وی افزود: در ایام محرم باید انسان تطهیر و احیاء شود تا بتواند خود را آماده برای مبارزه در سپاه امام نماید.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد با امام حسین علیهالسلام همسفر شود و جان خود را در این راه عطا نماید باید خود را آماده مرگ و ملاقات با خداوند نماید و از دلبستگیهای دنیا رها شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: کوچ نمودن از عالم دنیا برای لقاءالله باید همراه امام معصوم باشد تا انسان زمینگیر نشود.
وی یادآور شد: مناسک و مراسم محرم باید طبق دستورات اهلبیت(ع) و این سفر معنوی باید منطبق با توصیههای حضرات معصومین باشد.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: مناسک همراهی با امام حسین علیهالسلام و آداب و رزق ماه محرم در فرمایش امام رضا علیهالسلام به «ریان بن شبیب» به صورت کامل وجود دارد و نشاندهنده اهمیت موضوع است.
وی افزود: طبق فرموده امام رضا علیهالسلام اگر مؤمن بخواهد بر چیزی گریه نماید باید بر مصائب سید الشهداء گریه نماید و به زیارت امام حسین علیهالسلام بشتابد، از دشمنان حضرت دوری بجوید و قاتلین حضرت را لعن نماید، تمنای همراهی با امام حسین علیهالسلام در کربلا و به حضرت محبت ویژه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: دستور به بکاء توسط امام رضا علیهالسلام امری مهم است که نتیجهاش رسیدن به مقامی خونخواهی سید الشهداء و غفران گناهان اعم از صغیره و کبیره، پاک شدن قلب و رسیدن به مقام طهارت است چراکه اشک بر امام حسین علیهالسلام انسان را به مقام توبه و به وادی ایمن میرساند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: برای لقاءالله باید انسان به طهارت نفس برسد و طبق فرموده امام رضا علیهالسلام زیارت سید الشهداء میتواند انسان را به مقام طهارت نفس برساند.
وی افزود: برای همنشینی با رسول خدا و اهلبیت(ع) در بهشت و کسب درجات عالی جنات و کسب ثواب شهدای کربلا همگی در سایه عمل به مناسک محرم و دستورات امام رضا علیهالسلام به دست میآید.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: رسیدن به مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام یکی از مقامات بسیار مهم است که با اشک و زیارت و لعن به دشمنان و تمنای همراهی با سید الشهداء و محبت حضرت به دست میآید.
متن/ شب اول محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
متن/ شب اول محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در حسینیه حضرت زهرا(شجاع فرد)
وی افزود: اکثر جنگهای بزرگ دنیا به خاطر دنیاطلبی دو گروه متخاصم میباشد اما در قرآن کریم سخن از نزاع بزرگی است که به خاطر خداوند است چراکه درگیری بزرگ تاریخی بین جبهه رسول خدا و جبهه بنیامیه بوده است که تا زمان امام حسین علیهالسلام ادامه یافت و بعد از حادثه کربلا نیز تا عصر ظهور بین امام زمان(عج) و سفیانی ادامه خواهد داشت.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: انسان اگر بپذیرد خداوند صادق است و اعتقاد و ایمان داشته باشد به این مسئله در سرتاسر زندگیاش بندگی خدا حاکم و رنگ الهی در متن زندگی به وجود خواهد آمد اما اگر به دنیاپرستی روی بیاورد آهنگ دنیاپرستی و شیطنت به وجود خواهد آمد.
وی یادآور شد: اگر امروز بخواهیم در کنار امام زمان(عج) باشیم باید شرایط اصحاب عاشورایی را داشته باشیم و به عهد و پیمانی که آن اصحاب با سیدالشهداء پایبند بودند پایبند باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه گفت: یکی از برکات همراهی با امام زمان(عج) رسیدن به مقام خونخواهی امام حسین(ع) است و تمنای توفیق قرار گرفتن در رکاب امام منصور، انسان را میتواند به این مقام برساند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام زمان(عج) با نصرت الهی انتقام خون سید الشهداء را خواهد گرفت و حتی کسانیکه که راضی به جنایت کربلا هستند را مجازات خواهد کرد.
وی افزود: همراهی با امام زمان(عج) گاهی با امتحانات سخت همراه است و باید انسان خود را آماده ابتلائات و امتحانات سخت نماید چراکه باطن این سختیها با جنات النعیم همراه است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: باید انسان خود را مهیای همراهی امام معصوم نماید و شرط سربلندی در امتحانات سخت دوره ظهور، منوط به آمادگی باطنی است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: ماندن در جبهه امام زمان(عج) و ثابتقدم ماندن در مسیر حسینی نیاز به آمادگی دارد و انسان باید به عهد و قرارها و پیمانهایی که با امام معصوم میبندد پایبند باشد.
