کد خبر: ۴۶۷۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۰۵ فروردين ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ورزش‌های بومی محلی بخشی از میراث فرهنگی ما در زمینه ورزش هستند که علاوه بر جنبه‌های نشاط و شادابی، پیوستگی عمیقی با شیوه زندگی و معیشت مردم در دوره های گذشته دارند و به نوعی از مهم‌ترین اجزای فرهنگ هر شهر محسوب می‌شوند.

متاسفانه چند سالی است که این بازی‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند و بچه‌های امروزی کمتر با بازی‌های سنتی ما آشنا هستند.

کارشناسان ورزش از این موضوع غفلت نکرده‌اند و با برپایی جشنواره بازی‌های بومی محل شرایط مناسبی را برای آشنایی نسل امروز با بازی‌های رایج قدیمی فراهم کرده‌اند. این بازی‌ها شامل الک دولک، زو، وسطی، هفت سنگ و ... است که هنوز هم خاطره‌اش از ذهن بسیاری از بزرگ‌ترها پاک نشده است. اگر در طول ایام نوروز فرصتی فراهم شد تا به دل طبیعت بروید بد نیست بازی‌های بومی محلی که تاکنون در جشنواره‌های محلی یاد گرفته‌اید را به دوستان و هم سن و سال‌هایتان یاد بدهید تا با تجربه بازی‌های بومی محلی، همه با هم اوقات خوشی را سپری کنید.

 

احیای ورزش باستانی ری

ری یکی از شهرهایی است که در ورزش باستانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد با توجه به استعداد و پتانسیل‌های شهرری در این رشته ورزشی، ساخت زورخانه به عنوان یکی از سرفصل‌های عمرانی اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه 20 تعریف شده است.

اکنون سه زورخانه با نام‌های تختی، استاد عبداله زارع و سرتخت در محله‌های قدیمی شهرری راه‌اندازی شده است و ساخت زورخانه جوانمرد قصاب نیز رو به پایان است و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

جالب است بدانید، چندی پیش رئیس فدراسیون ورزش‌های باستانی از زورخانه های ری بازدید کرد و توسعه این فضاهای ورزشی را در جنوبی‌ترین منطقه پایتخت بسیار مثبت ارزیابی کرد.

 

از تورهای گردشگری ورزش جا نمانید

از آنجا که ری یکی از شهرهای باستانی کشور است معمولا بسیاری از گردشگران به این شهر می‌آیند و از این رو گردشگری واژه ناآشنایی برایمان نیست. اخیرا هم مطلع شدیم که اداره تربیت بدنی شهرداری منطقه 20 اقدام به برگزاری تورهای گردشگری ورزش کرده است.

گردشگران ورزشی به دو دسته تقسیم می شوند. گروه نخست شامل تماشاگران ورزشی هستند که برای تماشای مسابقات ورزشی به میادین مسابقات می‌روند و گروه دوم مشارکت کننده‌های در مسابقات ورزشی هستند که همراه تورهای گردشگری به دل طبیعت می‌زنند و با شرکت در فعالیت‌هایی مانند موج سواری، سوارکاری، شکار، ماهیگیری، کوهنوردی و ... اوقاتی شاد را در جمعی صمیمی تجربه می‌کنند. اگر شما هم از زندگی‌های تکراری خسته شده‌اید، می‌توانید از همین روزها در تورهای گردشگری ثبت‌ نام کنید.

 

ورزش همگانی

ورزش همیشه سهم عده‌ای خاص بوده است و بقیه اهالی شهر یا روستا نقش تماشاچی را ایفا می‌کرده‌اند. اما اکنون با تغییر رویکرد شهرداری تهران، ورزش به یکی از دغدغه‌های مدیران شهر تبدیل شده است و هر روز شرایط جدیدی فراهم می‌شود تا همه اهالی محلات بتوانند از امکانات و برنامه‌های ورزشی بهره بیشتری ببرند. تا آنجا که ما با خبر شدیم به تازگی، دستورالعمل بلند بالایی از سوی معاونت تفریحات ورزشی به مناطق ارسال شده است که طبق آن تمام برنامه‌های ورزشی باید به گونه‌ای اجرا شود که همه اقشار در گروه‌های سنی و توانمندی‌های مختلف از دانش‌آموزان گرفته تا دانشجویان، بسیجیان، روشن‌دلان، معلولان، اقلیت‌های مذهبی و ... بتوانند در این برنامه‌ها سهیم باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها