بدون شک شرایط کنونی کشور، مجلسی متحول و متفاوت با مجالس قبلی را میطلبد.
بر همین اساس در ذیل به ضرورت ۴۰ اقدام تحولساز در جهت توانمندسازی مجلس
یازدهم اشاره میگردد:
۱- ساماندهی توانمندیهای مجلس شورای اسلامی در جهت اخذ تصمیمات جهادی در
عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با هدف مقابله قاطعانه با
توطئههای داخلی و خارجی دشمن.
۲- تشکیل دو کارگروه قوی در حوزه فرهنگ و اقتصاد، متشکل از نمایندگانی دانا، توانا، مجرب، انقلابی و فسادستیز.
۳- تحول اساسی در ساختار فرسوده و ناکارآمد قانونگذاری در کشور در راستای استحکام بخشی به قانون.
۴- تدوین نظامنامه ارزیابی عملکرد نمایندگان در دو حوزه قانونگذاری و
نظارت از طریق تدوین شاخصهای معین با هدف رقابتپذیری در خدمت و ایفاء
وظیفه خطیر نمایندگی.
۵- راهاندازی سامانه گزارش عملکرد نمایندگان بر پایه شاخصهای معین با هدف
رتبهبندی در کارآمدی، شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به مردم و حذف
مرحلهای نمایندگان ناکارآمد از سیمای قانونگذاری کشور.
۶- شفافسازی کلیه امور مرتبط با ایفاء وظیفه نمایندگی اعم از آراء، حقوق و
مزایا و سایر هزینههای جانبی نمایندگان بهعنوان الگوی شفافیت در کشور.
۷- حذف امتیازات ویژه مدیریتی اعم از فوقالعاده مدیریت و دیگر امکانات
ویژه رفاهی از سیمای ارشد مدیریتی کشور در سطح قوای سهگانه در جهت به
میدان آمدن مدیران جهادی، فداکار، خستگیناپذیر، سادهزیست و بدون توقع در
نظام اجرایی کشور.
۸- تصویب اجرای اصل از کجا آوردهای به عنوان شرط اصلی مسئولیتپذیری در
بخشهای کلان و حساس کشور و تعمیم مرحلهای آن به مسئولیتهای میانی و در
نهایت اجرای کامل اصول ۴۳ و ۴۹ قانون اساسی.
۹- تشکیل کمیتههای ماموریتگرا و اندیشهورز تخصصی در موضوعات مهم و بر
زمین مانده کشور (از قبیل بیکاری، گرانی، تورم و... ) با استفاده از خرد
جمعی صاحبنظران برجسته کشور در جهت حل مشکلات اساسی کشور.
۱۰- تدوین شرح وظایف و حدود و ثغور نمایندگی با هدف برنامهمحور نمودن
تکالیف قانونی و حتیالامکان پرهیز از اعمال نظرهای شخصی و سلیقهای.
۱۱- تشکیل کمیسیون تحول و تعالی مجلس در جهت روزآمدی، اصلاح، توانمندسازی و پاسخگو بودن مجلس در برابر مردم.
۱۲- تشکیل کارگروه ویژه تنقیح و پیشنهاد قوانین انقلابی در محو فساد از سیمای نظام مدیریتی و اجرایی کشور.
۱۳- اتخاذ سازوکار قانونی لازم برای ایفاء نقش برنامهمحور و هماهنگ
دستگاههای نظارتی کشور بر سلامت کاری دستگاههای اجرایی و پاسخگو و
مسئولیتپذیر بودن آنها در برابر ناهنجاریهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و
فرهنگی در کشور.
۱۴- تحول اساسی و برنامهمحور در ساختار نظارت نمایندگان بر اجرای مصوبات
مجلس با هدف استحکامبخشی به قانون در کلیه حوزههای اقتصادی، اجتماعی و
فرهنگی کشور.
۱۵- حذف دخالت نمایندگان در مراحل پیگیری، تصویب و اجرای پروژههای اجرایی
با هدف حفظ کرامت و شأن نمایندگان و ارتقاء نقش برنامهمحور نظارتی مجلس بر
اجرای مصوبات.
۱۶- تحول اساسی در ساختار ناکارآمد دیوان محاسبات از طریق نظارت آنلاین به
هزینهکرد بودجه دستگاههای اجرایی، و ورود برنامهمحور این نهاد از حاشیه
به متن مجلس و پاسخگویی در برابر فساد و قانونگریزی در دستگاههای اجرایی.
۱۷- تصویب قوانین مستحکم و فسادستیز مبنی بر پاسخگو بودن مدیران دستگاههای
اجرایی به عنوان اولین متهم در صورت مشاهده فساد در هر دستگاه.
۱۸- تحول اساسی در شیوه طرح و رسیدگی به تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و
استیضاح به منظور ارتقاء شفافیت، حفظ شأن نمایندگی، کارآمدی و پاسخگویی
دولت در برابر مجلس شورای اسلامی.
۱۹- احیا و ارتقاء جایگاه واقعی نمایندگی مجلس از یک عامل اجرایی به عامل
قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون، با هدف تحول در رویکرد مردم بر
نمایندگان و بازگشت وظایف نمایندگی به ریل اصلی مجلس.
۲۰- تشکیل کارگروههای تخصصی جهت بررسی عملکرد وزراء در انطباق با
برنامهها و وعدههای داده شده به مجلس هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس شورای
اسلامی.
