علل وقوع حادثه
زمینههای واقعه عاشورا به دهههای قبل، حتی از زمان حیات پیامبر اسلام (ص) و مسئله مهم انحراف از غدیر و اصل ولایت و جریانهای شکل گرفته و خواصی که بوجود آمدند ارتباط دارد.
و علل وقوع آن فراموش کردن یاد خداوند، دنیا پرستی، رفاه طلبی، زر و زور وتزویر حاکمان، غبار فتنه وبی بصیرتی، سبب شدکه کوفیان درامتحان الهی در فتنه دشمنان، نتوانستنددرپیچ تاریخی تصمیم مهم وصحیحی را درزندگی خود بگیرند. ونهایتاجبهه حق را رهاکنند. ابتدا حضرت مسلم، سفیر امام را تنها گذاشتندوسپس شمشیرهای خود را بسوی امام پاکیها واصحابش بکشندو تلخترین واقعه تاریخ رقم زنند.
اهداف قیام امام
امام حسین (ع) خطاب به برادرش محمد بن علی معروف به محمد حنفیه آخرین وصیتهای خود را نگاشت و در آن وصیّت، فرمود:
«إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی َلِی ابْنِ اَبی طالِب...».[1]
در اینعبارت، امام حسین علیه السّلام، اهداف قیام و برنامه کار خود را در چهار محور اعلام کردهاند: نخست. اصلاح امور امّت. دوم. امر به معروف. سوم. نهی از منکر. وچهارم. پیروی از روش جدّش پیغمبر صلّیالله علیه و آله و پدرش علیعلیه السّلام.
سخن رییس جمهور
سکانس اول (درشرایط نیاز به مذاکره با کدخدا): حسن روحانی 30 مهر 93، در اجتماع مردم زنجان در ورزشگاه کارگران این شهر سخنرانی کرد و در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: "در همان شب تاسوعایی که مورد تکریم شماست، شما میدانید که امام حسین (ع) خیمهای را بپا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد. امام حسینی که آگاه است و میداند فردا و پسفردا ایام شهادت او و یارانش است. امام حسین میداند خون او و یارانش توسط همین عمر سعد و یاران نادانش ریخته میشود، اما با دنیا اتمام حجت کرد. شب تاسوعا ساعتها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسأله به جنگ پایان نیابد. نه امام حسین (ع) از جنگ میترسید و نه از شهادت که به استقبال شهادت میشتافت، اما به ما یاد داد که حتی با دشمن، حتی با خصم ما باید به گونهای رفتار بکنیم که منطق دنیا، ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند. ما امروز در سایه تعامل سازنده، با قدرتهای بزرگ مذاکره میکنیم. در اولین قدمها در سال گذشته ما به پیروزیهای قدم اول دست یافتهایم." [2]
سکانس دوم (در شرایط خروج کدخدا از برجام وپوچ شدن مذاکرههای صورت گرفته): حسن روحانی در این جلسه هیئت دولت (شهريور 1397) گفت: "ماه محرم همواره برای ما یادآور فداکاری و ایثار سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت است. این صفحه ماندگار تاریخ هرساله برای ما درسآموز است که چگونه باید در برابر پیچیدگیها و مشکلات بزرگی که برای جامعه اسلامی و مردم مسلمان پیش میآید، ایستادگی، استقامت و فداکاری کرده و چگونه میتوانیم پیروزی بزرگ فرهنگی و سیاسی ابدی را کسب کنیم."
جهان نیوز نوشت: آقای روحانی! بالاخره درس عاشورا استقامت بود یا مذاکره؟ آیاعاشورای ۹۴ با ۹۷ برای دولت تفاوت دارد؟[3]
بیانات رهبر انقلاب
"امام حسین (ع) با عمربنسعد، مذاکره به معنای امروز نکردند بلکه نهیب زدند"
رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی
سپاه در پاسخ به این شبهه افزودند: "چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و
مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام
حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه
هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی
کردند."[4]
علل تحریف تاریخ
عدهای سهلاندیش، مذاکره با شیطان بزرگ را توجیه میکنند
رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه، با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل اندیش و سهل انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: "این افراد می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت میشود؟".... رهبر انقلاب اسلامی گفتند: "متأسفانه عدهای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامهها، سخنرانیها و فضای مجازی مطرح میکنند، که کاملاً اشتباه است".[5]مذاکره با امریکایعنی باز کردن راه نفوذ و تحمیل.
