وی با بیان اینکه نباید به اجمال از کنار ریشههای شکلگیری این مظلومیت عبور کرد و باید به تفصیل درباره آنها سخن گفت، اظهار داشت: نباید به ابراز تعجّب از این فاجعه بسنده کرد و گفت که چطور هنوز نیم قرن سپری نشده، فرزند پیغمبر را به شهادت میرسانند.
پناهیان ادامه داد: امیدواریم یک زمانی برسد که اعتراض مردم ما فقط به قاتلین و حتی «خاذلین»؛ یعنی کسانی که امام حسین را یاری نکردند، محدود نشود و اعتراض خود را گسترش بدهند به ریشههای شکلگیری واقعه کربلا.
او یکی از اوّلین ریشههای شکلگیری واقعه کربلا را ایجاد جریان نفاق در زمان پیامبر دانست و گفت: شکلگیری جریان نفاق در زمان پیامبر(ص) باعث نزول سوره منافقین شد. اینکه خوب است در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود، به این معنا نیست که این یک وردی است که خواندنش مستحب است، بلکه فهمیدن معنای آن و تناسبی که با نمازجمعه دارد، لازم است.
او با اشاره به ایجاد دوقطبی مهاجر ــ انصار، توسط «عبدالله بن اُبَی» در یکی از غزوات پیامبر(ص) گفت: پیامبر از سخنان اُبَی، آنقدر ناراحت شدند که لشکر را در موقعی که باید استراحت میکردند، حرکت دادند. وقتی علّت این اقدام را از ایشان پرسیدند، فرمودند که مگر ندیدید که اُبَی گفته وقتی به مدینه برگردیم، میخواهیم مهاجرین را اخراج کنیم.
پناهیان، وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی را مایه برکت دانست و تصریح کرد: درعین حال، دوقطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما سالهاست دوقطبی شکل گرفته است، اظهار داشت: این دوقطبی، در اوایل، معنا و مصادیقی داشت که بعدها تغییر و تحوّل پیدا کرد؛ دوقطبی که با هم دعوا داشتند، در کنار هم قرار گرفتند، امّا اسمشان باقی ماند. بنابراین، دوقطبیای که اکنون جریان دارد، یک دوقطبی کاذب است.
رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تشکر از رئیسجمهور بابت موضعگیری اخیر خود علیه دوقطبیسازی در جامعه، گفت: از ایشان عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبیسازی سخن میگویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد میکنند و به تبلیغاتچیها گرا میدهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند.
پناهیان با بیان اینکه در موضوع زن، دوقطبی خاصی وجود ندارد، گفت: طرح این موضوع از سوی رئیسجمهور، عجیب است که البته این طور سخن گفتن از سوی ایشان، زیاد رخ داده است.
وی با بیان اینکه دوقطبی مهاجر ــ انصار در زمان پیامبر(ص) ادامه داشت و مسئله خلافت هم تحت تأثیر آن قرار گرفت، اظهار داشت: ضرر دوقطبیسازی برای جامعه این است که موجب ایجاد خفقان روانی و دیکتاتوری رسانهای در جامعه میشود و هرکس میخواهد به موضوعی انتقاد کند، میترسد که او را به یک قطب منتسب کنند.
همچنین ایلنا گزارش داد: پناهیان گفت: من تقاضا می کنم اندیشمندان بررسی کنند دیکتاتوری رسانهای شوم تر است یا دیکتاتوری انواع دیکتاتورها مثل رضا خان قلدر و آل سعود شوم. دوقطبیسازی موجب دیکتاتوری روانی می شود. خدا لعنت کند کسانی را که به دو قطبی سازی دامن می زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می دانند. این لعنتیها اجازه نمی دهند جامعه به پیش برود. صهیونیست ها این دوقطبی را در اکثر کشورها ایجاد کردند. البته در کشور ما موفق نشدند اما همیشه دعوا را راه می اندازند. در این دوقطبی سازی برخی بدون شایستگی رشد می کنند و برخی با تبعیت از بی بی سی خبیث به دنبال این مساله هستند.
پناهیان گفت: انتخابات مجلس از نظر رسانه ملی خیلی مهم نیست اما برخی میخواهند از آن سوء استفاده کنند. انتخابات در جامعه سالم انتخاباتی است که کاندیداها حرف های خود را بزنند و با جذابیت حرف هایشان رای جمع کنند. اگر همت بر تخریب کاندیداهای دیگر باشد بر معنای دوقطبی سازی خیلی بد است و اگر انتخابات این شکلی باشد نتیجه سالمی نخواهد داشت و مثل دموکراسی غربی می شود که به هرکه رای دهند صهیونیست ها روی کار هستند.
وی ادامه داد: از نظر مروت و انصاف انتظار داریم رئیسجمهور محترم اطرافیان خود را نهی از منکر کنند چون اینها آرامش را در جامعه از بین میبرد. هروقت از اینها فاصله گرفتیم باید برای ظهور آماده باشیم. حضرت زهرا(س) دو ویژگی برای مردم مدینه برشمردند که فرمودند مسلمانان وقتی سخن باطل میشنوید با سرعت بیشتری به سوی آن میروید و ویژگی دوم این است که آن افعال قبیح را میبینید و چشم پوشی میکنید.
وی تاکید کرد: زمان امام علی(ع) ایشان میفرمایند اگر شما باطل را توهین میکردید و اگر از مر حق کوتاه نمیآمدید کسانی بر شما مسلط نمیشدند که بخواهید برای برطرف کردن آنان هزاران کشته دهید. از شورای نگهبان تقاضا میکنم در انتخابات از مر حق کوتاه نیاید و بتواند وسط انتخابات بدون اینکه تنشی در زمین بازی ایجاد شود بگوید شما دروغ گفتید که میخواهند پیادهروها را دیوار بکشند. امام جمعهای گفته بود اگر کاندیدایی پول داد پول را بگیرید و علیه او رای دهید. از مر حق نباید کوتاه آمد. داوری را که نمیشود حذف کرد.