۲۱- تدوین و تصویب نظامنامه مدیریتی کشور بر پایه شاخصهای معین کارآمدی،
با هدف به میدان آمدن نیروهای توانمند و حذف مدیران ضعیف و ناکارآمد از
سیمای مدیریتی کشور.
۲۲- تحول در برنامه کاری و ساعات حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقاء کارآمدی و توانمندسازی مجلس شورای اسلامی.
۲۳- اتخاذ سازوکار لازم در جهت مسئولیتپذیری و پاسخگویی نمایندگان در اجرای وظایف قانونی.
۲۴- تحول اساسی و برنامهمحور در شیوه ارائه طرح، مراحل تصویب و نظارت بر
اجرای آن با هدف ارتقاء کارآمدی و کمک به دولت در رفع مشکلات.
۲۵- تحول اساسی در ساختار تشکیلاتی و برنامهریزی کمیسیونهای تخصصی با هدف
استحکامبخشی در تصویب و نظارت بر اجرای قوانین و توانمندسازی مجلس شورای
اسلامی.
۲۶- ایجاد سازوکار رقابتپذیری در خلاقیت، و نوآوری در ارائه طرحهای مهم و
بنیادی برای حل معضلات اساسی کشور و برجسته نمودن نمایندگانی که مشکل
بزرگی از کشور را با ارائه طرح حل نمودهاند.
۲۷- اصلاح ساختار تشکیلاتی مجلس اعم از هیئترئیسه و امور ستادی در جهت
توانمندسازی و ارتقاء کارآمدی مجلس شورای اسلامی و استحکامبخشی به شیوه
قانونگذاری و نظارت بر اجرای مصوبات.
۲۸- اتخاذ سازوکار لازم در جهت بهرهگیری تخصصی مجلس شورای اسلامی از
توانمندیهای تخصصی دستگاههای اجرایی در جهت شناخت موانع پیشرفت و تلاش
قانونمند در رفع آنها.
۲۹- تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان و صاحبنظران برجسته در جهت
شناسایی و تصویب راههای جدید کسب درآمد و جبران درآمدهای غیر قابل وصول در
قانون بودجه.
۳۰- تشکیل کمیته مشترک متشکل از مجلس و دولت در جهت شناسایی راههای
صرفهجویی در قانون بودجه و حذف هزینههای غیرضرور و در صورت لزوم تصویب
قوانین مورد نیاز.
۳۱- تحول اساسی در ساختار پاسخگویی سایر قوا در برابر عدم اجرای مصوبات مجلس.
۳۲- اتخاذ سازوکار قانونمند و برنامهمحور در جهت ساماندهی اقتصاد مقاومتی،
برونرفت از رکود و ورود سرمایههای ملی و نقدینگی کشور به چرخه تولید و
رفاه اجتماعی از طریق تأسیس مجمع هماندیشی متشکل از قویترین صاحبنظران و
کارشناسان کشور با محوریت مجلس و تصویب تصمیمات و اتخاذ سازوکار قدرتمند
در اجرای آن.
۳۳- تشکیل کارگروههای منقحسازی قوانین در حوزههای مختلف متشکل از مجلس و
دولت در جهت حذف قوانین دست و پا گیر، ناکارآمد و منسوخ با هدف چابکسازی
قانون و تسهیل در اجرای آن.
۳۴- اتخاذ سازوکار قانونی لازم در جهت ورود دانشگاهها و مراکز پژوهشی به
قلب پیشرفت کشور به منظور بهرهگیری هدفمند از توان تخصصی و پژوهشی
دانشگاهها در حل مشکلات و شتاب در آبادانی و پیشرفت کشور.
۳۵- تحول اساسی در ساختار اجرایی مرکز پژوهشهای مجلس در جهت کارآمدی،
ایفاء نقش مؤثر در رفع موانع پیشرفت، ارتقاء تولید، مبارزه با تورم و
پیشبرد اهداف مجلس شورای اسلامی.
در عرصههای قانونگذاری و نظارتی کشور
۳۶- ممیزی تخصصی نمایندگان در جهت استفاده هدفمند از توانمندیهای آنان و
در صورت لزوم تشکیل کارگاههای تخصصی جهت ارتقاء دانش عمومی نمایندگان در
حوزه قانونگذاری و تلاش در جهت اصلاح ساختاری قانون انتخابات که حاصل آن
ورود نمایندگانی دانا، توانا، مؤمن و انقلابی به مجلس شورای اسلامی باشد.
۳۷- تشکیل کارگروه ویژه مجلس و دولت با هدف سرعتبخشی به تصویب نظام نوین بودجهریزی کشور که به سال ۱۳۵۱ برمیگردد.
۳۸- تدوین و تصویب سازوکار لازم برای تعیین شاخصهای کارآمدی دستگاههای
اجرایی به منظور تسهیل نظارت مجلس بر عملکرد این دستگاهها و شفافیت در
پاسخگویی آنها در برابر مجلس.
۳۹- تصویب فرآیند پاسخگویی و مسئولیتپذیری مدیران ناکارآمد در برابر خسارتهای وارد آمده به بیتالمال در طی دوره تصدی مسئولیت.
۴۰- تصویب اقدامات انقلابی و برنامهمحور در جهت استحکامبخشی به برنامهها
و فعالیتهای هستهای و برونرفت از شرایط نابسامان کنونی کشور که با
محوریت برجام بر ملت تحمیل گردیده است.