وظیفه در برابر تحریف
"مذاکره امام حسین (ع) و «عمر سعد» خطرناکترین تحریف واقعه کربلا"
آیت الله مکارم شیرازی در پایگاه اطلاع رسانی خود چنین بیان کردهاند که، امام حسین به عمرسعد تشر میزند: (واى بر تو، اى پسر سعد، آیا از خدایى که بازگشت تو به سوى اوست، هراس ندارى؟ آیا با من میجنگی در حالى که مى دانى من پسر چه کسى هستم؟ این گروه را رها کن و با ما باش که این موجب نزدیکى تو به خداست). (تو را چه میشود! خداوند به زودى در بسترت جانت را بگیرد و تو را در روز رستاخیز نیامرزد. به خدا سوگند! من امیدوارم که از گندم عراق، جز مقدار ناچیزى، نخورى).[6]
حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]». شعار_رسمی_مُحرم، همین جملههایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت میکند، ما را به یک #جهاد توان فرسا هم هدایت میکند. این دعا و #شعار رسمی ما #شیعههاست. این بخش دوم برای همیشهیك #پیام_زندهای دارد و #عاشورا را برای همیشه زنده نگه می داردما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را از ظالمین بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد. [7]
محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به صحبتهای امام و عمربن سعد در کربلا، گفت: این سخن تحریفی بزرگ در تاریخ است. اگر کسی اندکی به تاریخ وقوف داشته باشد متوجه میشود که این سخنان به معنای مذاکره و برای جلوگیری از بروز جنگ نبود، بلکه امام با حالت پرخاش و تعجب به عمربنسعد میگوید: وای بر توای عمر! میدانی چه کار میکنی؟ این لشکر انبوه را رها کن و به من بپیوند. یعنی امام حسین (ع) در مقام هدایتگری و نجات درآمده است و به عمربنسعد پیشنهاد میدهد جبهه باطل را رها کن و به من بپیوند.منظور امام این است که با هم در برابر یزید بایستیم. امابرخی حاضرند بخاطر مطامع دنیایی و توجیه عملکرد غلط خودشان سیره پاک اهل بیت (ع) را تحریف کنند. این اشخاص باید در دنیا و آخرت پاسخگوی عمل زشت و خلاف شرع خود باشند. طرح این تحریفات بخاطر توجیه سیاستها و مطامعی است که برخی از این راه به دست میآورند.…..[8]
سخن پایانی
بر اساس روایات و اسنادتاریخی، عاشورا، میدان مبارزه و مقاومت بوده ونه مذاکره برای سازش و ترک جبهه و ...تمامی صحنههای شب و روز عاشورا تماماً مهیای مبارزه با دشمن و مقاومت در برابر محاصره دشمن می باشدوعبرتها ودرس آموختههای زیادی برای همه مسلمین دارد:
· مهمترین پیام ودرس عاشورا جهادومبارزه بادشمنان برای حفظ دین اسلام ناب واصلاح ازانحراف است.
· در ماجرای دفاع از دین وانقلاب، بیش از همه چیز، بصیرت دینی و سیاسی لازم است. بی بصیرتها در غبار فتنه مکاران فریب میخورند. وبه جبهه باطل ملحق میشوند. کما اینکه در جریان برخی انتخابات گذشته و فتنه 1388 شاهد بودیم.
· در صحنههای مختلف نبرد حقّ و باطل، همه ردههای سنی بایستی به تکلیف خود عمل کنند.
· برای احیای دین خدا، نیازبه ایثاروفداکاریوتلاش مضاعف است.
· همواره در شرایط غبارآلودبودن فضای جامعه بایستی برباید با قطب نماحرکت و بر اساس شاخص هاعمل کنیم.
· جبهه دشمن با همه تواناییهای ظاهری وبرخورداری از ابزارهای مختلف، بسیار آسیب پذیر وضربه پذیراست.
· با شناخت صحیح شرایط و زمان ودرک رسالت خود، بایستی نسبت به وظیفه روز جامعه عمل کنیم.
بزرگ فلسفه ماه دین حسین این استکه مرگ سرخ به اززندگی ننگین است
نه ظلم کن به کسی نی بروبه زیرظلمکه این مرام حسین است ومنطق دین است