وی افزود: داشتن شرح صدر و ظرفیت درونی وسیع، بزرگمنشی و آمادگی برای کوچ نمودن از دنیا از دیگر شرایط به دست آوردن همراهی با امام معصوم است چراکه طرحهای دوره ظهور بزرگ است و باید انسان ظرفیتش بزرگ باشد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: انسان نباید در مقابل حوادث دنیوی دگرگون شود و هراسی از حوادث و امتحانات داشته باشد و اهل شک و سستی در تحولات دنیا نباشد تا بتواند به مقام همراهی با امام معصوم برسد.
وی در پایان گفت: مضمون دعای عهد و پایبندی به آن عهدها میتواند انسان را همراه امام ثابتقدم نگه دارد چراکه امام معصوم به قرار و عهد خود پایبند است و این انسان است که باید بتواند با تلاش به عهد خود پایبند بماند و اصحاب عاشورایی مصداق بارز کسانی بودند که به عهد خود با سید الشهداء پایبند و ثابتقدم ماندند.
متن/ شب دوم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
صوت/ آیت الله میرباقری - شب دوم محرم99 - حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
صوت/ آیت الله میرباقری - روز دوم محرم 99 - حسینیه حضرت زهرا (س) (شجاع فرد)
صوت/ آیت الله میرباقری - روز دوم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
گزارش تصویری/ مراسم شب دوم محرم با سخنرانی آیت الله میرباقری در حرم حضرت معصومه(س)
وی افزود: یکی از صفات بسیار مهم اصحاب عاشورایی که در بیان اهلبیت(ع) بسیار تکرار شده این است که آنها انصار الله و انصار رسول خدا و انصار دین خدا بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نکات بسیار مهمی در باب نصرت الهی وجود دارد چراکه خداوند محتاج نصرت احدی نیست و از کسی کمک نمیخواهد و غنی مطلق است و نیازی به اموال انسانها ندارد.
وی افزود: طبق فرمایش حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه شب بیداری در راه خدا، گرسنگی در راه خدا، قدم برداشتن در مسیر خدا، انفاق اموال در راه خدا و جهاد در راه خدا همگی به عبارتی نصرت الهی است و باید انسان به جان و مال خود بخل نورزد و در راه خدا مال و جان خود را عطا نماید.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری یادآور شد: وقتی انسان دین خدا و رسول خدا و اهلبیت(ع) را یاری نماید، متقابلاً خداوند نیز نصرت خود را شامل حال انسان خواهد نمود.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: به چرخش انداختن اموال و داراییها در راه خدا و در راه رسول خدا خیلی مهم است چراکه انفاق دارای درجاتی است و بالاترین درجه انفاق این است که انسان مال و جان خود را در راه خداوند هزینه نماید که دارای آثار و برکات بسیاری است.
وی افزود: هزینه نمودن مال و جان در راه خدا در حقیقت قرضالحسنه دادن به خداوند است که هم حفظ خواهد شد و هم مضاعف میشود و هم دارای اجر کریم
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قرضالحسنه دادن به خداوند باعث میشود انسان در پرتو نور امام معصوم وارد صحرای محشر شود و اصحاب عاشورایی مصداق بارز کسانی هستند که مال و جان خود را به خداوند قرضالحسنه دادند و به اجر کریم رسیدند.
وی تأکید کرد: انسان تا زمانی که فرصت دارد باید از تلف شدن داراییها خود جلوگیری نماید و خود را برای هزینه نمودن جان و مال مهیا سازد چراکه انسان زمانی عزیز خواهد شد که دست به دامن خداوند و اهلبیت(ع) باشد چون به خزائن الهی متصل میشود.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری افزود: خداوند و رسول خدا نیازی به اموال انسانها ندارند و اگر کسی از فرصتها استفاده کرده و بتواند مال خود را در راه خدا هزینه نماید در حقیقت برای اصلاح و کمال خود هزینه نموده است.
وی در پایان گفت: رشد انسان و کسب کمالات معنوی در سایه هزینه نمودن جان و مال کسب میشود چراکه با این اقدام شاکله انسان خالص میشود چون توانسته است با امکاناتی که در اختیار دارد مسیر درست را انتخاب کند.
متن/ شب سوم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
متن/ جلسه سوم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در حسینیه حضرت زهرا
گزارش تصویری/ مراسم شب سوم محرم با سخنرانی آیت الله میرباقری در حرم حضرت معصومه(س)
گزارش تصویری/ مراسم شب سوم محرم هیئت ثارالله با سخنرانی آیت الله میرباقری
وی افزود: اصحاب عاشورایی تمام امکانات و ظرفیت و توان خود را در مسیر نصرت الهی به کار گرفتند و خون خود را تقدیم به سید الشهداء نموده و تمامشان قبل از حضرت به شهادت رسیدند درحالیکه گروه توابین بعد از واقعه کربلا خون خود را تقدیم امام حسین علیهالسلام کردند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اصحاب عاشورایی اهل استفاده از فرصتها بودند و اهل سرعت و سبقت بودند و توانستند از فرصتی که نصیبشان شده بود بهره کافی را ببرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اصحاب امام حسین علیهالسلام فرصت شناس بودند به همین خاطر خود را آماده کوچ کردن از عالم دنیا به عوالم آخرت کرده بودند و با عوالم مرگ انس داشته و پنجرههای عالم غیب برایشان گشوده شده بود.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری یادآور شد: یکی دیگر از صفات اصحاب عاشورایی این بود که هیچ مانع و توجیهی نتوانست آنها را از امام جدا و دور کند درحالیکه عدهای از انسانها در واقعه عاشورا به توجیه پرداخته و درنهایت نیز از قافله عاشورا جا ماندند.
