کد خبر: ۴۶۴۶۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۲۵ آذر ۱۳۹۸
پیش‌ فروش سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا برای سال آینده غیرقانونی است.
به گزارش پایگاه 598، «بهزاد اشجعی» کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اقدام ایران خودرو مبنی پیش فروش خودروهای با استاندارد یورو ۴ گفت: بنا بر ماده ۴ قانون هوای پاک، از ابتدای سال آینده شماره‌‌گذاری خودروهای یورو۴ ممنوع است.طبق ماده قانون مذکور، فروش یا پیش‌فروش خودروهایی که محدودیت انتشار آلاینده‌ها را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است. با این وجود گروه صنعتی ایران خودرو، اقدام به پیش‌ فروش چهار خودروئی کرده است که استاندارد محدودیت انتشار آلاینده‌ها، یعنی استاندارد یورو ۵ را ندارند.

وی در تشریح این قانون گفت: خودروهای سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا، خودروهائی هستند که استاندارد یورو ۵ را دریافت نکرده‌اند. این خودروها از طرف گروه صنعتی ایران خودرو برای آذر ماه سال آتی، پیش‌ فروش می‌شوند، این درحالی است که رعایت استاندارد یورو ۵ برای خودروهایی که در سال آتی پلاک‌گذاری خواهند شد، اجباری شده است.

محصولات موتوری با استاندارد یورو ۴ در سال آینده پلاک‌گذاری نمی‌شوند
اشجعی بیان کرد: گروه صنعتی ایران خودرو، خواه خودرو‌ها را تولید کرده باشد یا بخواهد در سال آتی آنها را تولید کند، قبل از اقدام به پیش‌فروش باید استاندارد یورو ۵ را اخد می‌کرد. قانون به آنها اجازه نمی‌دهد قبل از کسب استاندارد لازم اقدام به پیش‌فروش این چهار خودرو کند. بر‌این اساس، اقدام ایران خودرو برای پیش‌فروش محصولات یورو ۴ که قرار است در سال آتی پلاک گذاری شوند، غیرقانونی است.

وی در ادامه گفت: مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم پیشتر با وزارت صمت و خودِ خودرو‌سازان رایزنی کرده بود تا استاندارد خودروهای خود را به یورو ۵ ارتقا دهند. حتی ذکر کرده بودیم که باید از پیش فروش خودروهای یورو ۴ خودداری کنند. تولیدکنندگان برای هر خودرو باید از سازمان ما تاییدیه یورو ۵ را می‌گرفتند و سپس اقدام به پیش‌فروش یا فروش محصولات می‌کردند، اما این قاعده از سمت ایران خودرو رعایت نشده است، از همین رو نامه‌ای به گروه صنعتی ایران خودرو ارسال کردیم تا پیش‌فروش محصولات یورو ۴ را لغو کند. ایران خودرو تا زمانی که این تاییدیه را دریافت نکند، نباید محصولات مذکور را پیش‌فروش کند.

اجازه نمی‌دهیم این خودروها پیش‌فروش شوند
اشجعی اظهار کرد: ما اگر مطمئن بودیم که حتی در آینده، این خودروها می‌توانند، استاندارد یورو ۵ را پاس کنند، با سهولت بیشتری برخورد می‌کردیم، اما برای ما احتمال اینکه این خودروها بتوانند در آینده به استاندارد لازم ارتقا پیدا کنند، کم است، زیرا ایران خودرو گزارشی درباره ارتقای این خودروها به سازمان ارائه نداده است، از همین رو نمی‌توانیم اجازه بدهیم که این خودروها پیش‌فروش شوند.

وی در پاسخ به این سوال که عدم صدور مجوز از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، می‌تواند پیش‌فروش غیرقانونی خودروها را متوقف کند؟ بیان کرد: ایران خودرو به صورت قانونی اجازه فروش محصولات یورو ۴ را ندارد. اگر هم چنین اقدامی کند، می‌توانیم از جانب قوه قضائیه اقدام کنیم. قانون هوای پاک به صراحت گفته است که پیش‌فروش این خودروها ممنوع است.

از ۱۰۰ خودروی تولید داخل ۵۰ خودرو استاندارد یورو ۴ دارند
کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پایان گفت: متاسفانه ۵۰ دستگاه خودرو از ۱۰۰ دستگاه خودروی تولید داخل، در استاندارد یورو ۴ باقی ماند‌ه‌اند. ما برای پیش‌فروش هر کدام از این خودروها برای سال آینده مخالفت می‌کنیم.

طبق ماده شماره ۴ قانون مصوب هوای پاک در ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ " تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون، اعلامی از سوی سازمان می‌باشد. استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا مؤثر برآلایندگی وسایل‌نقلیه از قبیل اگزوز، صافی(فیلتر) و واکنش‌ساز(کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت ‌می‌گیرد. شماره‌گذاری انواع وسایل‌نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون و اخذ تأییدیه سازمان می‌باشد. سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای که حدود مجاز انتشار آلاینده‌های تعریف‌شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌نمایند، جلوگیری نماید. پیش فروش یا فروش این‌گونه وسایل نقلیه موتوری ممنوع است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها