 1364 می باشد.
ماده 26- منابع مالی و اعتباری سازمان به شرح زیر است:
1- درآمدهای ناشی از واگذاری حق پخش در همه بسترهای زیر نظر سازمان، توزیع و فروش محصولات رادیویی، تلویزیونی و دیگر محصولات
2- درآمدهای ناشی از عرضه خدمات رسانه ای و فنی مهندسی در سطح ملی و بین المللی
3- مبالغ دریافتی از بودجه عمومی کل کشور در قالب اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای و نیز سایر وجوهی که طبق قوانین و مقررات از طرف دولت و با سایر دستگاهها در اختیار سازمان، قرار می گیرد.
4- درآمدهای ناشی از برنامه های تبلیغاتی و پخش آگهی های بازرگانی
5- درآمدهای ناشی از واگذاری حقوق مادی ناشی از مالکیت معنوی در سطح ملی و بین المللی
6- کمکهای نقدی یا غیرنقدی (اعم از هدیه و غیر آن) اشخاص حقیقی و حقوقی
7- وجوه حاصل از فروش اموال منقول و غیر منقول مازاد بر نیاز، مستهلک شده و اسقاط سازمان
8- سایر وجوهی که طبق قانون با مقررات مربوط باید به سازمان پرداخت شود
ماده 27- کلیه درآمدها و هزینه های سازمان در بودجه کل کشور پیش بینی می شود. کلیه درآمدهای سازمان به خزانه کل کشور واریز شده و کلیه اعتبارات مصوب سازمان در بودجه کل کشور به صورت صددرصد (100%) تخصیص می یابد
فصل پنجم – اموال
ماده 28- مسؤولیت حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول متعلق به سازمان با رئیس سازمان است. او می تواند اختیار خود در این زمینه را به معاون اداری و مالی با فرد دیگری در سازمان تفویض کند.
ماده 29- در اجرای وظایف سازمات، واگذاری بلاعوض با امانی اموال منقول و غیر منقول سازمان به هر یک از وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی با پیشنهاد رئیس سازمان و تصویب هیأت وزیران بلامانع است.
ماده 30- اراضی، املاک و ابنیه ای که برای استفاده سازمان به یکی از طرق قانونی تملک و یا به نام سازمان خریداری شده پا می شود، متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اسناد مالکیت آنها تام سازمان به عنوان بهره بردار» قید می گردد و حق هر گونه استفاده و بهره برداری از آن نیز در اختیار سازمان می باشد. تبصره - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است، استاد کلیه اراضی و املاک بلامعارضی را که سازمان به یکی از طرق قانونی در تصرف با اختیار دارد، اصلاح کرده و آنها را مطابق این ماده تنظیم و ثبت نماید.
ماده 31- هیأت وزیران مجاز است بهره برداری از املاک، ابنیه و اراضی هریک از وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی را اعم از این که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح تام باشد در صورتی که بنا به الزامات فنی و با امنیتی برای فعالیتهای سازمان مورد نیاز باشد، به صورت بلاعوضی در اختیار سازمان قرار دهد.
ماده 32- رئیس سازمان می تواند با در نظر داشتن غبطه و با صرفه و صلاح سازمان نسبت به فروش و معاوضه و سایر عقود معوض در رابطه با اموال در اختیار سازمان، با رعایت قوانین مربوطه اقدام نماید. وجوه حاصله به خزانه واریز می شود
ماده 33- تملک اراضی و املاک مورد نیاز سازمان، برای طرحهای عمرانی در راستای اجرای وظایف سازمان طبق لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی مصوب 17/ 11/ 1358 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن انجام خواهد شد.
ماده 34- تعیین و چگونگی بهره برداری و استفاده از عرصه و اعیان املاک و اراضی موقوفه ای که برای استفاده سازمان وقف شده با میشود و با املاک موقوفه ای که در اختیار سازمان قرار گرفته با میگیرد با رعایت وقفنامه بر عهده رئیس سازمان می باشد.
ماده 35- فروش و واگذاری املاک و اراضی که دولت در اختیار سازمان قرار داده است، با رعایت صرفه و صلاح سازمان، موکول به اجازه رئیس سازمان خواهد بود
فصل ششم - سایر مقررات
ماده 36- قلمرو فعالیتهای اقتصادی و غیر رادیو تلویزیونی سازمان به شرح زیر تعیین می شود
1- مالکیت، سرمایه گذاری و مدیریت برای سازمان صدا و سیما در فعالیتها و بنگاههای موضوع گروه یک و دو ماده (2) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و شرکتها و مؤسسات غیر رادیو - تلویزیونی اعم از طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای، تأسیس مؤسسه و یا شرکت دولتی، مشارکت با بخشهای خصوصی و تعاونی و بخش عمومی غیر دولتی، به هر نحو و به هر میزان ممنوع است.
