به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران
در تشریح جلسه غیرعلنی صبح امروز پارلمان اظهار داشت: این جلسه غیرعلنی به
منظور بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه بود که
این اصلاحات در بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان مدت، دو ساله اعمال خواهد شد.
وی
ادامه داد: ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه، مجلس و سایر نهادهای ذیربط
در زمینه بودجه نویسی در چنین جلسهای حضور یابند و راهکارهای لازم را
ارائه دهند تا بودجه سال ۹۹ بر اساس اصلاحات اساسی تنظیم و سپس تصویب شود.
سخنگوی
هیأت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور
نشستهای متعددی برای اصلاح ساختار بودجه برگزار شده و مصوباتی داشته اند
که رئیس سازمان برنامه و بودجه این راهکارها و پیشنهادات را به مجلس ارائه
کرد.
عباسی در ادامه بیان کرد: همچنین مرکز پژوهشهای مجلس، دیوان
محاسبات، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و جمعی دیگر از نمایندگان هم در این
باره، گزارشهای خود را ارائه کردند.
وی با اشاره به اینکه بین دولت
و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه اختلاف نظری وجود نداشت، گفت: بر این اساس
اصلاحاتی که قرار است اتفاق بیفتد، در یک فرصت زمانی دو ساله قرار است
بودجه سال ۹۹ به ضمیمه سال ۹۸ بر اساس این فرمت تنظیم شود.
عباسی در
ادامه با بیان اینکه اگر روند جاری در خصوص بودجه ادامه مییافت اداره
اقتصادی کشور با اختلال مواجه میشد، عنوان کرد: قطع وابستگی بودجه به نفت و
تبدیل تهدید تحریمها به فرصت از جمله مواردی بود که مطرح شد و نقشه راه و
اصلاح بودجه با افق ۹۸ و ۹۹ کلیدواژه ابلاغی مقام معظم رهبری بود که در
شورایعالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن نقش دارند، مد نظر واقع شد
لذا در آینده نزدیک شاهد تغییرات و تحولاتی خواهیم بود.
این عضو
هیأت رئیسه مجلس دهم ادامه داد: کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه
جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان و
مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری، ارتقای عدالت
اجتماعی و مبارزه با فساد از جمله مواردی است که در اصلاح ساختار بودجه به
آن توجه شده است.
وی در ادامه به تشریح محورهای در نظر گرفته شده
پرداخت و درباره فصل درآمدزایی پایدار بیان داشت: در اصلاح ساختار بودجه به
اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی،
مولدسازی و مدیریت داراییهای دولت در ارتباط با درآمدزایی پایدار توجه شده
است.
عباسی درباره محور دوم که پیرامون هزینه کرد امور است اظهار
کرد: اصلاح ساختار دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی، اصلاح سیاستهای
حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز در رابطه با هزینهها نیز مورد توجه
قرار میگیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تصریح کرد:
محور سوم درباره ارتقای ثبات توسعه و عدالت است که شامل ساماندهی تعهدات
دولت و کنترل و نظارت بر درآمدهای نفتی و منابع و مصارف آن میشود.
وی
اضافه کرد: محور چهارم نیز به اصلاحات نهادهای بودجه ریزی مربوط میشود
که شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت است.
عباسی
درباره اقدامات دیوان محاسبات کشور درباره اصلاح ساختار بودجه بیان داشت:
این دیوان نیز ۱۵ راهکار ارائه کرد که بیشتر آن مربوط به نظام ارزی و اصلاح
نظام مالیاتی بود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد:
عزم، اراده و اجماع ملی صورت گرفته در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، با
همکاری دولت و دستگاهها در شرایط اقتصادی فعلی یک برنامه و بودجه کارا
تنظیم، تدوین و تصویب شود که مردم بهرهمند شوند.
وی همچنین درباره
نقشه راه و تصویب آن گفت: مقام معظم رهبری همان زمان که لایحه بودجه در
آذرماه ۹۷ به مجلس آمد، ابلاغیهای برای اصلاح ساختار آن توسط شورای عالی
اقتصادی کشور ارائه کردند، سپس لایحه بودجه سال ۹۷ به دولت بازگشت و با
اصلاحاتی در دی ماه همان سال به مجلس ارائه شد و چارچوب برنامه اصلاح
ساختاری بودجه در بهمن ماه انجام شد.
عباسی درباره زمان بندی اصلاح
ساختار بودجه ادامه داد: ایجاد اجماع درباره چارچوب کلان اصلاحات میان سران
نظام در خردادماه ۹۸ انجام شد و تصویب و آغاز برنامههای کوتاه مدت متناسب
با زمان بندی ارائه شده با نقشه راه در تیر ماه سال ۹۸ و تهیه برنامه
عملیاتی برنامههای میان مدت در شهریور ۹۸ انجام میشود و آغاز اجرای
برنامههای میان مدت فروردین ۹۹ انجام میشود.
سخنگوی هیأت رئیسه
مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: در این اصلاحیه درباره فرار
مالیاتی و راهکارهای آن و همچنین چابک سازی بودجه بحث و بررسی شده است.