عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: کامیونها بر اساس پیمایش سهمیه گازوئیل 300 تومانی خود را دریافت میکنند اما ممکن است کامیونی در این ماه نیازمند تردد بیشتر باشد، که در این صورت سوخت با نرخ 600 تومانی از طریق کارت سوخت جایگاهدار دریافت میکند.
* مقاومت شرکت پخش در برابر اتصال نرخ دوم گازوئیل به کارت سوخت کامیونها
وی افزود: در راستای کاهش قاچاق سوخت، ما موضوع اتصال نرخ دوم گازوئیل را به کارت سوخت کامیونها پیشنهاد دادیم که شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ابتدا این موضوع را پذیرفت اما در نهایت این موضوع مورد پذیرش آنها واقع نشد.
مداح ادامه داد: دوستان مدعی شدهاند که ممکن است جایگاهمداران از این موضوع سوء استفاده کنند بنابر این شرکت پالایش و پخش در مقابل این موضوع مقاومت میکند.
* قیمت گازوئیل افزایش مییابد
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به دنبال این است که نرخ دوم گازوئیل را (گازوئیل 600 تومانی) افزایش دهد؛ بنابراین معتقد است با این حساب دیگر لازم نیست نرخ دوم گازوئیل به کارت سوخت متصل شود.
وی تأکید کرد: موضوع ارائه سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به قوت اجرا میشود و هر کامیونی که پیمایش داشته باشد، حتما سوخت با نرخ هر لیتر 300 تومان بر اساس میزان پیمایش دریافت میکند.
* کاهش قاچاق سوخت با افزایش نرخ گازوئیل
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به آمار بالای قاچاق سوخت در کشور به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، اضافه کرد: قطعاً زمانی که نرخ سوخت (گازوئیل) به نرخ آزاد آن نزدیک میشود توجیه قاچاق سوخت از بین میرود.
مداح ادامه داد: قیمت یک لیتر گازوئیل در بیرون از مرزهای ما امروز بیش از 4 هزار تومان است و همین مشوقی برای قاچاق سوخت است.
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کرد: اصلیترین راهکار کاهش قاچاق سوخت، همین واقعیسازی نرخ است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فعلاً نمیتوان همین گازوئیل با نرخ 600 تومانی را به کارت سوخت وصل کرد، گفت: به نظر ما هم اگر این کار انجام شود، منطقی و مناسب است، اما شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی فعلاً مقاومت میکند.