وی افزود: خیلی از اصحاب عاشورا از سالها قبل میدانستند که باید در کربلا حاضر شوند به همین خاطر لحظهشماری میکردند که فرصت حضورشان فراهم شود.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: مقابله با موانع خیرات انسان را اهل سرعت و سبقت خواهد کرد و شیطان در مسیر خیرات موانع مهمی ایجاد میکند و انسان را به معطلی ترغیب و در دل انسان تردید ایجاد میکند.
سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: همیشه نمیتوان جزو انصار دین خدا شد و همیشه فرصتها به وجود نمیآید به همین خاطر باید انسان همانند اصحاب عاشورایی فرصت شناس و اهل سرعت و سبقت باشد.
وی افزود: اصحاب عاشورایی به معنای واقعی کلمه با مرگ مأنوس بوده و طالب شهادت در راه خدا بودند و برای رسیدن به این هدف دست از دنیا شسته و دنیا در نظرشان حقیر بود و خود را مهیای عالم آخرت کرده بودند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: اصحاب عاشورایی میدانستند تنها راه رسیدن به خدا همراهی با امام حسین علیهالسلام است به همین خاطر به هر قیمتی که بود خود را بهموقع به امام رساندند و در رکاب حضرت نیز به شهادت رسیدند و میدانستند اگر به امام ملحق نشوند و همراه امام نباشند فرصت را از دست داده و به فوز عظیم نائل نخواهند شد.
وی ادامه داد: امروزه نیز تنها راه رسیدن به خدا همراهی با امام است به این معنا که نه از امام جلوتر حرکت کنیم نه از او عقبتر باشیم.
متن/ شب چهارم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
متن/ جلسه چهارم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در حسینیه حضرت زهرا
صوت/ آیت الله میرباقری - شب چهارم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
وی افزود: طبق آیات قرآن کریم مؤمنین بیش از همه دوستدار خداوند هستند و طبق آیات سوره برائت اینگونه محبت از بندگان خواستهشده است و خداوند کسانیکه اموال، فرزندان، مساکن و… را از خداوند بیشتر دوست داشته باشند در قالب یک تهدید سنگین و مبهم مورد خطاب جدی قرار داده است.
استاد حوزه علمیه افزود: مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی میگوید کمتر کسی از این تهدید خداوند جان سالم به در خواهد برد و باید نگران اینگونه تهدید باشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: انسان میتواند به مقامی برسد که از تعلقات دنیوی رها و فقط خداوند را دوست داشته باشد که این بالاترین درجه محبت است.
وی افزود: عدهای جهت طلب رزق و روزی و… خداوند را عبادت میکنند و عدهای دیگر به جهت ثواب دنیوی و اخروی و عدهای هم به خاطر خوف از عذاب که اینگونه عبادتها گرچه صحیح و خوب است اما عبادت کامل و قله عبادت نیست بلکه عبادت کامل عبادتی است که خداوند را در مقام محبت عبادت کنیم که عبادت احرار مصداق بارز این عبادت صحیح است.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: انسان به صورت فطری دوستدار خداوند خلقشده و عبادت انسان هم باید در راستای محبت به خداوند باشد و بالاترین درجه سیر الی الله محبت حقیقی به خداوند و فارغ شدن از محبتهای دیگر است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: اخلاص در عبادت شاکله محبت انسان را خالص میکند و باعث میشود انسان از تقدیرات الهی لذت کامل ببرد و راه کسب محبت الهی قرار گرفتن در مسیر محبت و وارد شدن در وادی محبت و صراط مستقیم و صراط محبت الهی است.
وی افزود: صراط مستقیم در دنیا، وجود مبارک حضرات معصومین هستند و ائمه معصومین طریق معرفت الهی و طریق محبت الهی هستند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند راه محبت را از طریق امام معصوم گشوده است و محبت به امام معصوم قلب را روشن و زمینهساز کسب محبت الهی است.
وی تأکید کرد: تنها راه کسب محبت امام معصوم تسلیم شدن در برابر اوامر امام است و انجام تکالیف مقابل دستورات امام معصوم بوده و اصحاب عاشورایی به معنای واقعی کلمه به این مقام رسیده بودند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه گفت: محبت امام حسین علیهالسلام در دل اصحاب عاشورایی شکلگرفته بود به همین خاطر همراه امام تا آخرین لحظه ثابتقدم ماندند و مقصدشان خود امام بود نه به دست آوردن بهشت چراکه امام معصوم دوستداشتنیتر از بهشت است و اصحاب عاشورایی به دنبال خود امام بودند.
