به گزارش پایگاه 598، امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و مصرف بالاتر از حد استاندارد این خودروها را عامل مهم افزایش مصرف بنزین خواند و گفت: اگر وزارت صنعت معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودروسازی کشور اقدام موثری نکند و این صنعت سهم خود را برای کاهش مصرف بنزین ایفا نکند، نمیتوان انتظار داشت با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی بنزین جهش سرسامآور مصرف بنزین مهار شود.
نماینده مردم همدان در مجلس افزود: چرا باید فقط مردم در کاهش مصرف بنزین تحت فشار قرار بگیرند؟ پس سهم دولتها و وزارت صنعت و معدن و تجارت و شرکتهای خودروسازی داخلی که از حمایتهای مستمر دولت بهره مندند، چه میشود؟
نائب رئیس کمیسیون اصل نود تاکید کرد: باید علل غفلت و بیتوجهی در بهینهسازی مصرف سوخت توسط شرکت های خودرو سازی مورد بررسی قرار گیرد و از ادامه این مسیر و تحت فشار قرار دادن مردم جلوگیری کرد، دولت برای موفقیت طرح سهمیه بندی بنزین باید بسته ای از ملاحظات مهم از جمله توجه اساسی به ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل در یک بازه زمانی مشخص و همچنین رفع مشکلات استفاده از گازطبیعی فشرده در خودروهای دوگانه سوز را مورد توجه قرار میداد.
وی تاکید کرد: دولت به جای نابود کردن زیر ساختهای هدفمندی و کارت سوخت با اهداف سیاسی باید گام های بعدی را برای تکمیل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به صورت تدریجی برمیداشت.
خجسته تصریح کرد: دولتها با ایجاد ساختاری غلط در استفاده از مردم برای جبران اشتباهات خود، باعث شدهاند خودروسازان به راحتی و به عناوین مختلف الزامات ارتقا کیفیت و بهینه سازی مصرف خود را زیر پا گذاشته و به کار دلالی و بازی با قیمت های بازار و فروش محصولات چند دهه قبل ادامه دهند.
نایب رئیس کمیسیون اصل نود با مقایسه مصرف سوخت در ایران و ترکیه که از حیث جمعیت شبیه هم هستند، گفت: ایران از ضعف در ناوگان خودرویی بخصوص در ناوگان حمل و نقل، بهره وری بسیار پایین مصرف سوخت درموتور خودروهای داخلی رنج میبرد، به گونه ای که تقریبا سرانه مصرف در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در ایران دو برابر سرانه مصرف سوخت در کشورهایی نظیر ترکیه است و این نشان میدهد که اگر در صنعت خودرو برنامه محور حرکت میکردیم، امروز مصرف بنزین در خودروهای ما به نصف کاهش یافته بود و نیاز به سهمیه بندی نداشتیم و حتی میتوانستیم صادر کننده عمده بنزین باشیم.