به گزارش پایگاه 598، امروز طیف وسیعی از خودروهای چینی از جک، جیلی، برلیانس، لیفان، هایما، چانگان، دانگفنگ، بسترن، ام. جی، بی.وای.دی، چری، گریتوال، هنتنگ، بایکموتور و اخیرا متفرقه هایی مثل بیسو را در جادهها و خیابانهای کشور شاهدیم.
این خودروها ابتدا با قیمتهایی مناسب وارد بازار شدند اما متاثر از افزایش نرخ خودرو در یک سال گذشته، شانه به شانه سایر خودروها قیمتها بالا رفتند؛ با این حال، این روزها شاهدیم که بازار، این قیمتها را نمیپذیرد و برای کاهش آن فشار میآورد؛ به نوعی که امروز (دوشنبه یکم مهرماه) نرخ کارخانه غالب خودروهای چینی از نرخ بازار گرانتر است.
در حالی که شرکت کرمانموتور، شاسی بلند جک S۵ خود را ۳۰۱ میلیون تومان برای مشتریان فاکتور میکند، این خودرو در بازار ۲۶۲ میلیون تومان نرخ دارد. جک S۳ این شرکت با نرخ شرکتی ۲۱۰ میلیون تومانی، در بازار ۱۸۳ میلیون تومان و سدان جک J۴ که نرخ شرکتی آن ۱۴۹ میلیون تومان اعلام شده، در بازار ۱۴۲ میلیون تومان نرخ خورده است.
این اختلاف قیمتی در مدیرانخودرو شدیدتر است و تفاوت قیمتها در خودروهای مختلف این گروه بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.
به طور مثال، امروز نرخ ام. وی. ام ۳۱۵ در شرکت ۱۴۰ میلیون و در بازار ۱۱۴ میلیون تومان است. تیگو ۷ در شرکت ۴۳۷ میلیون فاکتور میشود و در بازار ۳۷۰ میلیون تومان نرخ دارد و نرخ تیگو ۵ در شرکت ۳۲۸ میلیون و در بازار ۲۶۴ میلیون تومان است.
کارشناسان بازار معتقدند که نرخ خودورهای چینی در کارخانه بالاتر از قیمتهای واقعیشان است. آنان میگویند نرخ خودروها باید در قیاس با قیمتهای جهانی بررسی شود. بطور مثال جک S۵ کرمانموتور که به صورت قطعات منفصله (CKD) وارد و مونتاژ میشود، باید مشخص شود تعرفه واردات این قطعات چقدر است، شرکت مونتاژکار چقدر باید سود ببرد و نرخ ۳۰۱ میلیون تومانی که کرمانموتور آن را برای مشتریان فاکتور میکند، بر چه مبنایی است؟
یک نمایشگاهدار خودرو در مرکز تهران در این زمینه به ایرنا گفت: اکنون محصولات مدیران خودرو بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان پایین تر از نرخ کارخانهای آنها نرخ دارند.
وی اظهارکرد: زمانی شرکت مدیرانخودرو شرایط خوبی برای خرید خودروهای مونتاژی خود قرار داد که مورد استقبال مشتریان قرار گرفت، اما اکنون مشتریان معتقدند قیمتهای فعلی این خودروها در بازار نمیارزد.
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران معتقد است یک بار برای همیشه باید نحوه قیمتگذاری همه خودروها مشخص شود که بر چه مبنایی انجام میشود؟ در این زمینه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وظیفه دارند.
وی یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته شاهد بودیم محدودیتهای عرضهای خودروسازان و تعیین فرمول قیمتی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، سبب شد تا نرخ انواع خودروها رشد قابل توجهی را تجربه کند، این افزایش قیمتها همه انواع خودروهای داخلی و مونتاژی را تحت تاثیر قرار داد.
موتمنی ادامه داد: بسیاری از خودروهای مونتاژی در حالی که قطعات آنها با ارز گران نرخ وارد نشده بود، اما قیمتهایشان بیحساب و کتاب بالا رفت.
کارشناسان معتقدند این روزها مشتریان به دلیل کمبود عرضه خودرو و تثبیت نرخ ارز، انتظار کاهش قیمتها را دارند، آنان مدام میپرسند نرخ امروز خودروها با نرخ ۱۱ هزار تومانی دلار بالاتر از نرخ خودروها در زمانی است که نرخ دلار ۱۸ هزار تومان بود و این منطقی نیست.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران یادآور شد: پارسال با نرخ ۱۵ هزار تومانی دلار، نرخ هر دستگاه سانتافه ۴۵۰ میلیون تومان بود، اما این روزها با وجود کاهش نرخ این خودرو با نرخ دلار ۱۱ هزار تومانی ۷۵۰ میلیون تومان نرخ دارد.
وی بیان کرد: موضوع خودروهای چینی نیز از این مسائل مستثنا نیست، به طوری که در سالهای گذشته دست این خودروسازان باز گذاشته شده، نظارت چندانی بر فعالیتشان وجود نداشت و توانستند «چراغ خاموش قیمتهایشان را افزایش دهند».
امروز نرخ هر دستگاه برلیانس H۲۲۰ دندهای ۸۹ میلیون تومان، H۲۳۰ دندهای ۹۰ میلیون تومان، H۳۲۰ دندهای ۱۲۲ میلیون تومان و H۳۲۰ اتوماتیک ۱۵۲ میلیون تومان، همچنین H۳۳۰ دندهای ۱۲۶ میلیون تومان و H۳۳۰ اتوماتیک ۱۶۰ میلیون تومان است.
پایش بازار خودرو همچنین حاکی از نرخ ۲۶۸ میلیون تومانی هایما S۷ و ۲۳۸ میلیون تومانی هایما S۵ ایرانخودرو است.
چانگان CS۳۵ سایپا نیز ۱۷۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. بسترن B۳۰ مونتاژی گروه بهمن ۱۶۹ میلیون تومان و هاوال ۲۶۵ میلیون تومان، همچنین بیسو T۳ به ۲۳۰ میلیون تومان نرخ دارد
بررسی نرخ سایر خودروهای چینی در بازار حاکی است امروز چری آریزو ۶ اتوماتیک ۳۶۲ میلیون تومان، هنتنگ ایکس ۷ به ۶۲۰ میلیون تومان، جیلی امگرند ۷ اتوماتیک تا ۱۵۵ میلیون تومان، جیلی جی. C۶ صفر کیلومتر ۱۳۵ میلیون تومان، بی. وای. دی دندهای مدل F۳ صفر کیلومتر ۱۴۵ میلیون تومان، بی.وای.دی S۶ صفر کیلومتر ۲۸۰ میلیون تومان، لیفان سری ۸۲۰ مدل ۹۷ کم کارکرد تا ۲۳۰ میلیون تومان، لیفان سری ۶۲۰ در حد صفر ۸۳ میلیون تومان و سری ایکس ۵۰ این خودرو ۱۲۰ میلیون تومان نرخ خوردند.
همچنین دانگفنگ اچ.سی.کراس مونتاژی ایرانخودرو تا ۱۲۹ میلیون تومان، ام.جی سری ۳۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ام.جیسری ۳۶۰ اتوماتیک صفر کیلومتر ۲۰۷ میلیون تومان و سری ۵۵۰ دست دوم آن بسته به کارکرد بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
کارشناسان معتقدند همه خودروهای داخلی و مونتاژی چینی یا غیر چینی، باید کیفیت و ایراداتشان مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت تامین لوازم یدکی شان مشخص شده و و پس از آنالیز، با نرخ منطقی بهدست مصرفکننده برسند؛ موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.