وی در پایان گفت: کسی که به جمل و محبت الهی و ائمه معصومین برسد دیگر به بهشت اخروی بسنده نخواهد کرد و هدفش رسیدن به محبت واقعی و حقیقی خواهد بود که مصداق بارز اینگونه افراد اصحاب عاشورایی بودند.
متن/ جلسه پنجم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در حسینیه حضرت زهرا
متن/ شب پنجم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
متن/ شب پنجم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
صوت/ آیت الله میرباقری - شب پنجم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
آیت الله میرباقری در شب ششم محرم در ادامه مباحث شب های گذشته در حرم مطهر
حضرت معصومه سلام الله علیها به بیان خصوصیات اصحاب سیدالشهدا علیه السلام پرداخت.
استاد میرباقری افزود:ربّیّون را مفسران معنا کردند و چند معنا هم برای آن ذکر کردند ولی ما به آن معنایی که علامه طباطبایی رحمت الله علیه اشاره کرده اند می پردازیم.ربّانی یا ربّی از نگاه ایشان کسی است که منسوب به پروردگار است.ربّیّون انبیاء سلام الله علیهم کسانی بودند که جزء خواص ایشان محسوب می شدند.ربّانیون یعنی کسانی که به پروردگارشان تعلق خاص دارند و یک ارتباط ویژه با او برقرار می کنند به طوری که تمام همّ و غم و توجه خود را معطوف به جمال و جلال پروردگارشان می کنند.لذا هیچ مانعی نمی تواند آن ها را از حرکت به سمت پروردگارشان باز دارد.
ایشان در ادامه افزود:امتحانات الهی به دو دلیل است.اول این که مومنین در این ابتلاءها و ازمایش های الهی به درجه خلوص برسند و خالص در مقام عبودیت شوند و ثانیا با این امتحانات، صف مومنین حقیقی و منافقین که ادعای ایمان می کنند، از هم جدا شود.شما ببینید در جنگ های صدر اسلام وقتی کار سخت می شد و امتحان الهی شدت می یافت، عده ای که اتفاقا خیلی هم ادعای ایمان می کردند به سمت کوه ها فرار کرده و دست از حمایت دین خدا می کشیدند و در آن جا شخصیتی همچون امیرالمومنین علیه السلام بود که تا اخرین نفس خود از جان پیامبر صلوات الله علیه و دین خدا دفاع می کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت:اصحاب سیدالشهدا علیه السلام را ربّیّون یا ربّانیون می خوانیم،چرا که در سخت ترین میدان آزمایش الهی،ارتباط خاص خود را با ولی الهی قطع نکرده و تا نفس آخر در رکاب ایشان جنگیدند و خود را به مقام اخلاص در راه حق رساندند، چنان که هیچ غفلتی مانع از آن نشد که دست از یاری ولی خدا بکشند.زیرا گاهی ممکن است یک غفلت بسیار کوچک در ارتباط با خدا مانند یک تعلق دنیایی ناچیز مانع از همراهی ما با امام شود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش پایانی سخنان خود به این مسأله پرداخت که دعای اصحاب سیدالشهدا علیه السلام همچون دعای ربّیّون همه انبیاء سلام الله علیهم این بود که خداوندا؛ ما را پاک بگردان و در مسیر حق، ما را ثابت قدم بدار و نصرت و یاری خود را به ما عنایت بفرما، لذا اصحاب بی بدیل اباعبدالله علیه السلام ربّیّونی هستند که در آن جهاد اعظم و آن صحنه های سخت و دشوار یک لحظه هم زمین گیر نشدند و اراده های پولادینشان، سست نشد، با تمام وجود ایستادند و از ولی خدا و دین الهی تا اخرین قطره خون دفاع کردند.
متن/ شب ششم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در هیات ثارالله
متن/ جلسه ششم محرم آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در حسینیه حضرت زهرا
صوت/ آیت الله میرباقری - شب ششم محرم 99 - حرم حضرت معصومه(س)
صوت/ آیت الله میرباقری - شب ششم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
روضه/ آیت الله میرباقری - شب ششم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
صوت/ آیت الله میرباقری - روز ششم محرم99 - حسینیه حضرت زهرا (س) (شجاع فرد)
آیت الله میرباقری در شب هفتم محرم در ادامه مباحث شب های گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به بیان خصوصیات اصحاب سیدالشهدا علیه السلام پرداخت.
