تمام حاکمان و استانداران، مقامات مملکتی و درباریان از ترس مردخای به
یهودیان کمک می کردند، زیرا مردخای از شخصیت های برجسته دربار شده بود و در
سراسر مملکت شهرت فراوان داشت و روز به روز بر قدر تش افزوده می شد. به
این ترتیب یهودیان به دشمنان خود حمله کردند و آن ها را از دم شمشیر
گذرانده، کشتند. آن ها در شهر شوش که پایتخت بود، 500 نفر را کشتند. ده
پسر هامان، دشمن یهودیان نیز جزو این کشته شدگان بودند(...) در آن روز آمار
کشته شدگان پایتخت به عرض پادشاه رسید. سپس او ملکه استر را خواست و گفت:
یهودیان تنها در پایتخت 500 نفر را که ده پسر هامان نیز جزو آنها بودند
کشته اند، پس در سایر شهرهای مملکت چه کرده اند؟ آیا درخواست دیگری نیز
داری؟ (...) استر گفت: پادشاها، اگر صلاح بدانید به یهودیان پایتخت اجازه
دهید کاری را که امروز کرده اند، فردا هم ادامه دهند و (...). پس روز بعد،
یهودیان پایتخت جمع شدند و 300 نفر دیگر را کشتند (...). بقیه یهودی ها در
سایر استان ها نیز جمع شدند و از خود دفاع کردند(!) آن ها هفتاد وپنج هزار
نفر از دشمنان خود را کشتند و از شر آن ها رهایی یافتند(!) آن ها روز بعد،
یعنی در چهاردهم آدار پیروزی خود را با شادی فراوان گرفتند.
اما یهودیان شوش، روز پانزدهم آدار را جشن گرفتند زیرا در روزهای سیزدهم و چهار دهم دشمنان خود را می کشتند.(10)
به نوشته منابع یهودی، مردخای پس از قتل عام سراسری، طی نامه ای به
یهودیان سراسر ایران از آنها خواست تا همه ساله روزهای چهاردهم و پانزدهم
آدار را به مناسبت نجات یهود(!) از چنگ دشمنان، جشن بگیرند و شادی نمایند
(...) قوم یهود پیشنهاد مردخای را پذیرفتند و از آن پس همه ساله این روز را
جشن گرفتند (...) یهودیان این روز را به صورت رسم درآوردند که خود و
فرزندانشان ، این دو روز را هر ساله طبق
دستور مردخای جشن می گیرند. (...) به این ترتیب مراسم ایام پوریم به فرمان استر تایید شد و در تاریخ یهود ثبت گردید.(11)
یهودیان ادعا می کنند که در اوج مظوصیت در ایران در معرض سوء نیت و
احتمالأ آزار قرار داشتند، اما مطابق آنچه در متون و منابع یهودی بدان
اعتراف صریح شده است، آنها در آن مقطع تاریخی، در اوج قدرت، نفوذ و سیطره
در ایران بودند.
عید پوریم که یکی از مهمترین اعیاد رسمی قوم یهود است، در واقع سال روز
یکی از بزرگترین قتل عام و کشتار های تاریخ بشریت است که ده ها هزار انسان
بی دفاع، تنها به دلیل گمان سوء و ادعای واهی و خیال پردازانه برخی سران و
رهبران یهودی ذینفع در دربار شاه ایران، طی دو روز به طرز بی رحمانه ای قتل
عام شدند. به قول لوثیس ماشالکو، نویسنده مجاری تبار، امروز که حدود
دوهزار و پانصد سال از پوریم اولیه گذشته است، فرزندان استر و مردخای، هنوز
هم شیرینی های کیک خود را با شیر یهودا تزیین می کنند و در روز چهاردهم
ماه آدار عبری مست(12) می شوند تا در شور و وجد حاصل از ارضای حس
انتقامجویی خویش سرخوش باشند، چرا که باید خاطره شیرین یک قتل عام بزرگ را
در کمال سرخوشی زنده نگه دارند.(13)
(از جمله آداب روز عید پوریم در نزد یهودیان، این است که باید آنقدر شراب
بنوشند تا از هوشیاری فارغ شده و متوجه تفاوتها نشوند، این شراب باید خانگی
بوده و هیچ غیر یهودی از آن استفاده نکرده باشد.)
به گفته این نویسنده، نباید برای درک عمق و ابعاد فاجعه و وسعت جنایت در ایران آن روز، ارقام قربانیان
را در مقیاس جمعیت امروز جهان در نظر آورد(14) بلکه باید آمار جمعیت آن
روز را در ذهن تداعی کرد تا عمق و وسعت فاجعه به طور واقعی فهمیده و درک
شود. به گفته برخی در آن قتل عام از هر 12 نفر ایرانی تقریبأ یک نفر به
قتل رسید. به عبارت دیگر یک دوازدهم کل جمعیت غیر یهودی ایران آن روزگار
کشته شدند.
جالب توجه است که یهودیان ایران خود را با عنوان فرزندان استر معرفی می
نمایند. کتابی که جدیدأ در ایران به چاپ رسیده با عنوان فرزندان استر به
ارائه تاریخ زندگی یهودیان ایران می پردازد.