2- سازمان موظف است سهم، سهم الشرکه و حق تقدم ناشی از سهام خود را در شرکتها، بنگاهها و مؤسسات موضوع گروه یک و دو ماده (2) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و شرکتها، بنگاهها و مؤسسات غیر رادیو تلویزیونی تا پایان قانون برنامه ششم واگذار کند.
3- تداوم مالکیت، مشارکت و مدیریت سازمان در شرکتها، بنگاهها و مؤسسات موضوع گروه یک و دو ماده (2) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و شرکتها و مؤسسات مربوط به فعالیتهای خمیر رادیو تلویزیونی بعد از انقضاء قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و با شروع فعالیت در موارد ضروری تنها با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی و برای مدت معین مجاز است
ماده 37- خرید خدمات مالی، فنی، مهندسی و مدیریتی از بنگاههای غیردولتی در فعالیتهای رادیویی و تلویزیونی به شرط حفظ مالکیت صد در صد (100) دولت طبق آیین نامه ای که ظرف شش ماه به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می رسد، مجاز است.
ماده 38 - صندوق بازنشستگی کارکنان سازمان، دارای شخصیت مستقل حقوقی است و طبق اساسنامه ای که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد فعالیت می نماید و دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز ناشی از اجرای الزامات قانونی منجر به افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان را در لایحه بودجه سالیانه پیش بینی و از طریق سازمان به صندوق پرداخت نماید. سازمان مکلف است به منظور تأمین اهداف صندوق، کمکهای لازم اعم از وجوه، اموال منقول و غیر منقول را تأمین نماید.
ماده 39- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که انحصار موضوع ماده (3) این قانون را نقض نمایند، به یک سال حبس و پرداخت پانصد میلیون ریال تا یک میلیارد و پانصد میلیون ریال جزای نقدی به موجب رأی دادگاه صالح محکوم می گردند.
ماده 40- از تاریخ تصویب این قانون، قانون اداره صداوسیما مصوب 8/ 10/ 1359 با اصلاحات بعدی و اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/ 7/ 1362 با اصلاحات و الحاقات بعدی و خط مشی کلی و اصول برنامه های سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/ 4/ 1361 و قانون نحوه اجرای اصل یکصد و هفتاد و پنجم (175) قانون اساسی در بخش نظارت مصوب 11/ 7/ 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین مغایر با آن لغو می گردد.
تبصره- از تاریخ تصویب این قانون کلیه مقررات و دستورالعمل های داخلی صدا و سیما با رعایت این قانون تنظیم می گردد.
امضاکنندگان این طرح عبارتند از:
بیژن نوباوه وطن - علی اکبر کریمی - احمد حسین فلاحی - سید علی یزدی خواه - علیرضا ورناصری - علی خضریان - علی علی زاده - محمدحسین فرهنگی - حسین میرزائی - نصراله پژمان فر - محمدتقی نقدعلی - جعفر راستی - سیدجواد حسینی کیا - احمد محرم زاده - مجتبی یوسفی - حبیب آقاجری - عباس مقتدایی - بهروز محبی نجم آبادی - سلمان اسحاقی - علی حدادی - محمد حسن آصفری - ابوالفضل ابوترابی - رمضانعلی سنگدوینی - عباس جهانگیرزاده - محمدصالح جوکار - سیدمصطفی آقامیرسلیم - محمدمهدی فروردین - سید محمود نبویان - خلیل بهروزی فر - جعفر قادری - محمد سبزی - سید سلمان ذاکر - جلال رشیدی کوچی - حسن شجاعی علی آبادی - رضا آریان پور - شیوا قاسمی پور - حسین جلالی - زهره الهیان - پروین صالحی مبارکه - فریدون حسنوند - الهوردی دهقانی - زهره سادات لأجوردی - علی اصغر عنابستانی - مرتضی آقاتهرانی - فرهاد بشیری - غلامرضا منتظری - محمدرضا مبلغی - أحمد راستینه - عزت اله اکبری تالاریشتی - حسن نوروزی - غلامحسین رضوانی - ذبیح الله اعظمی ساردوئی - محمدمهدی مفتح - علی رضائی - پرویز اوسطی - مهدی اسماعیلی - علی جدی - سارا فلاحی - روح اله ایزدخواه - سیدنظام الدین موسوی - مجید نصیرائی - محمد آشوری تازیانی - سید ناصر موسوی لارگانی - رجب رحمانی - انور حبیب زاده بوکانی - محمدمهدی زاهدی - محمد باقری - قاسم ساعدی - سیدجلیل میر محمدی میبدی - جواد نیک بین