ایشان بیان داشت:طبق روایات معصومین سلام الله علیهم اجمعین،این عالم سه وادی دارد ،وادی زهد، وادی یقین و وادی رضا.هر کدام از این ها نیز خودشان درجاتی دارد.اگر کسی به بالاترین درجه زهد راه پیدا کند، در حقیقت به پایین ترین درجه از وادی یقین وارد شده است و اگر کسی به بالاترین درجه یقین راه یابد به پایین ترین درجه مقامرضا رسیده است.اصحاب سیدالشهدا علیه السلام اگر حاضر شدند تمام امکانات خود را در راه ولی خدا نثار کنند و جان خود را سپر حضرت اباعبدالله علیه السلام قرار دهند و از این امر احساس خشنودی و رضایت کنند به این دلیل است که آن ها دارای بالاترین درجات ایمان بودند.یعنی آن ها به درجه رضای الهی رسیده بودند.
استاد میرباقری افزود:اصل و حقیقت صفات اصحاب سیدالشهدا علیه السلام در وجود امام قرار دارد و از وجود مقدس ایشان است که تنزل پیدا می کند و به اصحاب می رسد.در واقع یاران حضرت علیه السلام وقتی تحت تربیت ایشان قرار می گیرند و تسلیم محض ایشان می شوند،شعاعی از صفات امام در ایشان نیز تجلی می کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری به تشریح معنای زهد پرداخت و تاکید کرد: زهد به معنای نداشتن نیست.بلکه گاهی زاهد از کسانی است که دارای ملک فوق العاده نیز هست.مانند حضرت سلیمان صلوات الله علیه که حتی بادها نیز در اختیار ایشان بود.ولی با این حال ایشان هیچگونه دلبستگی به این چیزها نداشت و همیشه اماده مرگ و جدایی از این امکانات بود.
ایشان عنوان کرد: زهد به معنای دلبسته نشدن به دنیاست.گاهی انسان یک تسبیح دارد و به همان هم دل بسته شده. کسی هم که می خواهد زاهد باشد باید به یک چیز بالاتری تکیه بزند.امام معتصم بالله است.
آب معتصم،آبی است که شی ء نجس در برخورد با آن پاک می شود. در واقع آب معتصم آبی است که متصل به آب کر است.امام را معتصم به خدا می خوانند چرا که تکیه امام به خداست.مومن هم در روایات متعددی، کوه محکم خواندند. چرا که تکیه او هم به ولی خدا و خداست.کسی که مومن باشد با یک نگاه یا با یک تعریف، زمین گیر و سست نمی شود.این آدمی که یک توجه به دنیا او را زمین گیر کند، زاهد نیست زیرا که تکیه گاه ندارد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان داشت:پس زاهد کسی است که فارغ از دنیاست.یعنی آمد و شد روزگار او را از کلمه توحید یا همان کلمه طیبه در قرآن که در روایات به امام تعبیر شده است،غافل نمی کند.و این گونه فراغت از دنیا تکیه گاه می خواهد.مومنین باید بدانند در این دنیا هیچ چیز تصادفی نیست و همه چیز در عالم تحت تدبیر خداست.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود افزود:هر وقت انسان زاهد شد و همه چیز را تحت تدبیر خدا دید به مقام یقین می رسد.کسی که نگاهش در عالم ملک است به یقین نمی رسد.مقام یقین هم اینگونه نیست که با استدلال و مجادله حاصل شود.البته گاهی این ها در مقام دفع وسوسه های شیطان به کار می آید. البته گاهی هم طبق روایات دفع این وسوسه ها با ذکرالهی امکان پذیر است.
ایشان افزود: باید دانست این گونه نیست که هر کس به مقام یقین برسد،راضی به فعل الهی است.مقام رضا همان مقام اخلاص در محبت است.یعنی هر تدبیری که خدا می کند انسان لذت ببرد و خشنود باشد. و حضرت سیدالشهدا علیه السلام و به تبع ایشان یاران وفادار ایشان در بالاترین مراتب ظهور این صفت قرار دارند.
صوت/ آیت الله میرباقری - شب هفتم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
صوت/ آیت الله میرباقری - روز هفتم محرم 99 - حسینیه حضرت زهرا (س) (شجاع فرد)
آیت الله میرباقری در شب هشتم محرم در ادامه مباحث شب های گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به بیان چگونگی متصف شدن اصحاب سیدالشهدا علیه السلام به صفات عالی پرداختند.
ایشان بیان داشت: یکی از آن صفاتی که در واقعه عاشورا در اوج خود قرار داشت،مقام رضا به قضای الهی است. با اینکه این مصیبت بسیار سنگین و عظیم بود به طوری که در روایت دارد،همه اهل آسمان ها و زمین بر این مصیبت گریه کردند.حتی در روایتی آمده که جهنمیان نیز بر این واقعه گریه کردند.
ایشان افزود: ما عظمت کار سیدالشهدا علیه السلام را نفهمیدیم و البته نخواهیم هم فهمید.در عظمت این واقعه همین مقدار کافی است که انبیای الهی سلام الله علیهم و رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه بر آن گریستند. امام علی علیه السلام در این مصیبت عظمی گریه کردند.در روایت دارد:امام سجاد علیه السلام سی و پنج سال،صبح و شب خون گریه می کردند.