مقبره استر و مردخای اکنون در همدان محل زیارت یهودیان و غیر یهودیان است و
در کنار آن با معماری برگرفته از ستاره داوود، کنیسه ای ساخته شده تا سندی
تاریخی را برای مردم دنیا باقی گذاشته باشد.
به هر روی مطابق آنچه در متون و منابع یهودی و مندرجات عهد عتیق یافت می
شود، قتل عام هزاران ایرانی در آن زمان صرفأ بر اساس اوهام بنی اسرائیلی و
یک ادعای واهی و قوم گرایانه حول محور مظلوم نمایی صورت گرفت و امروز پس
از گذشت حدود دوهزار و پانصد سال از آن زمان ،یهودی ها و منابع یهودی آن
کشتار عظیم و هولناک را حول این محور توجیه می کنند.
پیوند یهودیان با حکومت و حکمرانان تنها به دوران خشایارشا یا ایران
باستان محدود نمی شود، بلکه این مورد تنها نمونه ای از این نفوذ و الیگارشی
یهود می باشد، داستان استر و مردخای در دربار خشایارشا تنها یک حادثه
تاریخی نیست، نمادی است اسطوره ای که با روح وفرهنگ الیگارشی یهودی آمیزشی
ژرف یافته است. با بررسی دوره های مختلف تاریخی می توان شخصیت های یهودی
دیگری یافت که نقش استر و مردخای را برای حاکمان معاصر خویش داشته اند:
زمانی که داستان بارون جیمز روچیلد، اوژنی مونتخو و ناپلئون سوم را می
خوانیم گویی روح مردخای و استر و خشایارشا را در کالبد این سه شخصیت معاصر
زنده می یابیم. پیوند یهودا ناسی با خاندان سوروس در امپراتوری روم، پیوند
راواشی با شاپور دوم ساسانی ،پیوند هارون و نتیرا با المعتضد و المقتدر
عباسی، پیوند ابن خلیس با خلفای فاطمی، پیوند شموئیل نقید با بادیس بن
حبوس، پیوند یوسف فریزوئل با آلفونسی ششم ،پیوند اسحاق آبرابانل با ایزابل و
فردیناند، پیوند سعدالدوله با ارغون شاه مغول (سعدالدوله همان کسی است که
باعث حمله مغول به ایران شد)، پیوند یوسف ناسی با سلطان سلیم عثمانی، پیوند
یهودیان ایتالیا با خاندان مدیچی و غیره وغیره، خطی است پیوسته و بدون
گسست که سراسر تاریخ یهودی را ، تا به امروز، رقم میزند.
اسطوره استر نیز بعدها سرمشق الیگارشی یهودی شد و بارها در تاریخ تکرار
گردید. از همین طریق بود که زرسالاران یهودی نفوذ فوق العاده ای در عثمانی
کسب کردند یعنی زنی به نام نور بانو سلطان را به همسری سلیم، پسر هرزه
سلطان سلیمان عثمانی در آوردند و بعد از طریق دسیسه سایر شاهزادگان را به
قتل رسانیدند و سلیم دوم را سلطان کردند. نوربانو سلطان یهودیه مادر سلطان
مراد سوم است. این کانون مسئول جنگ های ایران و عثمانی از زمان سلیم دوم
است. در اروپا یکی از معروفترین نمونه ها وارد کردن زنی زیبا به خوابگاه
ناپلئون سوم است که ملکه فرانسه شد و جایگاهی بی رقیب برای خاندان روچیلد
کسب کرد. در حرمسرای آغامحمد خان قاجار و فتحعلیشاه هم زنی یهودیه به نام
مریم خانم را میشناسیم که در کنار حاجی ابراهیم خان اعتمادالدوله (صدر اعظم
یهودی تبار و نیای خاندان قوام شیرازی) نقش مهمی در دسیسه های سیاسی آن
زمان ایفا نمود. از این نمونه ها فراوان است.
این پیوند در سده های نوزدهم و بیستم به اوج رسید و ترکیبی جدید از
حکمرانان و یهودیان را آفرید که آنرا حکمرانی اقلیت زرسالار معاصر می
نامیم. با آنکه زمانه تغییر کرده و رشد سریع تکنولوژی جهان معاصر را بکلی
متفاوت از گذشته ساخته، ولی این پیوند راز آمیز، همچنان استوار و بی تغییر
باقی مانده است.
پاورقی:
۱-نگارنده، اعتقاد کامل به نبوت و رسالت حضرت موسی (ع) دارد و منظور از
یهودیان، اشرافیان و پول پرستان با خصایص دین ستیزی و گرایشان صهیونیستی
میباشد
۲-روبر فوریسون، اتاقهای گاز واقعیت یا افسانه؟.موسسه تبیان
۳-ورنر سومبارت، یهودیان و حیات اقتصادی-نشر ساقی
۴-پو.ریم یکی از عیدهای تعطیل ناپذیر بهود است.
۵-آدار آخرین ماه سال رومی بر مبنای عبری است
۶-کتاب مقدس.کتاب استر.باب۸
۷-همان
۸-همان
۹-همان.باب۹
۱۰-همان
۱۱-کتابهایی از عهد عتیق(کتابهی قانونی ثانی)
۱۲ آدین اشتاین سالتز.سیری در تبمود.ص۱۹۰
۱۳-لوئیس ماشالکو.فاتحین جهانی
۱۴-همان