در این زمینه، هیئت کارشناسان تأکید دارند اولین فردی که موضوع یخزدگی و فقدان AD را در این سانحه مطرح کرد، خانم «ماریون چودت»، مدیر دفتر ایمنی کارخانه ATR بود که بعد از سانحه بهعنوان مسئول تیم بررسی شرکت ATR به ایران سفر کرد اما او پس از بازگشت از ایران به شکل عجیبی نهتنها از تیم بررسی سانحه حذف میشود بلکه از کارخانه ATR نیز اخراج میشود.
از دیگر نکات عجیب آخرین جلسه دادگاه، افشاگری شرکت آسمان علیه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی بود. در ابتدای جلسه دادگاه، مکالمات دقایق پایانی سانحه در قالب کلیپ تصویری توسط یکی از متهمان شرکت آسمان در دادگاه پخش شد، در این کلیپ صوتی و تصویری مشخص میشود که برج فرودگاه یاسوج با خلبان مشغول احوالپرسی و مکالماتی عجیب است. این مکالمات بهقدری عجیب بود که به نظر میرسید فرد گفتوگوکننده در برج مراقبت فرودگاه یاسوج، مکالمات برج را با مکالمات تلفن همراه اشتباه گرفته است! چنین مکالماتی موجب کاهش دقت خلبان بهویژه در آن شرایط میشده است، لحظات اندکی بعد از این مکالمات، هواپیما دچار سانحه و سقوط میشود.
نکته عجیب دیگر آنکه حسن رضاییفر برای اثبات ادعای خود مبنی بر خروج هواپیما از شرایط یخزدگی، به چوپانی استناد کرد که گفته بود خروج هواپیما از ابرها به سمت پایین را دیده است. ادعایی که با اعتراض شدید اولیای دم و خانوادههای جانباختگان سانحه همراه شد. در همین جلسه دادگاه پس از صحبتهای رضاییفر، یکی از حضار اعلام کرد که چوپان فقط صدا را شنیده و این حرف مدیر کل بررسی سوانح، دروغ است و نمیتوان به سایر اظهارات او نیز اعتماد کرد.