استاد میرباقری با اشاره به عظمت این واقعه تاکید کردند: با این حال، حضرت اباعبدالله علیه السلام در لحظات اخر عمر شریفشان و در گودی قتلگاه، خود را بدهکار خدا می دانستند و ابراز رضایت و خشنودی در مقابل حضرت حق داشتند. قله تجلی مقام رضا در هیچ کجا همچون گودی قتلگاه ظهور و بروز پیدا نکرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انتهای سیر انسان مقام رضاست.مقام رضا غیر از مقام صبر است.مقام رضا یعنی مقام خشنودی و این بالاتر از صبر است.امام حسین علیه السلام به این مقام رسیدند زیرا در همه این اتفاق ها دست تدبیر الهی را می دیدند.حضرت سیدالشهدا علیه السلام و بعضی اصحاب ایشان، هرچه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شدند چهره شان برافروخته تر و با نشاط تر می شد با این که هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شویم، امتحانات الهی سخت تر و بلاهای ایشان عظیم تر می شود.
ایشان در بخش پایانی بیانات خویش به این نکته اشاره کردند که ضیافت عاشورا وسط بلاست.کسی که توانسته مقام رضا را به قله خودش برساند، حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.ولی باید دانسته شود،این واقعه واقعا بلاست.بسیار سخت است گرچه باطن آن ضیافت الله است.لذا این دری که از گودی قتلگاه به برکت ایشان به سمت توحید گشوده شده است،راه را برای رسیدن همه انسان ها به سمت توحید باز کرده است.یکی از تعبیرات آن فتح الفتوحی که خداوند متعال به پیامبر صلوات الله علیه در سوره مبارکه فتح وعده داده بود، همین وادی کربلاست.لذا از گودی قتلگاه چنین بابی به سمت توحید گشوده شده است.
ایشان افزود: اصحاب سیدالشهدا علیه السلام اگر دارای بالاترین صفات همچون اولیاء الله،ربانیون،اصفیاءالله ،اهل سرعت و سبقت،دل کنده از دنیا،انصار الله شدند،از همین بابی است که از گودی قتلگاه گشوده شده است.البته نکته قابل توجه و مهم این است که این باب به روی ما هم باز است.
صوت/ آیت الله میرباقری - شب هشتم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
صوت/ آیت الله میرباقری - روز هشتم محرم 99 - حسینیه شجاع فرد
صوت/ آیت الله میرباقری - شب هشتم محرم 99 - حرم مطهر
حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری
در تاسوعای حسینی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: در زیارتنامه
حضرت عباس علیهالسلام صفاتی شمردهشده است که هر کدام از دیگری
فوقالعادهتر است.
وی افزود: وقتی میگوییم حضرت عباس علیهالسلام، مقام تصدیق، وفا، عبودیت، صداقت و… داشتهاند معنایش این نیست که در این مقامات مثل دیگر اصحاب بودهاند بلکه در قله و اوج این مقامات بودهاند.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین صفت حضرت این است که در مقام تسلیم بودند و امام حسین علیهالسلام را تصدیق کرده و در حق سید الشهداء وفا نمودند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری تأکید کرد: مقام تسلیم دارای درجات مختلف است و حقیقت تسلیم از صفات قلبی یک انسان است و اگر انسان تسلیم قلبی نداشته باشد تسلیم عملی را کسب نخواهد کرد.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: تسلیم شرط ایمان است و اگر انسان تسلیم امام معصوم نباشد به مقام ایمان راه پیدا نمیکند و اساس تسلیم این است که انسان تمامی اوامر و دستورالعملهای صادره از امام را قبول نماید حتی اگر دستور و داوری امام معصوم علیه انسان و به ضرر منافع انسان باشد.
وی افزود: عدم احساس دلنگرانی و اضطراب در سختیها نشانه مقام تسلیم است و اصحاب عاشورایی ازجمله حضرت عباس علیهالسلام با تمام وجود تسلیم امام حسین علیهالسلام بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تسلیم قلبی یعنی ترازوی انسان برمدار امام معصوم بچرخد و مقام بعد از تسلیم، تصدیق امام، یعنی دوری جستن از زدن اتهامهای کذب به امام معصوم است.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: کسی که به مقام تسلیم نرسد مقابل خداوند نیز از مسیر تصدیق دور خواهد شد چراکه هوای نفسانی و عدم تسلیم انسان را زمینگیر خواهد کرد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: تصدیق یعنی وقتی امام حسین علیه اسلام اهل و عیال و اطفال و زنان را به کربلا ببرد و اصحاب عاشورایی این اقدام را تصدیق نمایند درحالیکه عدهای این اقدام حضرت را تصدیق نکردند.
