کد خبر: ۴۷۵۹۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
سرویس اقتصادی هم اندیشی؛ با توجه به نامگذاری سال 1391 به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط امام خامنه ای برآن شدیم تا ابعاد و جواب مختلف تحقق این شعار را از نظر کارشناسان حوزه اقتصاد و سیاست جویا شویم.

در این مسیر گفتگویی را با دکتر قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و کارشناس عالی مدیریت استراتژیک صورت داده ایم که متن آن در ادامه آمده است:

هم اندیشی: تحلیل شما در خصوص ارتباط منطقی شعارهای سالهای اخیر حضرت آقا که پیرامون مسائل اقتصادی است چیست؟


قدیری ابیانه:

پیشرفت همه جانبه کشور به تلاش آحاد مردم اعم از دستگاه­های حکومتی و قشرهای مختلف مردم بستگی دارد.

در پیام­های مقام معظم رهبری این ویژگی همواره لحاظ شده است. یعنی مخاطبین ایشان همواره هم دستگاه­های حکومتی مثل دولت و مجلس و هم آحاد مردم شامل قشرهای مختلف مردم اعم از تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان بوده­اند.

آنچه که مقام معظم رهبری برای سال 91 نامگذاری فرموده اند در حقیقت تلاش برای تمرکز امور بر یکی از اولویت­های مهم کشور با توجه به نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف موجود در کشور است.

یکی از اهداف تعیین این مصداق­­ها اصلاح فرهنگ عمومی است. متاسفانه در کنار نقاط قوت فرهنگی کشور ما، نقاط ضعفی هم مشاهده می شود که مقام معظم رهبری بر شناسایی این نقاط ضعف و تلاش برای رفع این نقاط و تبدیل آن به نقاط قوت عنایت ویژه­ای دارند.

مواردی مثل پرهیز از اصراف، فرهنگ و وجدان  کاری، کار و همت مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و تولید ایرانی نمونه ها و پایه های مهمی از این تلاش هستند.

در حقیقت می توان استراتژی مقام معظم رهبری را رفع ضعف ها و تقویت نقاط مثبت و تبدیل تهدیدها به فرصت برای کشورمان دانست.

ارزیابی نقاط قوت و ضعف کشورمان نشان می دهد که برخی از نقاط ضعف در کشورمان از مهمترین موانع پیشرفت کشور است.

- از جمله ضعف در فرهنگ و وجدان کاری،

- اصراف گسترده در امور،

- ساعت مفید کاری چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی،

- سرگردانی بخشی از سرمایه های ایرانی و جذب آن به بخش های مضر شبیه دلالی و جمع آوری ارز و سکه،

- عدم حمایت کافی از سرمایه گذاری و گرفتاری سرمایه گذاران در پیچ و خمهای اداری،

- بی توجهی به تولید ملی هم از سوی نیروهای تولیدی که منجر به کیفیت پایین برخی از کالاها و قیمت بالای آنها شده و هم از سوی اقشاری از مردم که خرید کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح می دهند که این امر به شدت برای اقتصاد کشور مضر است

 

نمونه هایی از نقاط ضعف در فرهنگ عمومی کشور است که برخی از آثار این نقاط ضعف

- تورم

- بی کاری و

- کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی

- ناکافی بودن تولید ملی

- فرار سرمایه ها و یا جذب سرمایه ها به نقاط و امور زیان آور

می باشد.

رفع این نقاط ضعف بایستی جزو اولویت ها باشد و مقام معظم رهبری با این نام گذاری­ها ستون­های اصلاح فرهنگ عمومی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور ر­ا مشخص می­نمایند.

چنانچه به این توصیه­ها و رهنمودها عمل شود دهه پیشرفت و عدالت و چشم انداز 1404 و پیشرفت همه جانبه نصیب ملت ایران خواهدشد.

در حقیقت اصلاح فرهنگ عمومی و اصلاح برنامه­ها برای تحقق این آرمان­ها از طریق عمل به این رهنمودها حاصل خواهدشد.

همه بخش­های تولیدی اعم از تولید کالا و خدمات شامل مالکان، مدیران، مهندسان و کارگران و نیز آحاد مردم به عنوان مصرف کنندگان این کالاها و همگی به عنوان مخاطبین این پیام­ها باید بدانند که عمل به این رهنمودها و عملکرد تک تک آنها در تحق این آرمانها و پیشرفت همه جانبه کشور و بهبود وضعیت عمومی و تبدیل تهدیدها به فرصتها موثر و ضروری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها