به گزارش
پایگاه 598، محمد مهدی فاطمی صدر، مشاور مجمع تشکلهای بینالملل، در جمعبندی پایانی حرکت سالانه و پیادهی الیبیتالمقدس با بیان این مطلب گفت: تلقی خطای اینهمآن دانستن تعظیم شعائر با تجمع و ازدحام باعث آن است تا راه برای تعطیل کردن شعائر الاهی در دورهی همهگیری به دست مدیران سکولار باز شود و ثمرات این ارتکاز خطا و انفعال متولیان مذهبی را در بسته شدن بیضابطهی حرمهای مطهر و مساجد مسلمین و مصلای جمعه و هیأتهای مذهبی به چشم دیدیم؛ در حرکت پیادهی الیبیتالمقدس اما تعظیم شعائر روز قدس با تکیه تقرب عینی به حرم قدس و نه تجمع نمادین پیش رفت و از تعطیل شدن آن حتا برای یک سال در تاریخ آن جلوگیری شد.
مدیر مدرسه مفهومی وتر با معرفی پیادهروی اربعین به عنوان زیرساخت راهبردی حرکت پیادهی الیبیتالمقدس در هفتهی منتها به روز قدس بیان کرد: با تعریف نقطههای چاووش در ابتدای جادهی کربلاء/قدس در هر شهر و روستا و احیای سنت چاووشخوانی توسط شاعران و مداحانی چون استاد علیمحمد مؤدب و استاد علیرضا قزوه و حاج مهدی رسولی، امسال به جای تجمع نمادین در میادین به صورت عینی دهها نفر کیلومترها به طرف قدس پیادهروی کردیم و در این نقاط چاووش نهال زیتون به نیت حرم اقصا و نهال سیب به نیت حرم حسینی کاشتیم.
مشاور مجمع تشکلهای بینالملل در تشریح آمار این پیادهروی سراسری گفت: امسال در هفتهی منتها به روز قدس و در اولین حرکت سراسری الیبیتالمقدس در ۴۴ نقطه در ۱۷ استان و ۴ کشور این پیادهروی اربعین به طرف بیتالمقدس انجام شد که شرقیترین نقطهی آن چابهار و غربیترین نقطه آنکارا و طولانیترین مسیر، ۱۰ کیلومتر فاصلهی حرم عبدالعظیم حسنی تا نقطهی چاووش طهران، حرم حضرت امام خمینی بود.
اقامه نماز وحدت در نقطه چاوش شهر زاهدان
حجت الاسلام فاطمی صدر با بیان بدفهمی نهادهای مسئول از امر تعظیم شعائر و بیعملی آنها در این واجب به عنوان بزرگترین مشکل پیش روی این حرکت افزود: هر میگذرد بیشتر روشن میشود که منظور دولت تعلیق از تجمع و منع آن، تعظیم شعائر توسط مؤمنین است و اگر باقی تجمعات حتی پرخطر یک به یک بازگشایی شدهاند و اما استخوان لای زخم حرم و مسجد و مصلا باقی مانده است، اگر نه نیازی به لشکرکشی امنیتی برای جلوگیری پیادهروی بافاصله و انگشتشمار دانشجویان شرکتکننده در این حرکت آن هم در محیط باز بیابانهای جنوب طهران به قصد حرم حضرت روحالله نبود، البته حسن این بددلی نسبت به یومالله روز قدس این بود که برای نخستین بار ما هم در ایران این روز را درست با همآن شرائط سخت کشمیر و بحرین و آذربایجان تجربه کردیم.
آمادگی برادران در دیاربکر برای حرکت پیاده روی الی بیت المقدس
ایشان با بیان پیادهروی اربعین درون شهرها و روستاهای ایران و امت به عنوان آماج بعدی این حرکت گفت: این نخستین سالی بود که ما هفتهی پیادهروی اربعینی قدس را برگزار کردیم و آماج بعد این حرکت حل ریشهیی مشکل جاماندههای اربعین است، به این صورت که با حرکت سراسری پیاده از خانهها و رفتن به نقطههای چاووش شهرها و روستاها در صبح روز اربعین دیگر کسی جاماندهی از پیادهروری اربعین نخواهد بود و مانند برخی از خود عراقیها که در مسیرهای طولانی از پیادهروی پیوسته و کامل به طرف عتبهی حسینی به پیادهروی گسسته و قاصر بسنده میکند و از همآن نقطه زیارت میکند و برمیگردند.
حرکت پیادهی الیبیتالمقدس سال ۱۴۴۱ هجری که عصر یکشنبه از صحن قدس حرم رضوی به طرف نقطهی چاووش مشهد، تپهی سلام، شروع شده بود پس از یک هفته با عبور از چهلوچند شهر در ایران و عراق و ترکیه با رسیدن به صفر مرز لبنان و فلسطین اشغالی در منطقهی ناقورهی صور به پایان رسید...