وی خاطرنشان کرد: در امتحان با مجهولات و تسلیم و تصدیق نمودن در مراحل سخت بسیار مهم است به همین خاطر با اینکه در واقعه کربلا آوردن و همراه نمودن اهل و عیال توسط امام حسین علیهالسلام یک اقدام مجهول برای اصحاب بود، اما اصحاب در این امتحان مجهول سربلند بیرون آمدند و کار امام را تصدیق نمودند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری اظهار کرد: بعد از مقام تصدیق مقام وفا است یعنی انسان به عهد و بیعتی که با امام معصوم دارد به نحو احسن و کامل به این عهد و پیمان وفا نماید چراکه عدم وفا به عهد و پیمان جز خسران چیزی نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقعه کربلا شکستی برای سید الشهداء نیست و تماماً فتح الفتوح و فتح مبین است و کسانیکه به وفای خود در کربلا عمل نمودند از غنائم اخروی و معنوی این پیروزی متنعم میشوند.
وی افزود: نصیحت و خیرخواهی حضرت عباس علیهالسلام در کنار تسلیم، تصدیق و وفا، برای امام حسین علیهالسلام با تمام وجود بود و تمام هدفش این بود که هدف امام به نتیجه برسد و تمام قوای خود را خیرخواهانه بدون اینکه برای خود منفعتی در نظر بگیرد برای هدف سید الشهداء به کار گرفت.
وی افزود: عدهای از افراد ظاهربین فکر میکنند در واقعه کربلا امام حسین علیهالسلام شکست خوردند درحالیکه این مسیر سراسر فتح بود.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از جلوههای پیروزی امام حسین علیهالسلام این بود که حضرت مأمور بودند از طرف خداوند که بروند و جان خود را فدا کنند تا به مقام قرب الهی برسند و یکی از اهداف امام تقرب به خداوند، وفای به عهد با خداوند متعال بود که به این مقامات رسیدند.
سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: هیچ نقطهضعفی در جبهه امام حسین علیهالسلام و اصحاب در واقعه کربلا مشاهده نمیشود و شیطان تمام تلاش خود را معطوف نمود که مانع شود اما حضرت و اصحاب پیروز میدان شدند.
وی یادآور شد: اهلبیت امام حسین علیهالسلام گر چه بهظاهر اسیر دشمن شدند اما ذلیل نشدند و عزت حقیقی را کسب کرده و در مسیر قرب الهی قدم برداشتند و در برابر اوامر الهی و تدبیرات الهی تسلیم محض بودند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: در سختیهای واقعه عاشورا یک کلمه گلایهآمیز از اصحاب خطاب به امام حسین علیهالسلام شنیده نمیشود و حتی مورخان دشمن نیز نتوانستهاند کلمهای گلایهآمیز پیدا کنند درحالیکه شیطان تمام قوای خود را متمرکز کرده بود که نقطهضعفی پیدا کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: هدف دیگر امام حسین علیهالسلام تربیت اصحاب و استمرار یک جریان حق بود که به معنای واقعی کلمه این هدف محقق شده و نشاندهنده پیروزی و فتح سیدالشهدا در واقعه کربلا است.
وی تأکید کرد: وسعت میدان مبارزه امام حسین علیهالسلام در سرزمین کربلا و در کنار شریعه فرات خلاصه نمیشود بلکه وسعت مبارزه، جنگ تمام مکارم اخلاق مقابل تمام رذایل اخلاقی در عالم هستی بود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: اقامه عزای سالار شهیدان در جامعه امروزی توسط ارادتمندان نشاندهنده موفقیت و پیروزی و به ثمر نشستن اهداف امام حسین علیهالسلام است.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری اظهار کرد: بخشی از اهداف دیگر امام حسین علیهالسلام بعد از زمان رجعت صورت خواهد گرفت و انسانها را از وادی موت به وادی حیات هدایت خواهد کرد چراکه عصر ظهور، رجعت و برپایی قیامت تماماً «یوم الحسین علیهالسلام» است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: فتوحات ظاهری سیدالشهدا نیز نشاندهنده پیروزی امام حسین علیهالسلام است چراکه در جبهه سیدالشهدا شکست راه ندارد.
وی افزود: امام حسین علیهالسلام به اهداف والای خود رسیدند و شهادتشان نیز پیروزی بود چراکه شهادت در راه خدا عین فتح است.
استاد حوزه علمیه گفت: محرم و عاشورا یک واقعه عبرتآموز برای بشریت دارد مبنی بر اینکه باید به جایی برسیم که اگر در عاشورا بودیم همانند اصحاب خود را سپر سیدالشهدا قرار دهیم و به شهادت برسیم و فرصت ملحق شدن به امام حسین علیهالسلام در ایام محرم مهیا است و باید ندای استنصار را به درستی اجابت نماییم .
وی تأکید کرد: در عصر ظهور نیز لشگر امام زمان(عج) از عاشورا تجهیز میشود و باید کاری کنیم که امکان حضور در لشگر امام زمان(عج) و خونخواهی را به دست بیاوریم.
لازم به ذکر است ندای «لبیک یا حسین» توسط عزاداران حسینی در حرم بانوی کرامت همزمان با کل کشور رأس ساعت ۲۱ در تمامی صحنها طنینانداز شد.
