کد خبر: ۴۷۸۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
فريد زكريا در مجله تايم آمار جالبي از ميزان زندانيان امريكايي ارائه كرد و با مقايسه تعداد اين زندانيان با جمعيت كل امريكا اعلام كرد كه اين ميزان 7 تا 10 برابر ساير كشورهاي توسعه يافته و متحد امريكا است و تعداد زندانيان امريكا بيش از دو ميليون و سيصد هزار نفر است.

به گزارش رجانيوز، فريد زكريا از روزنامه‌نگاران وابسته به حزب دموكرات امريكا كه علاقه زيادي نيز به اوباما دارد، در اين نوشته كه به نظر مي‌رسد به‌منظور نوعي تصفيه حساب با جمهوري‌خواهان منتشر كرده، آمار تكان دهنده‌اي از تعداد زندانيان در امريكا مي‌دهد. اين مقاله از آن‌جايي نوعي تصفيه حساب با جمهوري‌خواهان در آستانه انتخابات امريكا ارزيابي مي‌شود كه زكريا در پايان مقاله‌اش به اين موضوع اشاره مي‌كند كه اكثر زندان‌ها در امريكا خصوصي اداره مي‌شود و گردانندگان و مالكان اين زندان‌ها، لابيست‌هاي جمهوري‌خواه هستند كه نه تنها علاقه‌اي به كاهش تعداد زندانيان ندارند، بلكه متمايل به افزايش اين تعداد هستند.

چند وقت پيش مايكل كينرلي كه يك روزنامه نگار است، توانست از يك چهره بارز سياسي آمريكا يعني پت رابرتسون يك گاف بزرگ سياسي بگيرد. رابرتسون گفت آمريكا در راستاي مبارزه با مواد مخدر با شكست بزرگي مواجه بوده است و احتمالا مجبور خواهد شد تا ماري جوانا را آزاد كند. اين كار ضربه بزرگي است به عقايد، آرمان ها و حتي شعارهاي سياسي، اجتماعي و مذهبي آمريكا.

رابرتسون گفت: بخاطر همين مسئله اكنون تعداد بسيار زيادي از مردم آمريكا در زندان ها حبس هستند. امروزه شش ميليون زنداني در آمريكا وجود دارد كه حتي در زمان ديكتاتوري استالين در اتحاد جماهير شوروي سابق نيز چنين رقمي بي سابقه است.

موسسات آمار دهنده گزارش داده كه از ميان هر صد هزار آمريكايي تعداد 760 نفر در زندان ها به سر مي‌برند. اين تعداد زنداني در آمريكا در مقايسه با ساير كشورهاي متحد و توسعه يافته بين هفت الي ده برابر است. به‌عنوان مثال در ژاپن از ميان صد هزار شهروند فقط 63 نفر در زندان ها هستند و در فرانسه 96 زنداني و در آلمان 90 و كره جنوبي 97 است. بعد از آمريكا، انگليس بالاترين تعداد را دارد كه ميان صد هزار شهروند، 163 نفر در زندان‌ها به سر مي‌برند. نظرسنجان، كشورهاي آمريكاي لاتين را مورد مقايسه قرار داده كه به‌عنوان مثال در مكزيك اين مقايسه برابر با 208 زنداني از ميان صد هزار شهروند است. و در برزيل 242 زنداني ميان صد هزار شهروند وجود دارد.

مي‌توان گفت 25 درصد از افراد زنداني در سرتاسر جهان در آمريكا به سر مي‌برند. برخي آمريكا را كشور «ترين‌ها» توصيف كرده و حتي بسياري در داخل آمريكا علت اصلي را شديدتر برخورد كردن سيستم قانوني با مجرمين تلقي و توصيف كرده‌اند. در دهه 1980 ميان صد هزار شهروند آمريكايي 150 نفر در زندان بوده‌اند.

در سال 2009 يك ميليون و شصت و شش هزار نفر در آمريكا در ارتباط با مواد مخدر دستگير و زنداني شدند كه از هر پنج نفر، چهار نفر آنها صرفا به‌خاطر حمل مواد مخدر بوده و عمدتا قاچاقچي نبوده‌اند. از همه جالب‌تر اين است كه در چهاردهه گذشته آمريكا بالغ بر يك تريليارد دلار پول صرف مبارزه با مواد مخدر كرده است.

متاسفانه در دهه 1990 جمهوري‌خواهان و محافظه‌كاران در آمريكا كه هميشه مايل هستند، قدرتمند شناخته شوند، تدابير سخت و شديدي را در اين راستا به‌كار گرفتند. البته شايان ذكر است بگوييم كه بيشتر زندان‌ها و كاركنان آن توسط بخش خصوصي اداره مي‌شود كه لابيست‌هاي تنومند را در كنگره آمريكا دارند، لذا ضمن حفظ درآمدهاي خود مبالغ هنگفتي را در اين عرصه كسب مي‌كنند، بنابراين، هر چه زندان ها شلوغ تر شوند در جهت منافع مالي اين دسته از افراد عمل شده است.

ظرف 20 سال گذشته مبلغي كه براي زندان ها هزينه شده، شش برابر پولي است كه صرف تحصيلات عاليه در آمريكا شده است، به‌عنوان نمونه، در ايالت كاليفرنيا در سال 2011 حدودا شش ميليارد دلار هزينه تحصيلات عاليه شد، درحالي‌كه در همين ايالت، معادل ده ميليارد دلار صرف زندان‌ها شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها