به گزارش پایگاه 598، سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در گفتگو با خط بازار با بیان اینکه
علت اصلی وضعیت نابسامان صنعت خودرو در کشور استراتژی غلط است، گفت: صنعت
خودرو بین دو استراتژی انحصار دولتی و رقابت بلاتکلیف مانده است.
وی
با تاکید بر اینکه شرایط حاکم بر صنعت خودرو نه انحصار دولتی است و نه
رقابت گفت: البته سیاست گذاری ها بیشتر میل به سمت انحصار در دو شرکت ایران
خودرو و سایپا داشته است.
مرعشی با بیان اینکه تنها علاج صنعت
خودرو تدوین استراتژی درست است، گفت: استراتژی ما بایستی رقابت معقول بین
تولید کننده داخلی و خارجی باشد.
وی همچنین ضمن عنوان این مسئله که
نهضت داخلی سازی که اخیرا آغاز شده، غیرکارآمد است، گفت: تحقق نهضت داخلی
سازی در گرو سیاست گذاری درست در خصوص دو ابزار نرخ ارز و تعرفه است.
مرعشی افزود: نرخ ارز بایستی متناسب با شرایط تورمی و تحولات دیگر هر ساله تعدیل گردد و نبایستی همچون فنر فشرده نگه داشته شود.
وی
در خصوص نظام تعرفه گذاری در صنعت خودرو نیز گفت: این نظام تعرفه گذاری
دارای اشکال اساسی است. متاسفانه به دلیل نظام تعرفه گذاری ناکارآمد بیش از
انکه به قطعه ساز جایزه دهیم به خودروساز جایره می دهیم.
مرعشی
گفت: برخی از قطعه سازان با مونتاژ در داخل، قطعه تولید می کنند و به
خودروساز تحویل می دهند. دولت نیز دو بار جایزه می دهد و در نهایت هیچ ساخت
داخلی نیز اتفاق نمی افتد.
وی با زیر سوال بردن برخی از آمارها در
خصوص میزان داخلی سازی تولید خودرو خاطر نشان کرد: خودروساز اعلام می کند
که میزان داخلی سازی فلان خودرو 92 درصد است ولی با یک تحریم و کاهش ارز،
تولید خودرو متوقف می گردد. لذا این چه داخلی سازی است؟
مرعشی ادامه داد: این یک کلاهبرداری است که دولت سر خود کلاه می گذارد و خودروساز نیز سر دولت، مردم و خودش کلاه می گذارد.