صوت/ آیت الله میرباقری - روز دهم محرم 99 - حسینیه حضرت زهرا (س) (شجاع فرد)
صوت/ آیت الله میرباقری - شب دهم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
صوت/ زیارت ناحیه مقدسه: حجت الاسلام استاد میرباقری روز عاشورا
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در متن این بلای عظیم یک ضیافتی خداوند برای امام حسین علیهالسلام مهیا نموده و یک رزق عظیم دائمی و سفرهای برای حضرت پهنشده که تمام عوالم و انبیاء بر سر این سفره و این ضیافت الهی مهمان هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انبیاء الهی از سماوات برای زیارت امام حسین علیهالسلام به سرزمین کربلا و حرم سیدالشهدا فرود میآیند تا از رزق معنوی و آثار و برکات این زیارت بهرهمند شوند.
وی یادآور شد: هر شب جمعه رحمت خداوند به کربلا هبوط میکند و عنایت خداوند به کربلا یک عنایت خاص و ویژه است که باعث میشود انبیاء الهی به این سرزمین بیایند و از الطاف و عنایات ویژه خداوند بهرهمند شوند.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: امام حسین علیهالسلام زیباترین بندگی را انجام داده و در عالم عبادتی به این زیبایی پیدا نمیشود و حقیقت این است که مزد و اجر خداوند در حق سیدالشهدا زیباتر از این بندگی است.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری اظهار کرد: تمام انبیاء الهی از کار بیبدیل امام حسین علیهالسلام در حیرت هستند و این همان توفیق الهی است و مزد این کار از نفس کار زیباتر است چراکه وفای امام حسین علیهالسلام زیباترین وفا مقابل خداوند بود اما وفای خداوند زیباتر از وفای حضرت است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: شیطان تمام تلاش خود را کرد که امام حسین علیهالسلام به عهد خود وفا نکند اما حضرت در گودی قتلگاه بالاترین وفا را نسبت به عهد خود نمود.
وی در ادامه گفت: ضیافتی که خداوند برای امام حسین علیهالسلام برقرار نموده قابلدرک نیست و فقط حضرات معصومین میتوانند عظمت آن را درک نمایند چراکه انسان به واسطه این ضیافت به حیات طیبه خواهند رسید.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: هر خبری در عالم است بر سر این سفره سیدالشهداست و تمام عالم درگیر این مسئله هستند و همه انسانها به جز عدهای معدود که معاند هستند و بر این مصیبت اشک نریختهاند به واسطه این لطف امام هدایت خواهند شد.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری تأکید کرد: تمام مکارم اخلاقی در عاشورا بروز و ظهور پیداکرده است و اگر پردهها کنار رود و جمال این بلای عظیم مشاهده شود تازه ابعاد و برکات و آثار این ضیافت الهی مشخص و باعث شکر میشود.
وی افزود: شیاطین امروزه درصدد ایجاد شبهات هستند و عدهای روشنفکر با یک ادبیات مدرن و بهظاهر علمی تکرار میکنند که چرا امام به کربلا رفتند و چرا انسانها گریه میکنند بر این بلا؟ متأسفانه اینها نفهمیدهاند این ضیافت الهی در سایه همین اشک ریختنها بهدستآمده و مهمترین سلاح برای طهارت نفس و عبور از شیطان و همراهی با سیدالشهدا و حضور در لشکر امام زمان(عج) و شناخت شیاطین به واسطه اشک بر سیدالشهداست.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: با همین عاشوراست که لشگر امام زمان(عج) تجهیز میشود و این لشگر با حرفها و تحلیلهای روشنفکرها تجهیز نخواهد شد بلکه با اشک بر سیدالشهدا تجهیز میشود و همین افراد روشنفکر که به دنبال تحلیل و تبیین واقعه عاشورا هستند از قافله حسینی جا خواهند ماند.
حجتالاسلام و المسلمین میرباقری تأکید کرد: دشمن از تعطیلی محافل عاشورایی خوشحال میشود و امسال سکولارها تلاش کردند که در ماه محرم اقامه عزا نشود اما نتوانستند این محافل حسینی را تعطیل کنند.
وی در پایان گفت: ضیافت الهی امام حسین علیهالسلام یک روی سکهاش بلا است و حضرت از همین بلای عظیم به این ضیافت الهی رسیدهاند و کسی این ضیافت الهی را میبیند و جمال آن را مشاهده میکند که از مدخل بلا عبور کرده باشد.
صوت/ آیت الله میرباقری-شب یازدهم محرم 99 - حرم مطهر
صوت/ آیت الله میرباقری - شب یازدهم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ
صوت/ آیت الله میرباقری-روز دوازدهم محرم 99 - حسینیه شجاع فرد
صوت/ آیت الله میرباقری - شب دوازدهم محرم 99 - هِیْئَت ثٰارَالْلّٰه قُمْ