به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایلنا: دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران اظهار داشت: یک میلیون حلقه لاستیک از طریق تولید داخل، 500 هزار حلقه واردات رسمی و 3 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک از طریق واردات غیررسمی وارد کشور میشد، که واردات غیر رسمی هم یا با کولبران، یا در مناطق آزاد و یا به صورت واردات انبوه بدون پرداخت عوارض گمرکی و ... انجام میشود.
احمد کریمی درباره میزان نیاز بازار به لاستیک و میزان تولید داخل اظهار داشت: در سال 1397 از سوی سازمانهای متولی اعلام شد که در سال برای حمل و نقل عمومی کالا و مسافر و ناوگان درون شهری و برون شهری به 5 میلیون حلقه لاستیک نیاز داریم که 500 هزار حلقه تولید داخل است بنابراین فردی که مدعی میشود نیاز بازار را میتوان از طریق تولید داخل تامین کرد در این زمینه حمل و نقل، بیسواد و بیاطلاع است.
وی ادامه داد: یک میلیون حلقه لاستیک از طریق تولید داخل، 500 هزار حلقه واردات رسمی و 3 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک از طریق واردات غیررسمی وارد کشور میشد، که واردات غیر رسمی هم یا با کولبران، یا در مناطق آزاد و یا به صورت واردات انبوه بدون پرداخت عوارض گمرکی و ... انجام میشود.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه این رویه باید ساماندهی میشد، افزود: وزارت صمت هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه نداشت و انچه را که تولیدکننده و وارد کننده مطرح میکرد ملاک عمل قرار میگرفت البته اخیرا وزارت صمت درباره نیاز ناوگان موجود و بازار به لاستیک به آمار و اطلاعاتی دست پیدا کردهاست.
وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که لاستیک مورد استفاده در بخش خصوصی را باید از حمل و نقل عمومی تفکیک کرد.
کریمی با اشاره به حذف دلار دولتی از واردات لاستیک گفت: لاستیک از اردیبهشت ماه با دستور دولت از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر وضعیت و گروه داد و در حال حاضر هم نرخ ارز نیمایی بین 20 تا 21 هزار تومان است در صورتی که لاستیک تا چند ماه گذشته با ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی به دست مصرف کننده میرسید.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ادامه داد: یعنی اگر یک جفت لاستیک را چهار ماه گذشته 4 میلیون تومان خریداری میکردیم الان باید برای آن بیش از 20 میلیون تومان بپردازیم.
وی افزود: در این میان شیطنتهایی هم رخ داد به طوری که حواله لاستیکهای موجود توسط وزارت صمت در سامانه ثبت میشد و حواله توسط سازمان راهداری صادر و به دست مصرفکننده میرسید. اما اخیرا گفته میشد لاستیکی برای عرضه وجود ندارد. وقتی تغییر گروه ارزی برای واردات لاستیک رخ داد، عدهای لاستیکی که با ارز دولتی وارد کرده بودند را با نرخ بالاتر به مردم فروختند.
کریمی درباره رایزنی برای رفع این مشکلات گفت: وزیر راه و شهرسازی مذاکراتی را با معاون اول رئیس جمهور انجام داده و بر اساس اطلاعات به دست آمده لاستیکی که تا یکم شهریور امسال در گمرکات اظهار شده با ارز دولتی به دست مصرف کننده میرسد. در حال حاضر هم حدود 500 هزار حلقه لاستیک در گمرکات کشور موجود است که متعلق به حمل و نقل به بخش حمل و نقل عمومی هستند و اگر این میزان ترخیص شود، میتواند تعادل در بازار را ایجاد کند.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه لاستیک در متوسط قیمت حمل و نقل بین 18 تا 22 درصد تاثیر دارد، اظهار داشت: تغییر گروه ارزی لاستیک از ارز دولتی به نیمایی یک اشتباه استراتژیک بود چراکه در قیمت کالا اثرگذار است و متاسفانه سامانه ثبت درخواست لاستیک هم بسته شده و اگر بخواهیم لاستیک با ارز نیمایی هم بخریم باید تقاضای خود را از بازار آزاد تامین کنیم.
وی با اشاره به افزایش قیمت لاستیک تاکید کرد: متاسفانه از ابتدای سال تا کنون قیمت لاستیک سه برابر شده است و برخی از سایزها هم در بازار موجود نیست. از سوی دیگر لاستیکهایی هم که مصرف انها در کشور زیاد است واردات کمتر از نیاز بازار دارند که این موضوع هم دردسرهایی را ایجاد کرده است.
کریمی با بیان اینکه نبود لاستیک میتواند ناوگان حمل بار را زمینگیر کند، گفت: نبود لاستیک باعث شده رانندگان فعلا برای ادامه فعالیت لاستیک از روش صرفه جویی استفاده میکنند که این راه حل موقتی است. موضوع بسیار مهم این است که نبود لاستیک استاندارد و با قیمت مناسب در بازار و نبود قطعات برای خودروهای سنگین باعث بروز تصادفات جادهای شدید و همراه با تلفات جانی خواهد شد که این اتفاقات و خسارتها غیر قابل جبران هستند.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه فعلا برای حل مشکل لاستیک در باره مشکلات قطعات سکوت کردهایم اظهار داشت: قیمت قطعات هم به شدت افزایش یافته و از ابتدای سال تا کنون 3 برابر گرانتر شده است.
وی با انتقاد از افزایش بیرویه قیمت کامیون گفت: در حال حاضر قیمت یک دستگاه کامیون را شرکتهای خودروساز داخل حدود یک میلیارد و 800 میلیون تا دو میلیارد و 300 میلیون تومان پیش بینی کردهاند که این مبلغ غیرواقعی است و برای این خودروها با ارفاق میتوان قیمت یک میلیاردی پیشنهاد داد، از این رو حق خود میدانیم که شرکتهای خودروساز آنالیز هزینهها برای تولید یک دستگاه کامیون یا خودرو سنگین را شرح دهند که چطور توانستند قیمت یک خودرو را به دو میلیارد و 300 میلیون تومان برسانند.